Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

hvad skal jeg gøre?

Startet af Gimlilover, 30. November 2008, kl. 16:14

Gimlilover

hej alle :), jeg er ny på siden her, og har et problem,
jeg er 14 år, og har en ilder ved navn Gimli på 1 år, men skal på efterskole næste år-
hvad skal jeg gøre med ham? ingen jeg kender kan passe ham i det år, men har jo
ikke lyst til at sælge min lille diamant?

mvh. Nikoline og Gimli :)

lille_jill

Hm.. ikke for noget, om hvorfor har du ikke tænkt på det før du anskaffer dig et kæledyr?

Amazing Ferret

Helt enig med Jill

Jeg tror desværre ikke der er nogen der vil passe ham i et år for dig....

RockaHulla

Du ved godt hvad du skal gøre  :)
Du skal tænke på, hvad der er optimalt for dyret.
Hvis du ikke kender nogle/kan finde nogle der vil passe ham og din mor ikke kan tage sig af ham (altså have ham ude og lege og aktivere), så må du sælge ham. Han kan jo ikke sidde et eller andet sted, hvor han bare bliver fodret.

Det kommer altid an på hvad der er optimalt for dyret og ikke ejeren.
Det er hvad du skal gøre  ;)

Katrine

Så må du jo lade være med at tage på efterskole?

- Havde du kun regnet med at ilder bliver 1 år? - Helt ærligt, når man køber ilder/ andre dyr, tænker man altså lige at det måske kan riccikere (staves?) at bliver op til 10 år, og finder ud af om man kan tage ansvar for det.
Jeg er så træt af folk der kun tænker på sig selv. - Så hvis du ikke kan finde nogen der kan passe det, ja så må du jo bare blive hjemme.
Ildere: Loppen & Bamse

Namilla

Rolig nu... Husk lige at Nikoline "kun" er 14 år... Det er ikke sikkert at Nikoline vidste hun skulle på efterskole, da hun fik ilderen!

Men som de andre siger, så kan du ikke få ham passet i et år... det går bare ikke... for det første ville du skulle betale for mad, pasning, dyrlægeregninger osv, i al den tid han blev passet... for det andet, så ville vedkommende der passer ham, knytte sig til ham i det år, og det ville nok blive et problem at aflevere ham igen...
Derudover så sker der rigtig meget i dit liv, i det år du er på efterskole...så når du kommer hjem, så er det sikkert nogle helt andre ting der er vigtige for dig, end ilderen (og ilderen vil stadig kræve mindst 4. timer aktivering af dig, om dagen, når du kommer hjem)...
Jeg synes det bedste valg for dig, er at sælge ilderen... find et godt og kærligt hjem til ham, evt. hvor du kan følge ham og evt. ringe og maile med den nye ejer... For der er ikke nogen god løsning på det, når du skal være væk et helt år...

tzari

Total rygklapper her: flot indlæg Namilla  :irri: :irri: :tvangskram:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Katrine

Citat fra: Namilla Dato 30. November 2008, kl. 21:30
Rolig nu... Husk lige at Nikoline "kun" er 14 år... Det er ikke sikkert at Nikoline vidste hun skulle på efterskole, da hun fik ilderen!

Men som de andre siger, så kan du ikke få ham passet i et år... det går bare ikke... for det første ville du skulle betale for mad, pasning, dyrlægeregninger osv, i al den tid han blev passet... for det andet, så ville vedkommende der passer ham, knytte sig til ham i det år, og det ville nok blive et problem at aflevere ham igen...
Derudover så sker der rigtig meget i dit liv, i det år du er på efterskole...så når du kommer hjem, så er det sikkert nogle helt andre ting der er vigtige for dig, end ilderen (og ilderen vil stadig kræve mindst 4. timer aktivering af dig, om dagen, når du kommer hjem)...
Jeg synes det bedste valg for dig, er at sælge ilderen... find et godt og kærligt hjem til ham, evt. hvor du kan følge ham og evt. ringe og maile med den nye ejer... For der er ikke nogen god løsning på det, når du skal være væk et helt år...

Selvom hun kun er 14 år, er hun jo åbenbart voksen nok til at anskaffe sig et dyr, så er hun vel også stor nok til at høre på at nogen måske bare ikke synes at det er iorden at hun køber et dyr og så bare skliller sig af med det, fordi hun skal på efterskole.
Ildere: Loppen & Bamse

Amazing Ferret

Jeg vil så også sige at hendes mor burde være den voksne og fortælle hende det...det ville da være bedre end vi alle smider en gang mundlort i hovedet på hende

Når man er 14 år så kan man desværre ikke forudse konsekvense af det man gør/foretager sig og der burde forældrene gå ind og sige nej og at hun kunne få en når hun kom hjem fra efterskole fx

Namilla

Det eneste vi opnår, ved at smide lort i hovedet af nye brugere, er jo bare at skræmme dem væk... ja, man kan godt være uenig, og selvfølgelig skal der være plads til forskellige meninger, men man kan godt lige moderere sit sprog lidt efter hvem man taler/skriver til...

Ja, hvis Nikoline (og hendes mor) vidste at hun skulle på efterskole, da de anskaffede ilderen, så var det selvfølgelig et mindre smart valg, men ofte er beslutningen om et efterskoleår, noget man tager kort inden, og altså ikke noget der er planlagt flere år ud i fremtiden...
Istedet for at blive sur på Nikoline, så synes jeg da hun skal have et klap på ryggen for at melde sig ind på et forum og spørge om råd... på den måde kan vi guide Nikoline til den rigtige beslutning...

Velsh82



Helt enig i Namilla...




Gimlilover:
Dog er der en anden løsning hvis du holder af af din Gimli og ikke vil af med ham kan du forhøre dig om det er tilladt at havde Gimli med.. Nogle Efterskoler er det tilladt at havde et burdyr med...
En af mine Venner da han var på efterskole havde sin Ørkenrotte med

Hvis du der får afslag og der stadig ikke er andre i din familie til at tage sig af Gimli ville jeg Give/sælge ham til et hjem hvor han får det godt...
Da på Gimli og passer/Ejer knytter sig til hindanden...

Mvh.
Og God Jul ogGodt Nytår til alle... ;)

Gimlilover

jeg må sige at det er nogle "positive" kommentare i kommer med ! ;s

Nå men jeg vidste altså ikke at jkeg skulle på efterskole før for 1½ måned siden. så ja jeg ville have set om der var nogen der kunne passe ham i det år, fordi det ville være synd bare at sælge ham til nogen som ikke havde noget forstand på det. men det lyder ikke til at i synes det er en god ide. jeg havde fundet en til at passe gham, men han kunne desværre ikke enes med de andre ildere. så nu er jeg på bar bund igen. men jeg må nok give Namilla ret i, at det ikke er ret smart at disse de nye medlemmer uanset hvilken alder man har, det gør ikke ligefrem at man får ret meget håb.

Namilla

Altså jeg synes stadig ikke det er en god ide, at få ham passet... et år er meget lang tid, specielt for et dyr... han vil højest sandsynligt ikke kunne kende dig, og det vil være stressende for ham, at flytte to gange (først til passeren, og så hjem igen), for han skal starte forfra igen, når han kommer tilbage, fordi han ikke vil kunne huske det hele...
Derudover så vil der ske MEGET i dit liv, på et år... og jeg taler af erfaring, for jeg kan godt huske, hvordan det var...højest sandsynligt vil du nok ikke have tid til ham, når du kommer hjem (4 timer om dagen er lang tid, når det er venner og kærester og fester der trækker)...
Så jeg synes altså stadig det vil være en bedre ide, at sælge ham... Det skulle ikke være umuligt at finde et godt hjem til ham...der er mange mennesker som gerne vil have en sød, opdraget, voksen ilder... måske har de ikke flere års erfaring, men alle skal starte et sted, og du har jo ret til at udvælge... så vælg mellem de henvendelser du får på en salgsannonce, snak med køberne og find dem, du har det godt med... Jeg har netop haft et par søde mennesker ude idag og kigge på mine ildere...og ja, de er begyndere, men det har vi alle været på et tidspunkt, og man kan sagtens være god til at passe en ilder, selvom det er den første ilder man har...
Du kan jo lave en kontrakt med køberen om, at hvis de ikke kan have ham, så har du første-ret på at købe ham tilbage...

tzari

Tror også det bedste vil være at sælge ham og så om en 4-5 år når du flytter hjemme fra og har overblik over dit liv så få en ny ilder  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Jeg er en af dem der har langtids passet ilder....har også en veninde der har gjort det.
Kan kun tilslutte mig de andre med at det bedste var måske at sælge din ilder.
ilderen glemmer for det meste sin "ejer" når det er så lang tid de skal passes,og falder måske for godt til hos "babysitteren" og det giver problemer når ilderen skal hjem.
De kan blive triste og slet ikke være dem selv...tager man så besøg hos "babysitteren" kan ilderen så blive så glad for at den igen "kom hjem" og være sig selv det stykke tid man er på visit.
Jeg har flere gange endt med at måtte købe ilder pga det,fordi ilderen simpelthen havde "hjemve" selvom det oprindelig ikke var dens hjem.
Alt det her jeg skriver har min veninde også oplevet....siger ikke alle ilder gør sådan,men det kan ske.
Så længe ilderen er et ungdyr er de som regel ret ligeglade,men med alderen får de det svære ved at flytte rundt....nogen kan det være fra de er 1år,at de ikke kan falde til alle steder.
Jeg har Cosmo som fra han var 6mdr,bare ikke har kunnet undvære "mig"....når jeg ikke er der...dvs de få gange de skulle passes,har han været et trist ilder og ikke villet spise og cosmo kender min "babysitter" ret godt og kan godt li at komme på besøg hos hende.... men kun så længe "mor" er der.
Han blev snittet for ca 6mdr siden hos min venindes dyrlæge og bare det stykke tid han var der(ca. 14dage pga aflysning fra dyrlægen),røg vægten ned under 1000g, og det en voksen brunstig han vi snakker om....ikke godt.
Det tog over 1mdr at få ham til at begynde at tage på igen,både pga snitning og savnet.
Nu vejer han 1300 og vægten stiger ganske langsomt.

Så overvej grundigt hvad du vil med din ilder og finder du "sitter" så tag ofte på visit og muligvis have din ilder med hjem på weekend besøg......hvis det er muligt