Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Kasteration

Startet af Agger, 31. August 2010, kl. 21:21

Anne

Det er forskelligt men jeg synes langt de fleste virile hanner i brunst stinker så meget at det næsten ikke er til at holde ud. men det er forskelligt hvor sart man er og nogle hanner er klart værre´end andre

Namilla

Jeg synes også man skal vente til man ikke kan klare stanken længere... hvis han går i brunst før han bliver 6 mdr, så kan man jo give implantat og så snitte når det holder op med at virke... sådan tror jeg jeg ville gøre, hvis jeg fik en ilder idag (implantat er forholdsvis nyt, og det var ikke noget jeg havde hørt om, da jeg fik mine basser kastereret)...
Jeg tror altså også det handler om at deres sind og krop skal være udviklet, inden man kastererer...man sætter jo udviklingen i stå, når man kastererer...
Men ja, en viril han stinker virkelig slemt... de bliver så fedtede i pelsen, at man bliver fedtet på fingrene når man rører ved dem, og ens tøj stinker når man har siddet med dem... Derudover begynder de at efterlade snegle-spor når de tøffer rundt i lejligheden (små-tisser på ALT)... de kan også begynde at parre alt...fx sko, fødder, bamser... Og de vil sikkert forsøge at parre alle andre ildere, ligegyldigt om det er hanner eller hunner, virile eller snittede... Det er også de færreste virile hanner der kan gå sammen med andre ildere, fordi de bliver aggressive...

KariN

Min ene dreng var lidt over 1 år da han blev kastreret og han var igennem hele sin brunst, ja han stank, men det var da til at holde ud og han satte ikke duft markeringer nogen steder og han kunne sagtens enes med min anden dreng, selvom han var i brunst.. Dengang var der heller ikke implantat

men ja det er forskelligt fra ilder til ilder hvor meget de lugter.. Men ja i dag ville jeg igen vente så længe som overhovedet muligt og ellers give et implantat :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Agger

Ændrer de sig meget af sind når de er blevet "snittet" ?

KariN

Det syns jeg faktisk ikke at de gør..

De er selvfølgelig ikke så "lystne" og slæber ikke rundt på andre ildere mere, men det syns jeg faktisk er den eneste forskel man kan mærke på deres personlighed
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

AlisVolatPropiis

Jeg synes de bliver friskere og meget mere fokuserede på at lege og være sammen med en, nu de ikke hele tiden skal være fyldte hormonbomber der gerne vil bolle :lol:

Amazing Ferret

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  2. September 2010, kl. 11:49
Jeg synes de bliver friskere og meget mere fokuserede på at lege og være sammen med en, nu de ikke hele tiden skal være fyldte hormonbomber der gerne vil bolle :lol:

Der er det jeg har oplevet med alle mine hanner der er blevet kastreret :lol:

Sølvsten

Jeg har 3 hanner og de 2 af dem blev mere kælne efter at være under kniven. Men Benny som var den mest kælne af dem alle har ikke rigtigt gidet at ligge stille efter at han blev kastreret.

AnneME

Sys da stadig Hannibal har det med at nappe sig fast i en af de andre også gå rundt med dem, dog mest ved det mindst

Charlotte

Jeg synes også de bliver mere legesyge når de er blevet kastreret.  :)

Og jeg fik altså ikke min dreng kastreret tidligt for MIN skyld men for vores alles skyld (Eliza!). Hans far har hd og da vi ikke ved om det er arveligt, skal der ikke avles på ham. Jeg troede at jeg ville sælge ham før men det nænnede jeg ikke. Havde jeg vidst at jeg ville vente så længe, så havde jeg også ventet med snitningen. Men han har heldigvis et skønt hjem hvor de er blevet så glade for ham at de nu vil have en ilder mere. Totalt skønt.  :dans:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Eliza

Jeg vil nu stadig mene det var for DIN skyld han blev kastreret. Du kunne have beholdt ham og så have flere hold, det kan man jo desværre blive nødt til når dyrene ikke kan sammen. Eller du kunne ha skrevet en kontrakt med en god ejer der forstod situationen..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Ej der er altså nogle tilfælde hvor hanner fungerer dårligt i brunst. Bliver stressede og tynde, ikke kan med nogen og kommer tii lat se syge ud i brunst. Jeg ved godt jeg aldrig har haft en han i brunst og derfor i teorien nok burde holde mund, men jeg har da set det og hørt om det flere gange, hvor ejeren ville have holdt en han viril eller gjort ham til v-hob men valgte kastration fordi ilderen fungerede så dårligt i brunst.

Det er nok meget få tilfælde, men der kan jo godt være nogle tilfælde hvor man ikke gør ilderen en tjenest eved at holde den viril.

Man må jo vurdere det fra gang til gang, men jeg vil da også sige at i langt de fleste tilfælde så kastrerer mann for sin egen skyld og ikke for ilderens.

Eliza

Anne det vil jeg nu godt give dig ret i, men så vidt jeg ved så var det ikke lige det der var Charlottes problem.
Jeg ville så selv give et implantat så dyret blev ældre før jeg kastrerede hvis jeg stod i den situation.
Jeg står bare med et valg om hvad jeg skal gøre med min dreng som blev kastreret alt for tidligt, da jeg ikke vidste bedre den gang og nu har han binyrekræft. Det kan godt være han er fra en dyrehandel og det er noget arveligt, men det kan lige så godt være fordi han blev kastreret tidligt. Forstår ikke folk der siger det er ok at kastrere tidligt, for det ved de faktisk ikke ligesom man heller ikke kan sige med 100% sikkerhed at den vil dø af kræft.. MEN hvorfor løbe den risiko??? Det har jeg i hvert fald mine dyr for kært til..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jamen jeg er helt enig, jeg ville aldrig kastrere før de var ½ år, og jeg ville også helt sikkert bruge implantat på en han hvis jeg stod i den situation.

Jeg har kun tæver og har kun været i anderledes situationer. Min sidste blev steriliseret som 7 måneders fordi hun var gået i løb og faldet igen og jeg ikke ville at hun skulle i løb igen og have endnu en chorulonsprøjte og hun skulel alligevel efter kontrakten have været sterilseret en måned efter (fik selvfølgelig lov at sterilisere tidligere).

jeg kommer til at vælge en sterilisering på Tofta til vinter fordi jeg er bange for at for mange hormonpåvirkinger han have en påvirkning på hendse ryg, men jeg forstår da absolut godt at man gerne vil vente, og især når man selv har oplevet binyrekræft. Så forstår man jo ikke at andre ikke gør alt hvad de kan for at undgå det.

Eliza

Undskyld ot men Anne må jeg spørge hvorfor du ikke vælger at gi implantat?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.