Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ilderhvalpe - opdragelse?

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 19:42

Agger

Hej alle sammen !

Jeg arbejder til dagligt i en dyrehandler, og jeg havde en kunde her den anden dag som er en af de meget få ilder ejere vi har som kunder. (vi har vidst 2 eller 3 i alt)
Og vi faldt i snak om at jeg gerne vil have en ilder hvalp.
Hun sagde til mig at du på ingen måde kan opdrage en hvalp det første års tid - hun havde haft 1 hvalp der nu var 16 måneder og først nu er hun begyndt at kunne opdrage den til ikke at bide osv.

Dette synes jeg lyder meget mærkeligt?
Altså selvfølgelig vil en hvalp bide/snappe i leg osv. Men det må da være muligt at bide- og bakketræne dem i en ung alder?
Og går da ud fra mange avlere lærer hvalpene dette allerede fra starten?

Har hun ret, eller har hun bare gjort noget forkert?

'- Agger.

Sølvsten

Jeg ville nødigt skulle i gang med at opdrage en ilder der er 16 måneder og ikke har været opdraget, Jeg opdrager lige fra de er 10 uger.

Anne

Selvfølgelig kan du træne med dem når de er små, men det er jo unger og de vil lave fejl, komme til at bide, komme til at skide udenfor og glemme alt du nogensinde har lært dem engang imellem.

En voksen ilder er på mange måder nemmere (og ikke mindre søde), men selvfølgelig kan man lære en hvalp noget. Hvalpe er nogle små vandaler, men de er ikke helt umulige at komme ind på.

Agger

Det var det jeg tænkte.. Selvfølgelig vil den ikke lære fra dag til dag at man ikke må bide, og uheld kan ske..

Men syntes bare det lød lidt vildt at den skulle være 16 måneder før man kunne lære den noget..

Har tidligere haft 2 voksne ildere - og den ene var blevet groft mishandlet, og var meget menneske sky. Og jeg fik ham gjort tillidsfuld og et alletiders kæledyr den dag idag.
- Men nu hvor jeg ikke bor hjemme mere (min mor har allergi derfor måtte jeg af med de to skønheder) ville jeg gerne have en hvalp jeg kunne opdrage fra starten af.

KariN

Man kan sagtens opdrage en ilder hvalp :)

Når man køber en hvalp fra en opdrætter vil opdrætteren ofte allerede være i gang med at bide og bakke træne ens hvalp :)

Når den så er gammel nok til at flytte har den lært lidt, men ja hvalpe glemmer hurtigt og en flytning kan også forårsage at man skal lære den de grundlæggende ting igen :)

Jeg syns det lyder ret vildt at hun først er begyndt at opdrage da hendes ilder var 16 måneder, for hvis den ikke har lært ikke at bide ja så er det lidt af en kamp man måske skal igennem og jeg vil da helt klart helst bides af en hvalp på 12 uger frem for en på 16 måneder ;)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Agger

Citat fra: KariN Dato 22. August 2010, kl. 20:02
Man kan sagtens opdrage en ilder hvalp :)

Når man køber en hvalp fra en opdrætter vil opdrætteren ofte allerede være i gang med at bide og bakke træne ens hvalp :)

Når den så er gammel nok til at flytte har den lært lidt, men ja hvalpe glemmer hurtigt og en flytning kan også forårsage at man skal lære den de grundlæggende ting igen :)

Jeg syns det lyder ret vildt at hun først er begyndt at opdrage da hendes ilder var 16 måneder, for hvis den ikke har lært ikke at bide ja så er det lidt af en kamp man måske skal igennem og jeg vil da helt klart helst bides af en hvalp på 12 uger frem for en på 16 måneder ;)

Ja ikke ? Jeg foreslog også for hende hun måske burde overveje at bakke- og bidetræningen burde hun arbejde lidt mere intenst med nu.
Hendes ilder på 16 måneder er ikke renlig endnu, og den bider hende i fødderne, og i hænderne. Hun er flere gange kommet ned med plastre om fingrene og om hænderne..
Men hun mener det er ganske normalt & og sagde hvis jeg ikke var indstillet på at jeg ikke kunne vænne min ilder hvalp af med at bide og gøre den renlig før det var omkring 16 måneder, ville hun foreslå jeg købte en på 2-3 år.  :S

KariN

#6
Undskyld mig, men hun lyder ENORMT uvidende og jeg gad godt vide hvor hun får sin viden fra, jeg ville personligt ikke lytte til noget af det hun siger ;)

For jo man kan sagtens lære en hvalp ikke at bide, hvor den skal gå på toilettet henne osv. at de så har en tendens til at "glemme" det igen når de kommer i lømmel-alderen/Teenage perioden det er noget helt andet, de ved stadig godt hvad det handler om, de prøver bare lidt grænser af + at deres hormoner begynder at drille dem lidt :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Namilla

Det er da en omgang bavl!... alle mine ildere har været bide- og bakketrænede inden de var 6 mdr... at de så har glemt det igen, da de blev teenagere, det er jo bare det der sker...så må de "gen-opdrages"... men man kan sagtens lære en hvalp at den ikke må bide og den kan også sagtens blive renlig!... Jeg ville nødig selv begynde at opdrage på en ilder på næsten 1½ år, der ikke før har været opdraget...det lyder som en næsten umulig opgave...
Man skal da netop opdrage ildere mens den er lille, ellers ender man jo med at blive bidt til blods!
Man begynder da heller ikke først at opdrage sine børn, når de bliver voksne...

Agger

Nej præcis.. Alle teenagere er jo også umulige, jeg kan da selv huske da jeg var 14-15 år (ikke længe siden :P) jeg var da dybt hysterisk og gjorde alt det jeg ikke måtte. det kommer man hurtigt over igen..

Tror også bare hun har været uvidende, men ville lige have det bekræftet da jeg aldrig har haft en hvalp før jo :)

Fuske

altså min lille hvalp bider slet ikke mere ;) og han er sgutte gammel så at de ikke kan opdrages er bavl han nupser ikke engang næser eller øreflipper mere  :dans:
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

der er også meget forskel på hvalpe.

Dem jeg har nu:

Tofta: Bider i leg (ikke hul), kan finde på at nappe i tæer.

Meep: napper forsigtigt i leg, men kan satdig finde på at hapse en næse (vi træner og det bliver bedre)

Honda (pasnings) kan finde på at gnave lidt i en for hygge, men det er ikke noget der gør ondt.

Joa bed aldrig som hvalp. hun havde lige en kort fase med tæer men det var det.

My bed af H til, jeg har sjældent set mage til hidsigt krapyl.

Charlotte

Når man får et kuld hvalpe begynder man jo også at vænne dem til mennesker allerede inden de får øjne. Og når de har fået øjne og bider, så "skælder man dem ud" så de lærer at det ikke er ok og de lærer det så småt selvom de er små. Hvis man ikke gjorde det, så ville jeg nødig stikke hænderne ind til et kuld hvalpe på bare 10 uger. Uha uha nogle skrammer man så ville få. Og tænk så på et dyr på 16 måneder.  :X
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

#12
Jeg vil lige tilføje at Meep har haft minimal menneskekontakt til hun var 7 uger og hun er faktisk ret normal. HUnkan finde på at hapse ud efter ens ansigt, men det er slet ikek sådan at hun sidder fast og man bløder en sø, det er bare en markering, som hun heldivis er ved at stoppe med også. Så det har noget med ilderne individuelt at gøre også.

My kom fra en opdrætter hvor jeg da ved der var noget kontakt og hun var virkelig slem.

Men altså 16 måneder... det er jo helt vildt længe at vente og jeg ville godt nok nødigt skulle leve sammen emd et dyr hvor jeg finder mig i dens bid i 16 måneder og så bagefter skulle til at vende det :o !

Agger

Anne  - Ja hun får sit mas med at få den vendt af med at bide i den alder..
Det er jo generelt med de fleste dyr lettest at lære dem ting som små, for der er de så åbne over for den slags, og jo ældre de bliver jo værre syntes jeg næsten det er at opdrage dem. Den jeg havde der godt nok var blevet mishandlet, var omkring 13 måneder da jeg fik ham, og jeg må sige det var lidt af en udfordring at vænne den lille fyr der af med at bide - og det med at blive renlig var ikke noget han havde tænkt sig at lære...

Mødte hende idag på arbejdet, hun er blevet SKAM bidt på hænderne af den fordi hun ville skælde den ud (nakketag) så nu ville hun have noget beroligende til den.. Nogen mennesker skal bare ikke have sådan et dyr :/

KariN

Agger: Næste gang hun kommer ind i forretningen så prøv at forklar hende at nogle ildere altså bliver bange og panikker når de bliver taget i nakken. Det gør min ene dreng han bliver helt hysterisk og så bider han til og slipper ikke igen..

Så måske hun skulle prøve en anden metode, for hun skal da ikke begynde at give den beroligende medicin, fordi den er uopdragen og bider
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3