Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Et stort dilemma

Startet af Amazing Ferret, 4. Maj 2010, kl. 12:42

Amazing Ferret

Jeg har i en periode gået og tænkt på hvad jeg skal gøre med Cotton.
Han er en glad og frisk dreng med MEGET krudt i numsen. Så meget krudt at jeg mener at han har brug for noget mere plads at løbe på.

Jeg havde ham med op til Hanne en dag og der blev han virkelig kørt træt og sov hele dagen efter   

Så jeg ville lige spørge hvad i synes?
Hvad ville i gøre?

Jeg vil jo helst ikke af med ham  <3

Lea

Går et par ture med ham om dagen kan måske hjælpe lidt ?
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Amazing Ferret

Det er desværre ingen mulighed  :( ellers havde jeg skam gjort det

Anne

Jeg ville ikke gå afmed ham. I stedet ville jeg lege lidt ekstra med ham og som Lea siger gå nogle ture når der var tid. lave en aktivitetskasse med sand og blade udefra og sådan noget, der kunne stimulere hans nysgerrighed, og måske begynde at træne tricks med ham. Min erfaring er at det er en sjov beskæftigelse for os alle herhjemme, og ilderne får lov at bruge både hoved og krop.

Når du ikke vil af med ham så skal du jo ikke det. Oppe ved hanne er det hele nyt og spændende og det er klart han bliver kørt helt død der, men det ville jo også blive hverdag på et tidspunkt.

Amazing Ferret

Anne - jeg gør jo netop alt det du nævner, bare ikke gå turene(og du ved også hvorfor jeg ikke går med dem)

Så derfor er jeg i et stort dilemma

Anne

Men hvorfor mener du ikke han trives?

Amazing Ferret

Fordi han ikke vil slappe af og falde til ro
Han er ALLE steder HELE tiden og jeg tror det er fordi han ikke bliver stimuleret nok, selvom jeg gør ALT hvad jeg kan

Anne

I sidste ende er det jo din beslutning. Jeg kan jo bare tale for mig selv og sige at hvis han var min så ville jeg gøre ALT jeg overhovedet kunne for at beholde ham. Det er jo muligt at han faktisk bare er sådan altid, og også ville være dte hvis han boede hos f.eks. hanne, selv om der er mere plads.

Joa er også en rigtig krudtugle, og jeg ved godt vi har lidt mere plads end dig, men det er jo stadig begrænset og jeg ville da ønske vi havde meget mere så de kunne spæne flere km. Jeg håber at Joa finder glæde i den jeg skal have senere i år, men tager i øvrigt hende og my ud og gå ture et par gange om ugen når muligt, hvor de rigtigt får løbet igennem. Du har ikke mulighed for at stoppe ham i en transporttaske, cykle et par km væk fra hvor du bor og så gå med ham? Jeg går heller ikke her hvor jeg bor, mest pga sure og mærkeligre naboer som ikke skal have lejlighed til at klage. Men jeg cykler, eller vi kører ud i skovene omkring byen og går der.

Og udover det så leger jeg aktivt med dem nogle timer hver dag og prøver at finde på nye ting der kan stimulere deres nysgerrighed, sådan at især joa ikke går og keder sig. My er lidt mere almindelig. Hun vil lege et kvarters tid om dagen, og så tøffer hun ellers bare rundt og hygger sig for resten.

mette11

Jeg har Marius som også er ret utidig det meste af tiden...når han er vågen, så er han hyper...jeg mener så det er hans personlighed...han kommer udenfor ofte og render frit på 30m2 og han er stadig hyper og oppe og ringe, på nær når han sover! Mallow er i samme retning, derfor kaldte Julia hende for damp-barnet... :-$ Måske er han også et damp-barn?? Måske falder han til ro når han bliver ældre...han er jo ikke så gammel...

Jeg synes du skal gøre hvad du selv finder rigtigt...jeg kan ikke sige hvad der er rigtigt for ham og dig, da jeg ikke kender ham, eller nogensinde har mødt ham...

Er der andre i området med ildere?? For så kunne du jo aftale en lege-date med dem ofte...så kunne han bliver krudtet af der... Eller som Anne også foreslår at tage ham med et sted hen, hvor han kan komme ud og rende...

Amazing Ferret

Jeg har snakket en del med Hanne omkring Cotton og hun har tilbudt at tage ham i en periode for at se om det er pga pladsmangel. Ellers må han komme hjem igen jo :)

Charlotte

Jeg havde også en damp-ilder for en del år tilbage. Udover at have damp var han også utrolig klog. Han kunne stå og kigge på en reol og man kunne se at han planlagde hvilken vej han skulle kravle for at komme øverst op, for derefter at gøre det. Jeg var ved at blive vanvittig så jeg tog den hårde beslutning og solgte ham til et godt hjem sammen med hans 2 brødre (ikke bare til den første der ringede). Jeg havde kontakt med den nye ejer i alle de år de levede. De er lige døde/blevet aflivet pga div. alderdoms-relaerede ting og de havde det skønt helt til deres sidste dage (de blev 6 år). Den "nye" ejer var mere aktiv end mig og elskede Bailey for hans damp. Så ja det er hårdt, men nogen gange er det dyret man må tænke på istedet for ens selv. Så jeg håber det hjælper at han er kommet hjem til Hanne.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Amazing Ferret

Cottons behov kommer også før mine egne..selvom jeg ikke vil af med ham, så kan det blive nødvendigt for at han kan få det han har brug for

KariN

Jeg kender alt til din fustration Erika. Naanok er virkelig også super aktiv, altid.. han falder først til ro når han bliver lagt i seng, det er som om at han først finder ro når han putter med de to andre i buret.

Jeg gør det at jeg går ture ofte med ham. Jeg tager noget legetøj fra ham i nogle dage, for så virker det som nyt legetøj når han får det tilbage.
Jeg plejer at lave aktivitets kasser til ham. leger vildt med ham i minimum en time om dagen. det kan være alt fra en legetøjs mus på en pind til "fangeleg" igennem lejligheden.

Det kan være lidt fustrerende når det virker som om de keder sig og ikke bliver stimuleret nok, men ja jeg prøver bare at være så kreativ som muligt for at finde på nye spændene ting han kan lave.

Håber i finder den beste løsning for jer begge to
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Malene

Hvis du har bur til ham, så ville jeg for det første lade være med at bruge det. Så behøver han ikke få brændt alt hans energi af når han er ude af buret, men kan i stedet fordele det over alle døgnets timer.
Med ham, bliver du måske nødt til at være lidt mere kreativ med aktiveringen. Nu ved jeg ikke hvad du allerede gør, men du kan gemme noget mad, eller lægge/hænge det et sted hvor han bliver nødt til at tænke lidt for at få fat i det. Lad ham være med i alt du laver. Hvis du f.eks. har været ude at handle, så lad ham undersøge det du har købt og giv ham posen at lege med og snuse til bagefter. Du kan hænge et tæppe/noget legetøj udenfor, så det får en masse spændende lugte.
Mere kan jeg ikke komme i tanker om lige nu, men jeg tror godt det ville kunne lade sig gøre at stimulere ham tilstrækkeligt, uden at han bliver nødt til at komme hjem til en med mere plads :)
Udover at kunne røre sig når de selv har lyst, så bliver ildere i høj grad stimuleret af nye lugte og ting der udfordrer deres intelligens. Det lyder nok som en selvfølge, men det er godt at have i baghovedet :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Amazing Ferret

Tak for alle forslagene

Malene: Jeg bliver nødt til at sætte ham i bur da jeg har 3 hold. Det er ikke alle han kan med nemlig