Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Syg efter lukketid

Startet af tzari, 10. Januar 2009, kl. 18:08

tzari

Dette bliver et meget ømtåeligt emne og håber ikke nogle føler sig trådt på for er slet ikke ment sådan !!

Jeg har flere gange haft samtaler med en masse veninder om situationer hvor vagtdyrlægen hellere ville se film end behandle dyr. Dyr der får lov at lide flere timer før det dør af sig selv fordi ejer ikke lige har råd til en akut aflivning/ en dyrlæge, der gider åbne klinikken for den slags "småting".

Jeg har selv oplevet den slags vagtdyrlæger. Da jeg var ved at miste Phoenix ringede jeg til vagtdyrlægen og sagde hun skulle åbnes nu koste hvad det ville(at det så allerede var for sent der vidste jeg så ikke) dyrlægen fortalte mig pænt det altså kostede 1600 for bare at få hende til at åbne klinikken og eneste behandling hun gad lave var at give et skud antiobiotika som jo var behandling der kom oven i prisen, for hun kunne virkelig ikke operere nu det måtte squ vente. Vi kendte så en flink fyr der havde noget der hed dyreambulancen han fandt en dyrlæge der ville hjælpe os med dette. Desværre sov phoenix stille ind da han i fuld udrykning var på vej. Dette viser selvom man er villig til at misbruge sin kassekredit for at redde sit dyr er dyrlægen til tider kold i røven.

Vagtdyrlægen kræver også kontant afregning hvilket ikke er muligt for studerende der ikke lige har 1600(odenseansk startpris jeg fik oplyst) de kan trække fra kontoen nu og her og har de ikke dankort ja så kan der jo ikke hæves penge...

Derfor er det vigtigt folk allerede NU tager stilling til det: Hvad gør i hvis i har et døende dyr og vagtdyrlægen ikke vil tage imod jer. Kan igennem sidste mange år se en masse ser tiden an og dyret så selv dør men dette er jo ikke holdbart.

Hvis jeg stod i den situation at dyrlægen nægtede at tage imod mit dyr og det skulle aflives NU har jeg 2 folk jeg ved er kolde nok til at løse problemet. Den ene af dem arbejder på en minkfarm så kan nok godt skaffe gasning box hvilket nok ville være mest humant. Mine forældere kender også en pensioneret dyrlæge man kunne trække på og det ville de jo klart gøre, men er jo sjældent man er så heldig. HVis jeg stod uden de muligheder ville jeg opsøge en jæger, det ville ikke være et kønt syn men det mest humane.

Hvad ville i gøre i den situationer er vigtigt i tager stilling NU og håber det aldrig nogensinde bliver relevant.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Emmadyhr

Jeg har på det seneste også hørt en del historier om dyrlæger der ikke vil tage en syg ilder ind ,bare fordi man ikke kan betale kontant..Det kan sætte mit pis i kog!!  :@
Efter min mening..Jeg ville tage uddanelsen som dyrlæge(det vil alle unge piger vel i den alder :lol:) Men jeg fik praktik hos en dyrlæge i 2 månder, og han var altså en ,undskyld jeg siger det,Dumt svin..Han gjorde det KUN ofr pengenes skyld og de andre dyrelæger som var hos ham måtte bare gøre som han sagde..Vi fik mange dyr ind der ikke blev behaldlet fordi dyrelægen ikke var villig til at gøre noget bare fordi det var lørdag og de ikke kunne betale kontant..Det gik blandt andet ud over en hund der var ved at føde hvor hun var i gang på 42 time og dyrlægen lod hende bare ligge og lide og prøve at få den store hvalp ud selv.Alle hvalpene døde af den grund..Han er så blevet sat af nu fordi han blev bogmester i den kommune i den by han bode i..
Men sikke en oplevelse for mig..

Jeg bliver vred og utrolig magesløs og ønsker på det kraftigste at alle dyrlæger gjorde deres arbejde for DYRENES skyld og ikke for pengenes.Det er da derfor man velger sådan et arbejde er det ikke???

Men hvis jeg selv kom ud for det at en dyrlæge afviste mig tror jeg jeg ville vælge Alison som neste forsøg.. Jeg bor heldigvis ikke så utrolig langt væk så derfor ville det kunne lade sig gøre, Hun tager nemlig dyr ind også i weekendterne.Men når jeg flytter til jylland ved jeg sq ikke hvad jeg gør.Jeg er en af de mange der ikke har et dankort så jeg ville ikke havde pengene kontant..

Kan bare ønske at det aldrig sker..Man elsker jo sine dyr og derfor vil man jo gøre alt for ikke at de skal lide eller dø...

Rigtig god tråd tzari!! dejligt vi kan lave en debat om det..

Malene

Jeg har en sød bankdame og kan hæve over på mit dankort. Hvis det går helt galt og banken siger stop, har jeg mine forældre der altid vil hjælpe. Hvis jeg står i den situation at de ikke vil tage imod dankort (hvilket jeg endnu ikke har oplevet og har været til dyrlæge en lørdag aften), ville jeg nok lægge noget i pant og så tage en taxa ud og hæve penge.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

RockaHulla

Jeg ville vel tage hen på Kbhs Dyrehospitalet, selvom jeg ikke har hørt alt for gode ting om dem, hvad angår rotter og ildere.
Men det er vel sidste udvej, hvis det brænder på.

Peewit

Jeg er også en af dem der er "velsignet" med et dankort og en (nogenlunde) flink bankdame, så kan altid hæve over. Jeg har heldigvis også nogle utrolig søde og altid hjælpsomme forældre, der elsker Molly lige så meget som jeg selv, og derfor altid vil træde til hvis det skulle knibe.

Men jeg skulle blive afvist og ikke havde andre valg så kender jeg da en jæger, som ville kunne hjælpe..

Kanon tråd, forresten..  :)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Julie Stuhr

Jeg er så heldig, at min onkel er dyrlæge, så er der nogle problemer, så ringer vi til ham.
Fx da min far klippede hæk, og vores fede gravhund lige blev klippet en gang, så blev han syet på onkels køkkenbord  :)

Namilla

Min dyrlæge er heldigvis også min nabo, så hvis det bliver nødvendigt, så tror jeg godt, at han vil hjælpe...
Ellers findes falck jo... jeg ved ikke om de vil tage ud og aflive et tamt dyr, men de vil aflive dyr som er blevet påkørt ell. lign. så det var evt. en mulighed...
Derudover så kan det her jo være en opfordring til alle om at lave en speciel konto til dyrene... jeg har sådan en konto hvor der bliver sat et par hundrede over på om måneden, og nogle måneder lidt mere. Det er rart at vide, at jeg ikke er totalt på den, hvis der skulle ske noget, og jeg skulle få brug for akut dyrlægehjælp...
Jeg forstår så ikke, hvordan en dyrlæge, som har vagt, kan nægte at hjælpe dyrene...hvis det er ligsom med tandlægevagten (min stedfar er tandlæge, så det kender jeg lidt til), så vælger de altså selv hvornår de vil have vagt... der skal selvfølgelig være en vagt på, men de deler selv ud hvem der kan hvornår... ja, det koster ekstra, men det gør alting jo, hvis man skal have nogen til at åbne i weekenden/helligdage... Hvis en vagtdyrlæge nægter at behandle et dyr, så tror jeg jeg ville forlange at se et sted hvor der står, at han kan nægte det... det kan jo ikke passe, at en vagtdyrlæge får løn for et job, som han ikke udfører...

NemoToft

Hej.
Ømtågeligt emne. Jeg arbejder selv på et Dyrehospital. Jeg kan love jer alle, at vi aldrig siger nej, til at komme ind i vagten. Der bliver også sagt i telefonen, at der forventes kontant betaling. Vi er simpelthen blevet snydt for mange gange. Og vi vil jo alle gerne have løn, når vi er på arbejdet. Ikke sandt? Jeg ved også at jeg skal betale i Bilka, før jeg kører ud med min indkøbsvogn..

For et tre-fire måneder siden lavede vi et kejsersnit på en hund en lørdag nat. De havde ingen penge med, men lovede højt og helligt at de nok skulle betale. Der var endda en veninde med, som garanterede, at pengene ikke var et problem. Der kom 9 levende hvalpe og alle var glade. Men nu vil de ikke betale. 2 dyrlæger brugte hver 4 timer om natten og så skal de ikke have løn? Nej, det er trist. Det ødelægger det for en masse andre fornuftige dyreejere, som måske bare er kommet alt for hurtigt ud af døren og ikke har fået dankortet med.

Jeg kører selv motorcykel. Jeg kører ganske pænt og fornuftigt. Men nogle knægte med alt for mange heste og for vilde motorcykler, gør såmænd at alle motorcykelister er nogle bøller der kører for stærkt osv.
Sådan kan man blive ved. Man skal altid passe på, med ikke at køre alle over en kam, ikke sandt?

Falck afliver ikke selv dyr, der er større end en gråspurv. Dyrenes Beskyttelse betaler Falck for at kører de vilde dyr til den nærmeste Dyrlæge til undersøgelse eller aflivning. Så du skal nok ikke forvente at de vil komme og hente en ilder, med mindre du siger det er en du har fundet ude på vejen. Og så har du ingen kontrol over dens skæbne.

For et par måneder siden ringede der er fyr fra udkanten af Aalborg, at hans ilder var faldet ud af vinduet. Dagen efter kom Falck ind med en ilder, fundet ikke så langt derfra. Heldigvis var det den forsvundne ilder. Han blev så glad. Rart at kunne hjælpe.

Jeg ved at min motorcykel ikke bare kan køre i evigheder, så jeg må selvfølgelig ligge penge til side til forventede og uforventede reperationer. Det bør dyreejere også gøre. Rigtig mange hunde og katte ejere har stor glæde af sygdoms forsikringer. Men er der nogle der vil lave disse forsikringer til Ildere?

Mange knus Dolly.

Namilla

Jeg ved så, at Falck har aflivet en af mine ildere... han var "sluppet ud" (jeg tror stadig at nogen har taget ham ud af det udendørs anlæg, men nok om det) og var blevet skambidt af naboens hund... naboerne vidste ikke at han var en tam ilder (de vidste slet ikke hvad han var for et dyr), så de ringede til Falck, som kom og aflivede ham... og de gjorde det på stedet... så i tilfælde hvor dyrene ikke kan reddes, og lider, så har de altså mulighed for at aflive...

Selvfølgelig skal dyrlægerne have deres løn, men det må være muligt at lave et girokort? Jeg kan ikke se forskellen på en vagt-tandlæge og en vagt-dyrlæge, og så vidt jeg ved, så laver vagttandlægen da girokort... ja, ind imellem er der folk der ikke betaler, men det er der da også blandt de kunder som kommer i den almindelige åbningstid...

Jeg synes virkelig det er noget der bør tages op til revision... Dyrlæger har vel aflagt et løfte, ligsom læger har...et løfte der siger, at de ikke må gøre noget ondt (og ikke at gøre noget, må vel være at gøre ondt, især hvis det betyder at et dyr lider, for til sidst at dø)... har man kun et hævekort fx, så kan det jo sagtens være, at man har pengene, men ikke kan få fat i dem, fordi man max kan hæve 2000 om dagen (tror jeg nok det er)...Har man Visa electron, så kan problemet være nøjagtigt det samme...måske går der først penge ind om mandagen, og man står med et sygt/døende dyr om lørdagen... Måske har man også valgt, ikke at have et dankort til sin dyrekonto, da et dankort immervæk koster penge at have...(jeg betaler selv 150 kr. om året for mit)... jeg har heller ikke dankort til min opsparingskonto...fordi det simpelthen er mange penge for noget som jeg ikke regner med at få brug for (det eneste tidspunkt jeg kunne få brug for det, var i netop sådan et tilfælde)...og så kan de 150 kr. godt bruges på noget andet...
Min stedfar er (som tidligere nævnt) tandlæge, og det sker jo også for ham, at der er folk der ikke betaler, men det er immervæk et fåtal... jeg tror han har nævnt 3 sager, hvor det ikke har hjulpet at sende rykkere og de har måttet tage andre metoder i brug...Og det er altså ikke kun folk som han har inde som vagttandlæge...
En dyrlæge er jo også en erhversdrivende, og når folk har fået udført en service, og ikke betaler, så findes der jo muligheder...(og jeg snakker ikke om tæskehold og rockere *S*)... rykkere, fogeden, retssag...
Jeg synes simpelthen at det er forkasteligt at en dyrlæge kan afvise et sygt/døende dyr, bare fordi han er BANGE for ikke at få sine penge... Hvordan kan man stå med et sygt dyr, og nægte at hjælpe, når man ved at man kan? Det er et elsket kæledyrs liv de holder mellem hænderne, og så tænker de mere på, om de får deres penge med det samme? Hvad vil det skade at vente et par dage med at få pengene?

NemoToft

Hej. Hvis det er en dyr der er kommet hos os før, så er et girokort sjældent et problem. Og dyrlægen er som regel også tilfreds med et forskudsbeløb på 2000 kr, hvis man kun har et hævekort. Og selvfølgelig er dyrlæger underlagt dyreværnsloven. Men som skrevet tidliger, så siger vores dyrlæger heller ikke nej til at møde et sygt dyr. Der er bare nogle der tror det koster gratis, og det kan det selvfølgelig ikke gøre  ;). Derfor nævner de altid at det er kontant afregning. Nu ved jeg ikke lige hvilke dyrlæger, som hellere vil se film, end at tage på job. Men kan stolt sige, at det ikke er hos os.

Vi har i snit 10 der slet ikke betaler hver måned  :(  Og vi sender i snit 165 rykkere ud hver måned. Det er altså trist.

Trist at Falck manden selv skulle aflive din ilder. Men det må han vel have vurderet var det bedste med en hurtig aflivning? Måske har Falck manden været jæger? Mange af de Falck mænder der kommer hos os, har ingen uddannelse i aflivninger. De transportere bare dyrene fra A til B.
Vi afliver for Falck en til to gange om dagen. Og det er både store dyr (ræve, svaner), påkørte katte uden øretatovering eller chip og helt små duer, pindsvin.
Godt dyrenes beskyttelse vil hjælpe.

Nå, nu må jeg trille i seng. Hygge. Godnat. Knus Dolly.
PS. vi burde lave et eller andet ildre træf i eller omkring Aalborg.

RockaHulla

Citat fra: NemoToft Dato 14. Januar 2009, kl. 23:12
Vi har i snit 10 der slet ikke betaler hver måned  :(  Og vi sender i snit 165 rykkere ud hver måned. Det er altså trist.

Det var sgu da helt vildt! Jeg har aldrig tænkt over at folk er sådan overfor dyrelæger.
Det forstår jeg slet ikke..Dem som jeg aldrig skal være uvenner med er netop min dyrelæge..og boligselskab  :fnis:

Namilla

Det overrasker også mig, at det er så mange...
Jeg betaler som regel kontant, men jeg har da prøvet, at jeg skulle have kastereret to ildere, jeg var kommet for sent afsted og min hæveautomat virkede ikke...jeg fik et girokort og det var ikke noget problem...
Dolly: Jeg er glad for at høre, at det ikke gælder alle, at man skal betale kontant...jeg kan måske godt forstå det, hvis det gælder en ny patient, men stadig så ville jeg nok løbe risikoen for, at der ikke blev betalt, hellere end jeg ville nægte at behandle et dyr...

Mht. træf i Aalborg, så finder vi da bare ud af noget!... jeg går alligevel hjemme pt... kunne være jeg skulle holde træf snart igen...ellers kunne vi jo bare mødes, fx i Kildeparken i Aalborg og gå en tur med ilderne?

NemoToft

Hej. Ja det er trist, at der er nogle få der skal ødelægge det for en masse andre fornuftige mennesker. Og jeg vil selvfølgelig også nævne, at der kommer en del ansigter igennem hospitalet hver dag og nogle betaler rigtig mange penge for en mavedrejning eller et brækket ben. Nå, nok om det. Jeg er klar til ilder hygge og masser af kaffe. Jeg har faktisk ferie i uge 5. Så måske kan vi finde ud af et eller andet der?
Gixxer, 7 måneder, er ved at invitere sig selv med på job i næste uge. Han laver ilder-sjatter. Stinkende ildersjatter  :lol: . Især ved fordøren, i gangen og ved vores toilet. Jeg ville så gerne vente med at kastrere ham, men det er lidt træls. Imorgen skal jeg op og besøge Mette som jeg har købt ham af. Så må vi lige have en snak om Gixxer's testiklers fremtid ;)
Hvornår anbefaler i kast?
Knus Dolly.

Namilla

Man anbefaler at vente til ilderen er ½ år gammel... og gerne ældre... men for mig handler det altså også om, om man kan holde dyrene ud... mine drenge er blevet kastereret lige da de blev 6 mdr, fordi de simpelthen stank så forfærdeligt, og jeg boede i lejlighed dengang... havde det været nu, hvor de går udenfor, ville jeg nok godt kunne vente...
Men altså, min. 6 mdr... Så jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at du fik ham kastereret nu...
Mht. træf, så er der et andet træf d.7/2, så jeg kan nok ikke rigtig nå at stable noget på benene til uge 5, men Helle (Winther) holder træf d.21 eller 22/2, der kan du evt. spørge om du kan komme med... ellers kan vi nordjyder bare mødes engang, men det bliver nok først i marts, hvis jeg skal stable noget på benene i hvert fald...(i hvert fald hvis jeg skal gøre mig håb om, at nogen kan komme..)... vi kan dog også bare mødes under mindre "arrangerede" omstændigheder... jeg har en stor udestue hvor ilderne kan løbe rundt... foretrækker dog nok, at din ilder er kastereret inden (eller ude af brunst, men det er nok ikke sandsynligt)...mest fordi de kan reagere aggressivt overfor andre ildere når de er brunst...

NemoToft

Hej.
Gixxer har fået en aftale med dyrlægen i morgen. Han er totalt sex fixeret og snakker til Malle hele tiden. Malle er bare træt af den tåbe-ilder.  Malle er ikke helt kommet i brunst endnu. Men det er nok lige på trapperne. Var oppe hos Mette igår og det gik fint med de 2 tenagere og alle de unge og voksne ildere, i en stor pærevælling  :lol:. Selv med Mette's meget fertile han Excalibur på knap 4 år. Gixxer ville godt mosle ham, meen det kunne han nu ikke. Excalibur er også en rigtig flink dreng.
Det behøver jo ikke være noget stort komsammen. En kop kaffe eller to i udestuen, lyder da hyggeligt. Du er selvfølgelig også velkommen her.
Vi kan lige snakkes ved om det, når vi kommer tættere på næste uge.
Knus Dolly.