Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Starshineferrets

Det blir ju allt vanligare att importera illrar från Europas alla hörn, jag har själv gjort det de senaste 2 åren, men genom det ökar ju även risken att dra med sig sjukdomar som våra illrar kanske inte är i riskzoonen för annars.

En av alla de sjukdomar som oroar mig är ADV - Aleutian Disease även känd som Plasmacytose - en oerhört obehaglig sjukdom som tyvärr inte har något botemedel.

I några länder, främst USA, testar man rutinmässigt sina illrar flera gånger om året, just för att undvika sjukdomen. Ett positivt blodprov för viruset innebär i princip karantän för ja.... evigt? Eftersom ingen riktigt verkar veta hur länge viruset klarar sig, och hur länge det smittar. ADV är så vitt jag vet 100% dödligt, men vissa illrar har en naturlig immunitet mot det, och testar därmed inte positivt, men så vitt jag förstår är det likaväl möjligt att de infekterar andra (men jag är inte säker här).

ADV är en form utav parvovirus, men det är inte den typen man vaccinerar mot när man vaccinerar mot valpsjuka. Frän början upptäckte man sjukdomen hos minkar, men det drabbar även illrar. Pälsfarmar runt om har tidigare åtminstonne rutinmässigt testat sina minkar (och illrar) för det. Nu verkar det som att man i sverige har tagit bort möjligheten att göra det här testet (det enda som ger ett så säkert svar som möjligt är ett CEP/CIEP test - via blodprov) Däremot verkar det som att man kan testa för detta i Danmark, en möjlighet jag undersöker just nu, eftersom jag själv gärna skulle vilja testa mina djur hädanefter.

ADV hos iller har påvisats i flera europeiska länder,  i frankrike börjar det nu blir mer och mer praxis att testa sina illrar, speciellt om man är uppfödare. Jag vet inte exakt hur det ser ut med testandet i andra länder, men jag har hört om adv fall i bl.a holland. ADV finns även i både Danmark och sverige, främst hos minkar, det rör sig då vanligtvis om  minkar som efter att ha rymt från pälsfarmar smittat både vilda minkar och illrar med viruset.

Så ja, jag undrar lite, är det någon som har information om plasmacytos test i danmark? Om möjligheten fanns för att testa, skulle ni göra det?

Mer information om sjukdomen hittar ni genom att googla tex. ferret + ADV, Mink + aleutian disease, eller några länkar här under

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Dyresygdomme_og_zoonoser/Anmeldepligtige_sygdomme/Plasmacytose_hos_pelsdyr/Forside.htm

http://www.ferretadv.com/#

En historia värd att läsa: http://www.ferretadv.com/leese.html

http://www.ferret-universe.com/health/adv.html

http://www.mdferretpaws.org/brochures/adv_brochure.pdf  (texten är i fel ordning, så börja läs 3dje kolumnen på sida 1)

http://miamiferret.org/aleutian.htm

http://homepage.ntlworld.com/ferreter/aleutian01.htm

Länklista: http://www.ferretadv.com/info.html

Ett svenskt examens arbete avseende ADV hos svenska minkar i viltttillstånd:
http://stud.epsilon.slu.se/1355/1/tjernstrom_m_100616.pdf

Line

Det er korrekt at pelsfarme i Danmark bliver testet for plasmacytose. Hvis en farm bliver konstateret positiv, kommer alle farme i området i karantæne og den pågældende besætning skal slåes ned.

Da alle pelsfarme i Danmark tester for det, bør det være muligt at få ilderne testet. Jeg ved dog ikke lige hvordan, har tidligere prøvet at undersøge det, dog uden resultat. Men man må da kunne kontakte Dansk Pelsdyr Laboratorium eller Kopenhagen Fur og få mere at vide

- Til dem der ikke gider google: Plasmacytose har meget lang inkubationstid. Der kan gå flere måneder fra dyret smittes til det viser kliniske symptomer. Dyret behøver ikke vise symptomer for at være smittet. Parvovirusset kan overleve i jorden i flere år.

Symptomer: nedsat frugtbarhed, øget dødelighed blandt hvalpe, hvis man har kronisk smittede dyr, så vil dyrene med tiden dø af organsvigt.

Og lidt unyttigt: Sygdommen går ud over pelskvaliteten, og hos mørke dyr (mink) ses stikkelhår (hvide hår i den mørke pels)

Virusset spredes via spyt, urin, gødning og fra mor til hvalpe

FerretParadise

Jeg har ikke nogen info på, om vi kan få testet ildere, men jeg vil forsøge at finde ud af det.
Jeg kender en dyrlæge der arbejder i fødevarestyrelsen, og jeg vil høre hende ad, om hun måske kan hjælpe lidt.

Jeg vil meget gerne teste mine dyr.
Jeg føler også, at jeg oplever, at dette ikke bliver taget alvorligt her i Danmark.
Ann Hillerslev.

Line

Inden for pelsdyrbranchen bliver det taget meget alvorligt. Der er bl.a. indenfor det sidste år kommet nye love på området og særlige omstændigheder for nogle kommuner i Nordjylland, da man ellers mener at problemet næsten ikke eksistere (næsten er selvfølgelig ikke godt nok) Men vil sige at fra at arbejdet med sygdommen startede på frivillig basis til at man nu kan sige at Danmark næsten er næsten fri for denne sygdom, der skal alligevel en del til.

- Men det nytter jo ikke noget hvis vi sidder med ildere der kan videreføre sygdommen.

Anne

Det var også meget oppe at vende da jeg fik Mija kan jeg huske, da de jo har haft det i holland. Der er det meget normalt at alle opdrætterne tester deres dyr og at man sætter nye dyr i karantæne i ret længe før de kommer ind i flokken.

Line

Så fik jeg søgt lidt mere specifikt..
Hvis man i Danmark har så mange ildere at man er CHR registreret så er man forpligtiget til at lade sine ildere teste for plasmacytose.

Men det burde kunne lade sig gøre selvom man ikke er registreret i CHR.... Er dog ikke lige sikker på om man skal over Kopenhagen Fur eller Veterinærinstituttet DTU. Det ved jeg senere :)

Hvis det kan lade sig gøre for privat personer (der ikke er millionærer) med få ildere er det i hvert fald nogle jeg ville gøre brug af.

FerretParadise

Skide godt Line, lad os krydse fingre for, at det kan lade sig gøre, og ikke koster en bondegård.  ;)
Ann Hillerslev.

Line

TILFØJELSE

Jeg har nu været i kontakt med en dyrlæge hos Veterinærinstituttet DTU der tester for bl.a. plasmacytose.
Da det normalt er CHR registrerede der får testet for plasmacytose er det ikke en problematik de har haft oppe at vende. Han ville tage den senere med en kollega. Men UMIDDELBART er det ikke et problem indtil videre at få det gjort. Han kunne sagtens forstå forespørgslen. Som det er nu vil man kunne kontakte veterinærinstituttet DTU og bede om en test. Det koster en blodprøve og et ekspeditionsgebyr på omkring 100kr. Selve analysen skulle være gratis.
Jeg fik at vide at jeg bare kunne ringe ind og aftale nærmere hvis det blev aktuelt for mig.

Det er bestemt noget jeg vil benytte mig af!

FerretParadise

Det lyder jo helt fantastisk.
Det vil jeg da bestemt også benytte mig af.

Er det muligt, at du kan ligge navn og tlf nummer herind, så vi ved hvem vi skal tale med?
Ann Hillerslev.

Line

Jeg ringede bare til omstillingen og sagde "jeg vil gerne tale med en der ved noget om plasmacytose hos ildere" og så blev jeg stillet om til en :)

Her er telefon nummeret til omstillingen: 35 88 60 00

Starshineferrets

Jätte tack Line! Då borde jag kanske kunna få min veterinär att komma i kontakt med institutet, och kanske få skickat prover från sverige till dem i så fall.

Jag vet annars ett lab i frankrike som ADV testar illrar, men jag är inte helt säker på hur tillförlitlig deras metod är, eller snarare, jag vet inte alls vilken metod de använder sig utav. Och Danmark är helt klart närmare för mig att skicka till ;)

Hade ju varit super om vi faktiskt även i skandinavien kunde bli duktiga på att testa våra djur - och då underlättar det om det finns lab som vill göra det ;)

Undersökte möjligheterna i 2009 när jag skulle sälja en valp till frankrike, men det verkade helt omöjligt, så det blev lättare för köparen att sätta valpen i karantän och själv testa. men ja... det hjälper ju inte mig som vill testa mina egna illrar :D


Line

Man skal gennem sin egen dyrlæge have taget en blodprøve på dyret. Jeg vil tro det ikke er nødvendigt at teste alle dyrene der går sammen, pga den høje smittefare. Dyrlægen skal sende en ustabiliseret blodprøve til instutittet og så analyserer de den.

Starshineferrets

Jo, egentligen bör man testa samtliga djur... alla smittas inte eftersom vissa har en naturlig resistens för det. Enda gången man säkert tydligen kan avgöra att en iller är fri, är om man testar mamman, och både hon och valparna har hållts isolerade från andra illrar - är hon negativ är även valparna det. Men ja.. jag skulle våga tro att stickprov ur besättningen är bättre än inga prover alls :D

Line

Hvis jeg havde mange ildere, så ville jeg tage stikprøver i mine forskellige hold, og hvis der var en positiv ville jeg også teste resten. Sansynligheden for at kun en har det i et hold på flere ildere er lille pga den måde det smitter på.

mette11

Nu undrer jeg mig lidt over hvad man rent faktisk skal gøre hvis man får konstateret adv hos sine ildere...så vil man vel teoretisk set være nødt til aldrig at omgåes andre ildere på nogen måde!! Altså stoppe helt med at deltage på udstillinger, træf, passe ildere for andre og købe/sælge ildere. Utrolig surt faktisk, men en nødvendighed hvis man skal undgå at smitte andre.
For en alm. person kan det jo godt lade sig gøre, men for en opdrætter vil det vel betyde at de må nedlægge deres opdræt indtil alle deres smittede dyr er døde, eller de må holde nogen i karantæne (hvilket må blive utroligt svært hvis det smitter gennem luft også) og kun avle på dem og derefter teste hvalpe inden de sælges...

Jeg ønsker virkelig at dette tages seriøst, men jeg undrer mig lidt over hvad folk rent faktisk vil gøre såfremt der kommer tilfælde af adv hos ildere i dk. Jeg har ikke kendskab til nogen tilfælde på nuværende tidspunkt og jeg håber heller aldrig at jeg får det!

Bør opdrættere teste hvalpe før de sælger dem?? Det ville jo egentlig være rart for en køber at have en garanti for at den hvalp man køber ikke er rask smittebærer!!