Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Tips til opdragelse af en hvalp?!!

Startet af Agger, 16. September 2010, kl. 19:15

Agger

Hej alle :)

Som i ved har jeg jo fået min aller første hvalp.. (Rami)
Og har altid til bidetræning, taget dem i nakken og sagt nej.
- Det er han også vant til fra hende han er opfostret hos.

Men har bemærket han bliver angst, når man tager ham i nakken..

Her for 10 minutter siden, skulle jeg lige ordne hans bakke, og han blev ved at nappe i mine hænder og arme, så jeg ville tage ham ud så jeg lige kunne få det stoppet, efter som han ikke er vaccineret, og jeg ikke har stivkrampe - så jeg undgår at få bidt hul...

Men da jeg tog ham ud, blev han helt vild og bed mig endnu mere, og satte sig fast i fingrene på mig (og fik bidt hul - wee?), så tog jeg fat i nakken på ham, hvorpå han så skreg?
Så nu skal jeg lige et smut til hospitalet her om lidt.

Men er der nogen andre metoder i kan komme på som ikke vil skræmme ham på den måde.

Har også prøvet bare at tage ham op og sige nej uden at tage ham i nakken, men han kunne ærlig talt ikke være mere ligeglad.
- og det er lidt som om han skal prøve grænser af nu - og det med at nappe er blevet rigtig in.. Det gør ikke ondt, men det er noget han skal stoppe med, da der også kommer børn her, som gerne skulle kunne omgåes ham når han er lidt ældre.

Håber i kan hjælpe mig :)
- Tager mobilen med, så jeg er online hele tiden.. Gider ikke kede mig for meget derude :P

Anne

prøv at søg på det herinde. Jeg har bare i år skrevet mindst 3 gange hvordan jeg bidetræner i relaterede tråde. jeg bruger ikke nakke metoden.

AnneME

Dexter skriger os vildt op, men han har ikk kunne bide os, han løber heller ik tilbage efter som Diva gør. Hun løber tilbage for at gør "gengæld".

Agger

Citat fra: AnneME Dato 16. September 2010, kl. 19:47
Dexter skriger os vildt op, men han har ikk kunne bide os, han løber heller ik tilbage efter som Diva gør. Hun løber tilbage for at gør "gengæld".

Det gør han også kort efter.
Han bliver sur, og går, og så går der 10 sekunder, så farer han tilbage igen og napper..
Har forståelse for han selvfølgelig skal prøve grænser af, og det gør ikke nær så ondt at blive bidt eller nappet af ham, som af en fuldvoksen..
Men det er jo nu man skal tage det..

Det lyder bare så voldsomt når han skriger :(

lille_jill

Vil anbefale dig at få en stivkrampevaccination. Du kan simpelthen ikke undgå at blive bidt.

Agger

Har lige været inde og få en :D det føles da bare super skønt den slags  :S
avs.

Sølvsten

Hvis han reagerer så stærkt ved at blive taget i nakkeskindet ville jeg ikke gøre det. Du risikerer at det bliver meget værre. Du bliver nødt til at være meget tålmodig og når han bider kan du tage ham og holde fast om hovedet endeligt ikke hårdt og så sige med meget myndig stemme nej. Sæt ham ned igen og så ignorer ham i et stykke tid. Det kan tage mange uger at lære en hvalp ikke at bide men det vigtigste er at være konsekvent.

Eliza

Jeg ville bestemt ikke bruge nakketag når han reagere sådan. Jeg ville sige bestemt NEJ eller AH AH og så ignorere ham, selvom det godt kan være svært og tage lang tid før han helt fatter det.
Jeg har i år prøvet at gøre som Anne har beskrevet nogle gange at tage dem op og holde hånden hen til og når han så prøver at bide siger jeg NEJ/AH AH (bare man bruger det samme hver gang) og flytter hånden lidt, så han ikke får fat og det bliver jeg ved med til han ikke gider bide mere og så får han ros og bliver sat ned evt får en godbid..
Jeg synes måske lidt det lyder som om han bare vil lege når han napper sådan i dine hænder og arme men det er jo heller ikke altid lige sjovt for det gør jo stadig ondt..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Dejligt du gider beskrive mine metoder når jeg selv er for doven Eliza :lol: Men har det virket for dig så? Jeg synes jeg har haft succes med den metode, mere end så mange andre faktisk!

Agger

Er stoppet med nakketag nu.. Istedet tager jeg ham op, og siger bestemt nej. Det virker -  men han napper stadig..

Han napper ikke hårdt, og man kan se han bare vil lege, men et barn på 2 år forstår jo desværre ikke den slags, så nu har jeg sagt til min niece at hun ikke skal gå ud til ham, hvis hun ikke vil nappes.
Så hun lader ham værre i fred - også da det jo ikke er hans mening at gøre et barn ked af det.

Men overraskede mig lidt han blev så panisk over at blive taget i nakken, efter som det er det han er opdraget med, hos hende han er opfostret hos.

Eliza

Bare fordi det er på den måde han plejer at blive opdraget gør den ikke mere rigtig når lige den ilder ikke kan lide det. Tror faktisk ikke det er en super god metode til nogen ilder men nogle finder sig bare i det og stresser ikke helt vildt over det..

Han vil sikkert blive ved med at bide/nappe i laaang tid endnu for det er ikke noget de lige lærer på et par dage. Han er jo stadig hvalp og bliver teenager som ikke er bedre. Et barn på to kan ikke sige fra og sætte sig i respekt så jeg ville aldrig sætte dem i samme rum uden virkelig at kende min ilder og så ville jeg stadig holde godt øje med dem. De kan jo også bide hvis barnet kommer til at gøre noget som gør ondt på den.

Anne: Jeg har gjort lidt forskelligt men vil helt klart bruge den metode i fremtiden (synes ikke helt den kan stå alene, men synes den er god fordi vi har/havde problemer med haps i fingrene når vi tager ham op).
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Agger

Rami har Køkkenet, 2 gange og halvdelen af stuen. Og så sidder min niece i sofaen mest og ser disney... - Og hvis han er på gulvet vil hun op :) Hun er lidt bange for dyr.

Men vil helt klart fortsætte med ikke at tage ham i nakken, for han forstår godt nej :) Og så må jeg jo bare have en masse tålmodighed med mig.