Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Bidetræning

Startet af Natashiab, 29. November 2010, kl. 18:54

Natashiab

Hejsa. :)

Jeg fik for en lille uges tid siden en hvalp på 12 uger. Det skal siges at dette er min første fritte, så jeg har ingen tidligere erfaring.
Jeg er rigtig glad for ham, og han har krudt i røven. Mit problem er at han bider rigtig meget, nogen gange i kådhed, men andre gange er det også fordi han synes jeg er dum.
Når han bider, plejer jeg at tage ham i nakkeskindet, skælde ud og kigge ham ind i øjnene ind til han gaber/slikker sig om munden, men så snart jeg slipper ham igen, så "angriber" han for at bide igen.

Nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at stoppe bideriet?

Mvh. Natashia.

Line

Du kan stoppe den onde cirkel ved at gøre noget andet. Har du prøvet at tage ham rundt om hovedet i stedet for i nakkeskindet? Nogle gange kan en "skamme-kasse" også virke.

Natashiab

Nej det har jeg ikke prøvet, men det vil jeg gøre! Og hvis det ikke virker, så vil jeg prøve at finde en skamme-kasse :) mange tak.

Stubba

Nogle gange bider han for at skælde dig ud, og fortælle at 'dét gider jeg ikke have'.

Herhjemme har jeg en, der også var rigtig god til at bide. Det hjælper at ignorere ham, og når han så bider .. så sige "Tello, nej!" og så ellers bare ignorere ham. Og nu bider han ikke mere (kun i næser, dem kan han simpelthen ikke lade være :P)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Natashiab

Dejligt at høre at høre at jeg ikke er ene om "problemet" :P . Det vil jeg helt sikkert prøve!

Han bliver rigtig vred når jeg prøver at sætte sele på ham i øvrigt, er der noget jeg kan gøre for at han kommer til at slappe mere af omkring det? For han elsker det jo når den først er på.

mette11

Måske kan du prøve at give ham lidt olie (efa-olie, lakseolie osv) imens du giver ham sele på. De fleste hvalpe fatter ikke det med at få en sele på og protestere en del...

Det er normalt nok at hvalpe bider og det går som regel hurtigt over. De skal bare lige finde ud af hvem der bestemmer og hvad man må og ikke må. Når min ene pige bider (hun har det desværre med at bide gæster), så tager jeg fat i hende og siger højt AHAHAHAH. Jeg holder hende ikke i nakken, men bare fast et øjeblik.

Stubba

Citat fra: Natashiab Dato 29. November 2010, kl. 19:38
Dejligt at høre at høre at jeg ikke er ene om "problemet" :P . Det vil jeg helt sikkert prøve!

Han bliver rigtig vred når jeg prøver at sætte sele på ham i øvrigt, er der noget jeg kan gøre for at han kommer til at slappe mere af omkring det? For han elsker det jo når den først er på.

Prøv at forkæl ham imens? Fx. ved fiskeolie eller vitaminpasta :) Så han forbinder det med noget godt.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Stubba

Citat fra: mette11 Dato 29. November 2010, kl. 19:45
Måske kan du prøve at give ham lidt olie (efa-olie, lakseolie osv) imens du giver ham sele på. De fleste hvalpe fatter ikke det med at få en sele på og protestere en del...

Det er normalt nok at hvalpe bider og det går som regel hurtigt over. De skal bare lige finde ud af hvem der bestemmer og hvad man må og ikke må. Når min ene pige bider (hun har det desværre med at bide gæster), så tager jeg fat i hende og siger højt AHAHAHAH. Jeg holder hende ikke i nakken, men bare fast et øjeblik.

Hov .. så ikke du havde svaret :$

men du har ganske ret. Det er lidt for at se hvem der har magten at de med at bide ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Natashiab

Tusind tak for de gode svar! :) Vil tage dem alle til efterretning og afprøve :)

Starshineferrets

Djur svarar betydligt bättre på positiv förstärkning än på negativ. Alltså är mitt tips att helt skippa all "fysisk" bestraffning.. alltså hålla fast, skammekasse, nackskinn etc. Undvik och ignorera istället allt felaktigt beteende - alltså ge honom om möjligt inte tillfälle att bita. Gör han det ändå. säg AH AH AH eller NEJ - slutar han då beröm honom med mjuk och glad röst coh ge honom eventuellt lite godis. Slutar han inte - gå därifrån - illrar vill ha uppmärksamhet... ALL uppmärksamhet - att inte få någon uppmärksamhet för sitt beteende är i sig en typ av "bestraffning". Sedan uppmärksamma allt bra han gör.. kommer han nära utan att bita - beröm, kan du hålla honom utan att bitas även om det bara är några sekunder - berömm.... försök fokusera på allt som är bra, istället för negativt.

Namilla

Husk ikke at afskrive en metode for hurtigt... de lærer det ikke på en enkelt dag.. så det er bedre at du er konsekvent med 1 metode af gangen, istedet for at skifte metode hver dag, for det vil han bare blive forvirret af...

mette11

Godbidder er også et hit. Bare husk at det skal være nogen der ikke indholder sukker, korn osv. Køb gerne nogle af 100% kød der er tørret. Hvis de er store, så klip dem i små stykker. Og så giv ham godbidder tit når han er sød. Hvis han bider i de samme situationer, kan det være en ide at komme ham i forkøbet med en godbid og så give ham den, inden han når at bide, for at han så skal ændre sin adfærd i den situation.

Namilla

En vandpistol eller blomster-sprayer kan også være en ide... det er som sådan ikke nogen straf, for de fleste ildere synes bare den er sjov, men det er godt til at aflede opmræksomheden når han skal til at bide...