Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Tager i kødet fra dem igen?

Startet af Anne, 18. Marts 2010, kl. 12:07

Anne

Lige et spørgsmål til jer der barfer jeres dyr, helt eller delvist.

Jeg giver jo mine dyr kød hver dag, og det er uundgåeligt at de gemmer noget af det. Jeg har efter evne fjernet alt kød hver aften inden de fik nyt, fordi jeg virkelig ikke kan lide tanken om at noget ligger og bliver klamt.

Men det sker alligevel at de har gemt noget et sted jeg ikke finder det, og jeg har lagt mærke til at når det sker så spiser de det med største velbehag efter det er blevet lidt tørret i det efter et par dage. Fakrisk viser de det halvtørrede kød de har gemt meget større interesse end frisk kød.

Her er spørgsmålet så, tager I andre kødet fra jeres, og hvor længe lader i det ligge?

Jeg tror et eller andet sted at deres maver sagtens kan klare noget kød der har ligget et par dage, og det ser også ud til at det tørrer i stedet for at rådne, men stadig... jeg synes bare det er en smule klamt, tanken om at lade kød ligge og flyde.

Shamua

Jeg synes også at det er klamt at kødet ligger og tørre ind. Derudover pletter det også gulvet!
Så når de har spist og begynder at gemme maden, tager jeg det fra dem, da jeg ser det som et tegn til at nu må de være mætte.
Jeg ligger det så ind på anden eller tredje etage i buret, for når det er derinde gemmer de det i en hule i buret, og så er det jo nemt nok at gøre rent. :)

Men jeg tror heller ikke der sker noget ved de spiser kød der er et par dage gammelt og tørt. De er jo rovdyr, og så er det jo ikke særlig store mængder!

Vh. Marianne

Starshineferrets

#2
Oftast hamstrar de maten för att de får för mycket mat helt enkelt. Jag hade själv läskigt stora köttgömmor som jag enbart kunde hitta för attd et började lukta efter en tid. På den tiden fick mina illrar mat (kött) 2 gånger per dag. Sedan började jag väga köttet istället, och räkna ut hur mycket varje iller äter, samt enbart servera maten 1 gång om dagen, på kvällen. Då kastar de sig över maten, äter tills de är mätta, sedan gömmer de visserligen de som de inte åt upp, men dagen därpå är även det borta. Och ja, kött som ligger över natten börjar inte lukta, och när det är dags för middag, så finns det inte en köttbit någonstans. Förr plockade jag flera påsar med gammalt kött i veckan, sedan jag började med det här så hittar jag i princip aldrig gömt, gammalt kött. Man kan istället om man vill halvera middagsportionen, och ge det två gånger per dag, istället. Men här äter mina illrar i princip bara på kvällen, natten och riktigt tidig morgon. Så hos mig fungerar det här utmärkt.
Just nu får mina illrar ca 400 g kött + ben per grupp om 5 illrar, och det tar slut på ett dygn.

Vad gäller att äta gammalt kött så är det ingen fara... illrar skulle gärna äta ruttet kött med maskar i, om de fick, så för illrarnas skull är det nog bara uppskattat om det är lite "lagrat". Men för oss människor är det nog inte så fräscht :P

Bawa

Mine får frisk kød og ben to gange om dagen, og hvis der er rester smider jeg dem ud ..
Mine har aldrig gemt noget af det .. De spiser det pænt fra skålen eller lige ved siden af :)

Shamua

Citat fra: Bawa Dato 18. Marts 2010, kl. 13:04
Mine får frisk kød og ben to gange om dagen, og hvis der er rester smider jeg dem ud ..
Mine har aldrig gemt noget af det .. De spiser det pænt fra skålen eller lige ved siden af :)

Sikke nogle velopdrægne dyr du har? Bliver alle dine dyr sådan? :D

Vh. Marianne

Bawa

Marianne: Ja, jeg ved heller ikke hvad der går af dem :lol: .. Måske er det arveligt?

Anne

jeg kunne selvfølgelig give dem mindre kød, men de glemmer alligevel hvis der er lidt. jeghr jo tørfoder stående, jeg jeg mistænker lidt at så spiser de trøfoder indtil kødet er rigitgt klamt som de kan lide det og så spiser de det.

jeg tror altså at mine dyr bedst kan lide klamt kød... Mht gulv og lugt er der ingen problemer. De gemmer ikke kødet på gulvet (kun på badeværelset men der er fliser) og jeg har ikke oplevte kødet lugte, men rent psykisk synes jeg måske det er lidt klamt at tænke på.

Men hvis der ingen fare er ved det (det regnede jeg nu heller ikke med), så vil jeg nok give dem lidt mindre kød, og så bare tømme depoterne et par gange i ugen, så kan de få det som de vil, små klamme dyr.

mette11

Mine er også nogle svin! De gemmer under sofaen...

Jeg giver mine kød 2-3 gange om dagen. Hvis jeg tager dem i at slæbe kød ind under sofaen, så tager jeg det fra dem og sætter det væk lidt og så får de det igen. Jeg har også overvejet at bare fodrer dem to gange om dagen og der lade dem spise hvad de vil, smide resten væk (eller i køleskabet) og så give dem igen til aften på samme måde, så de ikke har det stående. Det er især fordi at vi har mange fluer herude om sommeren og det er sgu for klamt når fluerne lægger æg i maden!!! Jeg kan slet ikke have det...i dag har jeg så set den første flue her, så jeg tror det er ved at være tid til at afprøve denne fodringsmetode!!

Jeg kan bare bedst li´ at mine dyr altid har noget at spise...

Anne

ej føj fluer! Vi har faktisk slet ikke noigen kravl heroppe, jeg tror det er fordi vi bor så højt.

Og jeg kan også bedst lide at mine har mad hele tiden. At der er nogen der vælger anderledes det har jeg ikke noget imod.

mette11

Mine har haft kød til rådighed hele vinteren, men sidste sommer havde jeg seriøse problemer med fluer!!! Det er så ulempen ved at bo herude...jeg endte med at købe et myggenet som hang over buret om natten, så de kunne have deres mad i fred der...det er bare utroligt svært, for jeg vil jo godt have at de ikke bor i bur nu, men hvordan f... holder jeg så fluerne ude af maden?? Det er derfor jeg overvejer at fodre og derefter fjerne maden...simpelthen pga. fluer!!! Det er SÅ klamt!!

Malene

Mine får kun en gang om dagen. Hver aften. De får lige hvad de kan spise, men hvis de spiser meget hurtigt op, så får de lidt mere. Maden får lov til at stå indtil der er spist op, men det er sjældent de gemmer mad.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Citat fra: Bawa Dato 18. Marts 2010, kl. 13:30
Marianne: Ja, jeg ved heller ikke hvad der går af dem :lol: .. Måske er det arveligt?

Man har da lov at håbe :D

Vh. Marianne