Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kasteration

Startet af Agger, 31. August 2010, kl. 21:21

Anne

fordi i joas kontrakt stod der at jeg skulle sterilisere og toftas opdrætter er ikke vild med implantater. Giover jeg tofta implantat risikerer jeg også en flaks drægtighed og der er risiko for at det kan have en negativ indflydelse på hendes ryg, det vil jeg helst ikke risikere.

Eliza

Nej det kan jeg godt forstå  :) var bare lige nysgerrig  :lol:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne


Charlotte

Jeg har 4 hold ildere! Det er ligesom rigeligt. Jeg kan ikke have et hold mere pga I har en anden mening end mig. At der ikke er noget problem i at kastrere tidligt er ikke noget jeg bare selv har fundet på men jeg har snakket meget med min dyrlæge om det plus et par personer der har haft ildere i mange år. Og undskyld mig men jeg tror at min dyrlæge er bedre uddannet til at vurdere for og imod end I er. Det er ikke ment som en fornærmelse men fakta.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Plus at implantater til ildere stadig er så nyt at vi ikke ANER hvilke bivirkninger det vil give på længere sigt. Så nej, jeg tager ikke en risiko og giver et dyr et implantat som så stopper med at virke efter noget tid. Til den tid vil dyret igen være virilt og vil så kunne lave hvalpe (og mange da det er en han) som måske kan bærer på hd. Det kan godt være I er ligeglade med evt generationer i fremtiden, men det er jeg ikke!
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Eliza

Nej men sådan er det jo når man får hvalpe også selvom det var et uheld.. Nu ved jeg ikke hvordan dig og Lone har snakket sammen, men kan kun forestille mig at du har spurgt en masse og hun ikke har haft nogle direkte beviser på at kan give kræft og så har hun sagt ok for at gøre det..
Jeg forstår slet ikke din ligegyldighed når du hører om andre hvis ilder får binyrekræft og de blev kastreret tidligt..
Nu er det jo kun nyt i dk og ikke i alle andre lande at gi implantat.
Så du skrev i en tråd sammen med Sara, hvor du faktisk ikke vidste noget om implantat, så forstår ikke hvordan du kan være imod noget du ikke ved hvad er..

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Jeg synes du skal vælge det du mener er rigtigst Charlotte... det er din ilder, og hvis du mener det er fint at kasterere ham tidligt, så gør du det... men jeg synes samtidig man skal være noget varsom med at videregive det som råd til andre... for der er som nævnt en del eksempler på at tidligt kastererede hanner har udviklet binyrekræft... Så kan man jo også argumentere for, at det er okay at give en ilder frugt, fordi man har en ilder der har fået frugt og ikke har fået insulinoma...et enkelt tilfælde gør det jo ikke til en regel...

dejligste

Øøh undskyld jeg spører men hvad vil det sige at give implantate??  :S

Jeg har ikke rigtig sat mig ind i det endnu, da Jack jo slet ikke er gammel nok til at blive kastreret endnu.
Det ville være rart for mig vide hvilke muligheder der er når han bliver gammel nok. :)

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Namilla

Et implantat er en slags kemisk, midlertidig (et par år) kastration... det kan bruges på både hanner og tæver...

dejligste

Citat fra: Namilla Dato  3. September 2010, kl. 09:49
Et implantat er en slags kemisk, midlertidig (et par år) kastration... det kan bruges på både hanner og tæver...

Det lyder da som en god løsning, hvis man vil avle på et senere tidspunkt.
Hmm men hvis man ikke vil avle, er deer vel ingen grund til at vælge implantat eller hvad??

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Eliza

Selvom man ikke vil/må avle på et dyr kan man sagtens give implantat så dyret bliver lidt ældre før man neutraliserer "rigtigt".
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

dejligste

Citat fra: Eliza Dato  3. September 2010, kl. 10:37
Selvom man ikke vil/må avle på et dyr kan man sagtens give implantat så dyret bliver lidt ældre før man neutraliserer "rigtigt".

Okay.. Ja det er jo en helt ny verden for mig, for den han jeg havde for flere år siden, var kastreret så det skulle jeg ikke tænke på..

Øøh kan det være rigtigt at Jack er ved at gå i brunst??
Jeg synes nemlig det er lidt tidligt, han er fra den 14. maj 2010, så han er jo ikke så gammel.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Eliza

Det kan vist godt være præbrunst.. Min dreng som er to dage ældre end din kan også godt virke sådan indimellem, men han er ikke i rigtig brunst endnu  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

dejligste

Citat fra: Eliza Dato  3. September 2010, kl. 10:46
Det kan vist godt være præbrunst.. Min dreng som er to dage ældre end din kan også godt virke sådan indimellem, men han er ikke i rigtig brunst endnu  :)

Det er godt at høre, for jeg synes faktisk han er alt for lille til det..
Men han er godt nok begyndt at lugte og hans pels er temmelig fedtet. :)

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

AlisVolatPropiis

Citat fra: Charlotte Dato  2. September 2010, kl. 20:41
Plus at implantater til ildere stadig er så nyt at vi ikke ANER hvilke bivirkninger det vil give på længere sigt. Så nej, jeg tager ikke en risiko og giver et dyr et implantat som så stopper med at virke efter noget tid. Til den tid vil dyret igen være virilt og vil så kunne lave hvalpe (og mange da det er en han) som måske kan bærer på hd. Det kan godt være I er ligeglade med evt generationer i fremtiden, men det er jeg ikke!

EJ nu!.....jeg vil netop IKKE beskyldes for at være ligeglad med generationer i fremtiden. Jeg tvivler ærligt talt på mine dyr går i brunst uden jeg opdager det...
Derimod så vil jeg gerne fremme noget som kan fjerne en kræftform hos ildere, som de ret tit dør af. Og der er ret meget forskning i udlandet man kan læse, så nej det er ikke rene forsøgsdyr. Men bare noget der skal vinde indpas i DK og kan jeg være med til at give mere erfaring omkring det, så fint med mig. :)

Desuden har de færreste virile tæver og hanner som man ved ikke har de bedste genetiske ting i sig, rendende sammen. Medmindre de virkelig har tænkt sig at der godt må tages et kuld på dem...