Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Bidetræning uden nakketag?

Startet af lille_jill, 22. September 2010, kl. 21:41

lille_jill

Dem som bidetræner uden nakketag, kan i ikke lige forklare mig, hvad i gør istedet?

Jeg er udelukkende vant til at bruge nakketag, men kan ikke nænne det på Amina, så forsøger virkeligt at lade være.
Istedet tager jeg hende rundt om hovedet og siger nej, mens jeg stirrer på hende. Det får hende til at gabe lidt. Er det den rigtige metode? Jeg prøver også at sige "ahah" hvis hun bider for meget.
Det er for tidligt at bedømme om det virker. Men eftersom at der er udstilling om under en måned, så vil jeg gerne have hende til at holde op med at nappe i hænder rimeligt hurtigt.

Malene

Jeg siger "NEEJ!" og ignorerer dem. Jeg tager ikke fat i dem imens.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

#2
Jeg bruger hverken nakketag eller gab. Enten tager jeg fat om ilderne, kigger den i øjnene og siger AHAH hvorefter jeg sætter den ned, eller også siger jeg bare AHAh når den gør det den ikke må uden at reagere mere. Engang imellem ingorerer jeg simpelthen bare den uønskede adfærd uden at handle, men det kommer meget an på situationen. Er det bid så kan man bruge metoden med at holde ilderen i en hånd og så holde den anden hånd med håndfladen mod ilderen lige indenfor dens rækkevidde. Lægger den an ti at bide fjerner man hånden så man ikke bliver bidt og siger AHAH. Før eller siden gider den ikke forsøge at bide mere og så roser man meget og sætter den ned, evt leger med den eller giver en godbid. Bider den igen så er det det samme og så bliver man bare ved. Jeg bruger faktisk den metode med Meep og ansigter også, og holder hende altid så jeg kan se om hun lægger an toæ at nappe. Det kan jo selvfølgelig kun lade sig gøre fordi hun ikke bider hårdt, ellers stak jeg hende ikke op i næsen :P men faktisk så kan jeg stort set altid se det komme så hun aldrig får bidt mig og hun har forbedret sig SÅ meget (hun er sød men der er bare noget med næser)

mette11

Jeg plejer at skælde ud (AHAHAH) og ignorer dem hvis de ikke er søde...så skubber jeg dem væk og vil ikke lege med dem. For Sigi var det virkelig en straf, for hun elskede kontakten med os og ville hele tiden lege med os. Så at blive ignoreret var slemt for hende. Hvis jeg ignorerede Marius ville han være fuldkommen ligeglad...han gider ikke lege med mig og da slet ikke kæle!!
Det er efter min mening meget forskelligt hvad der virker. Men de fleste virker skæld-ud ved uønsket adfærd og positiv forstærkning ved ønsket...jeg har gjort det at jeg har brugt mange godbidder til hvalpe, så de associerer mig med noget godt. Normalt bruger jeg ikke rigtigt godbidder, men jeg synes det er en rigtig god ting til træning, så de lærer at man er "den gode" i hjemmet...og hvis man bider, så får man jo ikke nogen godbid! Jeg tager også fat i mine og kigger bestemt på dem og siger AHAHAH når de er slemme.

Nogen gange tror jeg også det er godt bare at lade dem passe sig selv lidt i starten og lade dem komme til en, sådan at det ikke er alt for meget nyt på en gang...altså ikke sådan forstået at man ikke skal tage sig af sin ilder, men sådan at man ikke skal tage den op hele tiden, men derimod sætte sig på gulvet og lade ilderen komme til en når den er klar...

lille_jill

jeg fik aldrig svaret jer, men tak for svar :)

Det går allerede meget bedre herhjemme. Amina bider desværre stadig en del i tæer... eller, hun bider faktisk i næsten alt hvad hun ser på. Tror bare at det er sådan en hvalpefase. Jeg tager hende stadig rundt om hovedet nogengange, men ellers fungerer det bare at sige "NEJ" et par gange. Hun napper kun nu, men igen, tror bare at det lige er hendes måde at kommunikere på. Hun vil intet ondt, hun bliver bare for ivrig når hun søger opmærksomhed.
Desuden reagerer hun nu på sit navn, så hun er en kvik lille en :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hold ud... Anubis har jeg også bare bidetrænet udelukekt med stemme, ignoreren eller afledning med at stylle legetøj. Og jeg er vildt positiv over hvor godt det har virket.
Vil sige han er stort set bidefri nu, han er stadig en bølle der elsker at hoppe efter ens ben og så attacke dem med sine poter og en sjællend gang i mellem man der komme et lille nap.
men det er min anden hvalp nu og Loui brugte jeg naketag på og han var faktisk først helt bidefri da han var 1/2 år så en anden gang ville jeg klart lade være med at bruge nakketag...
Held og lykke med smuklingen <3

Robert

Man kan vel også bruge den med at sig nej og så have en skamme kasse som den kan være i et par minuter. Eller man kan vel også lige give den en pause og læg den ind i buret igen i lidt tid og så åbne lidt efter igen når den er faldet til ro.   

KariN

#7
Citat fra: Wolverine Dato  8. Oktober 2010, kl. 08:37
Man kan vel også bruge den med at sig nej og så have en skamme kasse som den kan være i et par minuter. Eller man kan vel også lige give den en pause og læg den ind i buret igen i lidt tid og så åbne lidt efter igen når den er faldet til ro.   

Jeg mener ikke at man skal straffe ved at lukke sin ilder ind i hverken buret eller en transportkasse, for så ender ilderen med at forbinde de to steder med noget negativt og det skal dens bur bestemt ikke være.

Jeg bruger selv den samme metode med at sige "Nej" eller "Ahahah" og så holde forsigtigt rundt om hovedet. Det virker fint og min ilder der ellers bider en hel del forstår udemærket godt hvad det betyder.

Dejligt at hun er blevet bedre Jill :D
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Robert

Citat fra: KariN Dato  8. Oktober 2010, kl. 11:25
Citat fra: Wolverine Dato  8. Oktober 2010, kl. 08:37
Man kan vel også bruge den med at sig nej og så have en skamme kasse som den kan være i et par minuter. Eller man kan vel også lige give den en pause og læg den ind i buret igen i lidt tid og så åbne lidt efter igen når den er faldet til ro.   

Jeg mener ikke at man skal straffe ved at lukke sin ilder ind i hverken buret eller en transportkasse, for så ender ilderen med at forbinde de to steder med noget negativt og det skal dens bur bestemt ikke være.

Jeg bruger selv den samme metode med at sige "Nej" eller "Ahahah" og så holde forsigtigt rundt om hovedet. Det virker fint og min ilder der ellers bider en hel del forstår udemærket godt hvad det betyder.

Dejligt at hun er blevet bedre Jill :D

Okay men det var så det jeg så havde gjord. Men det tyder ikke på det har fået den til at se buret som noget negativt efter som den frivilligt går der ind når den vil slappe af og når den vil sove. Men det har i vært fald virket possitivt for mig.

Snabeldyr

Jeg plejede at bruge nakke tag men bruger nu AHAH metoden.. Og det virker endda.. Jeg løfter den op, siger meget bestemt AHAH og sætter den så ned igen
Stealing our hearts, then our sanity

Robert

Har de så stoppet helt med at bide hårdt ved at bruge den metode?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Wolverine Dato  8. Oktober 2010, kl. 15:38
Har de så stoppet helt med at bide hårdt ved at bruge den metode?
På Anubis har det virket.. han bider stort set ike mere.. og hvis han gør er det uskyldige legenap hvor han slet ikke bider til..

Splash

Synes næsten det er umuligt at lære Funder det, han bider aldrig i hænder ansigt osv men han ELSKER at nappe i tæerne  :@ det så ubehageligt .. Hvordan fixer i den lyst, for at vende sig og ignorere gør bare han løber efter eller napper lidt hårde i tæerne. kan bare ikke ignorere når han napper i dem :(

cibatuchsi

Citat fra: Splash Dato 10. Oktober 2010, kl. 14:35
Synes næsten det er umuligt at lære Funder det, han bider aldrig i hænder ansigt osv men han ELSKER at nappe i tæerne  :@ det så ubehageligt .. Hvordan fixer i den lyst, for at vende sig og ignorere gør bare han løber efter eller napper lidt hårde i tæerne. kan bare ikke ignorere når han napper i dem :(
det er desværre en af goderne ved at ha en ilder.... griner.
de fleste ildere har en svaghed for fødder.. hihi

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Splash Dato 10. Oktober 2010, kl. 14:35
Synes næsten det er umuligt at lære Funder det, han bider aldrig i hænder ansigt osv men han ELSKER at nappe i tæerne  :@ det så ubehageligt .. Hvordan fixer i den lyst, for at vende sig og ignorere gør bare han løber efter eller napper lidt hårde i tæerne. kan bare ikke ignorere når han napper i dem :(
det er jo ofte en måde ilderern prøver på at få opmærksomhed på og jeg har gjort det med Anubis at jeg skynder mig at finde en af hans "bløde" bolde og så afleder jeg ham ved at lege med dem så han kan tygge lidt igennem på bolden i stedet for mig..