Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Nyerhvervet ilder, lidt hjælp?

Startet af Animefan, 14. Maj 2010, kl. 15:46

Barky

Du skal virkelig prøve alt hvad du kan for at have ham ude så meget som muligt. Mindst 4 timer betyder MINDST 4 timer.
Det er dit valg at anskaffe en ilder. Détte her er betingelserne når man har ilder. Kan man ikke give dem hvad de har brug for, så bør man ikke have dem. Akkurart som med hunde. (Dette er ikke for at sige at du ikke skal have ham, overhovedet ikke, men for at understrege hvor vigtigt det er at du bruger mindst den tid på ham hver dag)

Du kan sagtens bære rundt på ham, hvis han gerne vil ned, så skal han nok kæmpe for at komme fri... Jeg har haft flere ildere som helst ville bæres rundt, nogen ildere er bare sådan. Han slikker på dig, for at være sød ved dig, han "vasker" dig, som han ville vaske en ven.

Man kan lege mange mange forskellige lege med ildere... Jeg har nogen som elsker at jagte bolde, nogen som vil trække om kamp ligesom hunde gør, nogen som vil lege fangeleg, andre som vil lege brydekampe. Ildere er forskellige, og deres humor er forskellig. Du kan se på ham hvis han kan lide legen. Han vil begynde at hoppe rundt som en lille tosse, jagte dig, blive jagtet, lave "fake" angreb, og "fake" retræte. Hvor han hopper imod dig med åben mund, og det samme baglæns.

For mig at høre, så lyder det som om at han gør ALT hvad han kan for at du skal kunne lide ham, og vil være sammen med ham. Han slikker på dig, han "roser" dig for at give ham godbidder, han bliver meget glad af det. Han vil så gerne være sammen med dig, og lave noget med dig, og bæres rundt og være din bedste ven.
For at være helt ærlig, så lyder han som en PRAGTFULD ilder! Han er forstående, sød, nærværende og interesseret i dig!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Helt enig med Barky, han lyder virkelig som en god dreng og som en ilder der måske forstår sin ejer bedre end han bliver forstået. Jeg synes i hvert fald dte lyder som om han kæmper for at få den positive kontakt han har haft i sit tidligere hjem. Det lød som om han var rigtigt meget ude der, når han kunne komme når hun kaldte, og det skal du også tage med i betragtningerne. En ilder der har været mere eller midnre fritgående kan ikke bare stoppes i bur 20 timer om dagen, det er altså synd.

Animefan

Hej igen. Idag bed han mig i næsen, har jeg så lige hørt fra en var normalt, men gjorde av.

Havde ham ude en time denne gang, virker stadig som om han mere hygger sig med at kravle op og rundt over alt ind at komme hen til mig.
Har prøvet med alt hans legetøj og han.. er ligeglad?

Sidder på gulvet og bevæger det frem og tilbage, men selvom han kigger så er det sjovere at kravle rundt under sengen eller oven på den, eller endda i vindueskarmen.

Vil så gerne blive gode venner med ham, men det er så svært at skabe kontakt!
Han kommer dog hvis jeg rasler med godbids æsken (når han lige har klatret færdig op på hylden eller lignende) og får en og så spæner han ellers under sofaen og enten ligger den eller spiser den, mest det førstnævnte.

Men ja, kom gerne med alle ideer i har til hvordan, vil ikke være en dårlig ejer  :(

Anne

han slikker på dig og kommer når du har godbidsæsken fremme, der ER kontakt! Du skal bare lære at ildere er som de nu engang er. Nogle ildere er overhovedet ikke kælne, og vil meget hellere tøffe rundt selv. jeg tror også at den manglende "konakt" hænder sammen med den lille mængde udetid. når han er meget i sit bur så har han for travlt til dig når han er ude, fordi der er så meget han skal nå før han kommer ind igen. Hvis du havde ham ude mange timer hver dag, så ville han begynde at gå efter´dig for at se hvad du lavede og være med i de ting du lavede, fordi så havde i en hverdag sammen og så var du den faktor der sørgede for det nye og spændende. man får generelt et meget bedre forhold til sine ildere, jo mere de er ude og lever med en.

Namilla

#19
Man bør tænke på ildere som hunde eller katte...man ville heller ikke have en hund eller en kat i bur... de har lige så meget brug for stimuli som en hund eller en kat...og de ender faktisk med at blive tossede i hovedet, aggressive eller destruktive, hvis de ikke får lov at komme ud nok...
En time ad gangen er altså ikke nok... Jeg er 100% enig med Anne i, at når han først har fået lov at gå på opdagelse og opleve alt det han gerne vil, så skal han nok søge kontakt med dig...
Hvad med at gå tur med ham udenfor? Det er en rigtig god måde at knytte kontakt...
Og så synes jeg i øvrigt at han lyder til at udvise helt almindelig ilder-adfærd... mine 4 basser var på samme måde de første par timer de blev lukket ud hver dag (de var kun i bur om natten og når jeg ikke var hjemme), og så ville de hellere lege med hinanden eller snuse rundt... først når alting var undersøgt, leget med og ikke var sjovt længere, så opsøgte de mig for at lege...
Du bliver nødt til at have ham ude længere end en time ad gangen for at køre ham træt...

SilverDragon

Tillykke med den nye ilder.
Bare rolig hvad angår kontakten, jeg har to ilder dreng og den ene er vildt kontaktsøgende og render i hælene på en hele tiden, hvor den anden mere går for sig selv. Det kommer ikke an på om dyret kan lide dig, men på deres temperament og personlighed.

Animefan

Hej igen, flere dage er gået og det går faktisk meget fint nu.
Har ham ude et par gange af en time og så 2 timer mellem 16 og 18.

Her idag, havde jeg en karaffel? eller kande med vand stående, den var han MAX interesseret i. Satte den på gulvet og han ligesom prøvede at få vandet ud af den og gøre sig selv våd + drikke det.

Nu går han og prøver at få vand på af gulvtæppet.
Hvorfor er han så tiltrukket af vand?

FerretParadise

Mange ildere er super glade for at lege med vand.
Jeg har altid en balje med vand stående på mit badeværelse, hvor jeg smider plastik bolde i, og så de elsker at lege i. Eller drikke af.
Min dreng Zefyr elsker at lege med en plastikpose, som han så hopper med, og hopper op i vandet.
Så vand er bestemt et stort hit her hjemme.
Ann Hillerslev.

Barky

En del ildere er også meget glade for at svømme...

Jeg er glad for at du kan se den positive effekt af vores råd. Det betyder meget for mig.
Bla bla bla.... Hilsen Julia