Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Bare lidt små problemer

Startet af Dampii, 10. August 2010, kl. 18:20

Dampii

Hej
Jeg har nu haft mine ildere i ca. 6 dage. De er super skønne og rigtige søde når de leger sammen men har lidt problemer med dem der sikkert nemt kan løses, men da det er første gang jeg har ildere ved jeg ikke lige hvad jeg skal gøre.
De er ca. 12-13 uger gamle.

1. Den ene a dem bider rigtig meget i tremmerne, og det er nok fordi at der hun kommer fra var hun i løbegår. Men er det noget der går over a sig selv eller? tror ikk det er fordi buret er for lille. det burde være den rigtige størrelse.

2. I deres gamle hjem kunne de godt bruge potten, men gider de ikke rigtig her. Har lagt mærke til at de godt kan bruge toilettet så de ved hvad den er til, men de fleste gange gør de det et andet sted. faktisk alle andre steder. selv på hylderne hvor der ellers ligger tæpper. så gør de det bare på tæpperne.

3. Ville rigtig gerne lære dem at gå i sele, og de trænger ogs til at få klippet negle og alle de der småting, men hver gang jeg skal det mindste med dem andet end at lege giver jeg op, de spjætter og vrider sig og gider bare ikk være stille.

Håber i kan hjælpe (:

mette11

Tillykke med dem...

1. Luk dem mere ud! Det løser problemer med tremmebidning! Sørg for at sikre de/det rum de er i godt og grundigt og så sørg for masser af aktivering, så burde de ikke bide tremmer mere. Ildere bider tremmer fordi de vil ud og hvorfor så ikke lukke dem ud?

2. De er hvalpe og sikkert trodsige eller ligeglade...det kommer som regel med alderen (nogen bliver så aldrig helt renlig - har selv sådan en). Ros dem rigtig meget når de bruger bakken og sørg for at den altid er tiltalende (ja ja - for en ilder) at skide i. Det tager tid og de skal lige vænne sig til det nye sted og deres nye mennesker. Men langt de fleste ildere lærer det og bliver rigtig dygtige til at bruge deres bakke.

3. Vent med at klippe deres negle til i er blevet bedre venner. Jeg er så udspekuleret at jeg gør det på flere af mine mens de sover, for så skal jeg ikke holde dem stille mod deres vilje. At gå tur i sele er en rigtig god ide, men ja hvalpe kan være svære at få sele på. Få evt. en til at hjælpe dig, giv dem lidt efa-olie (eller andet lækkert de kan lappe i sig) mens du giver dem selen på og kom så hurtigt ud af døren med dem. Jeg har haft ildere der skabte sig fuldkommen sindssygt over at få en sele på i starten og fik det til at se ud som om de havde en nær-dødsoplevelse af det...men så snart de kom udenfor, glemte de selen!
Når man skal klippe negle osv. på dem er det altid en god ide at gøre det når de er godt trætte, for så er de som regel lettere at få til at sidde stille. Hvalpe og ildere generelt har krudt i røven og det er de færreste som er gode til at sidde stille ret længe, med mindre de sover!

Charlotte

Tillykke med dine nye familiemedlemmer.  :)

Ang bakke er det også en god idé at sætte dem over på bakken når de skal til at gøre det. Hold øje med dem og når de begynder at bakke (og det ikke er fordi de leger), så skynd dig at snup hvalpen og sæt den over på bakken. Lad være med at snakke til den mens den er der men ROS den når den er færdig. Som regel skal de på bakken kort tid efter de er vågne så der er der en rimelig stor chance for at "fange" dem lige inden.  :) Plus det ikke er nok at have 1 eller 2 bakker i ens hjem eller bur. Der skal som regel flere til.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Namilla

Hvalpe skal som regel på bakken når de har sovet, spist eller leget. Så hold øje med, når de begynder at bakke og løfter halen...Der skal naturligvis være mere end 1 bakke, og de skal gerne være placeret så ilderne hurtigt kan nå i en... der går nemlig ikke ret lang tid fra at de mærker at de skal, og til at de gør det...

Anne

Enig med mette, MEN jeg vil også lige tilføje at du selvfølgelig aldrig skal åbne buret for dem lige når de rusker tremmer, for st belønner du den uønskede adfærd.


men tremmerusk betyder slet og ret at de ikke gider være i buret. Jeg har en der kun gør det hvis hun synes hun har været der for længe. Hun kan sagtens gå en nat på 8 timer i bur, men kommer hun så ikke ud, så rusker hun, og det kan man ikke bebrejde hende, for så fedt er buret nok heller ikke. hun er så godt nok ikke i bur om natten mere, fordi hun lader til at være ved at forstå at man ikke skal burge hele natten på at kradse i hoveddøren og dermed holde hele opgangen vågen

Dampii

Tak for svarene (: .. de er faktisk blevet meget renlige nu efter jeg skiftede deres toilet til nummeret større. og når de er ude og lege i gangen og toilettet gør de det altid i bruseren så det er lige til at fjerne med vand. Noget a et turn at lave :P
Og jeg har heller ikk haft dem så meget ude a buret i startetn fordi jeg ikk har været så meget hjemme og når jeg så var hjemme orkede jeg ikk at lege med dem så længe. men nu har jeg sikret gangen og toilettet så de godt kan løbe rundt derinde alene. så tremmebidningen er ogs stoppet.
Så mangler vi bare selen og negleklipningen  :dans:

cibatuchsi

har sendt dig en privatbesked ;)

AlisVolatPropiis

Ildere skal ud og lege mindst 4 timer dagligt...og mindst en af de timer skal være i direkte kontakt og leg med dig :) de bliver meget mere harmoniske af det :)

Dampii

De kommer nok ikk ud i 4 timer men tæt på. og sidder ogs med dem hvert fald en time om dagen hvis ikk mere, men det jo ogs svært ikke at lege mindre med dem når de jo er så søde og sjove  :D men snart er mit soveværelse klar og så kan de fise rundt derinde hele dagen når jeg ikk er hjemme.