Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Line

Problemet er at man godt kan få en test nu der er negativ, men om 3mdr kan den være positiv.
Lige nu har Kopenhagen Furs laboratorie ekstremt meget arbejde fordi de farme er testet positive. Derfor giver det selvfølgelig en meget større mer-kontrol. Men selvom de har dette ekstra arbejde, så snakkede de om at de havde en ekspeditionstid på omkring 10 dage.

jeg ville synes det var positivt hvis der kom regler fra udstillingernes side om at dyrene skulle være testet, men kan også godt se problemet i hvornår man så ville skulle lægge grænsen

Mustela

Citat fra: lille_jill Dato 13. Februar 2011, kl. 18:12
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 13. Februar 2011, kl. 17:59
Nej ved jeg godt. Mente også teste.. :-$

Man kan vel ikke teste på udstillinger og træf. Så skal der være en autoriseret dyrlæge til at tage blodprøver på alle dyr på dagen samt lave tests. Går ud fra at det tager flere dage at udføre sådan en. Bagefter kan man sortere evt. smittede fra. Men HOV: så har alle ildere været nær hinanden og flere kan være blevet smittede i forbifarten.
Så kunne man måske indføre at man skulle have papir på et ikke-smittet dyr for at komme på udstilling. Men det ville jo kræve at man får det lavet lige op til, for folk besøger jo hinanden på kryds og tværs, så selvom man får lavet en test ugen før en udstilling, så har man jo kunnet nå at få smitten efter.

Kunne godt tænke mig at der blev lavet noget stikprøve-kontrol af de danske dyr udenfor udstillingsregi. Hvis det er så smitsomt, så kan man vel nøjes med at teste et forholdsvist lille antal af dyr og så stadig få et sandfærdigt svar på om sygdommen er så udbredt? Men det kræver jo at der er en del som er villige til at få taget testen på deres dyr og bagefter melde klart og sandt tilbage hvad resultatet er. Tvivler dog på at der vil være den store interesse for selv at få testet sine dyr. Det er besværligt, koster penge og man risikerer at blive testet positiv for noget som ingen alligevel kan gøre noget ved.

Håber ikke det lød for dumt..

Det koster pt 7,5kr pr prøve, hvis man selv kan tage blodprøver.. Så det er jo ikke specielt dyrt, og jeg ville gerne lade mine dyr teste, da jeg selv kan tage blodprøver og det derfor ikke ville blive særlig dyrt... Øhh 45kr + kapillærrør, kanyler og engangssprøjter.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Shamua

Citat fra: Amazing Ferret Dato 16. Januar 2011, kl. 20:14
Nu har jeg købt hos Daniela i Holland og jeg ved hun ADV tester ALLE sine dyr - så jeg er ikke vildt bekymret over om jeg har fået noget derfra
Det er jeg glad for at du skriver!

Vh. Marianne

Shamua

Jeg skal helt sikkert ha testet mine dyr med det samme! Jeg bor i Randers, og hvis det er luftbårent :S....

Det duer jo ikke jeg tager til Norge hvis de er smittet!!! :S


Vh. Marianne

Eliza

Jeg synes ikke man kan kræve som udstilling at dyret skal være testet, for den tid det tager at få et svar er mere end tid nok til at dyret er blevet smittet i mellemtiden. Hvad ville det ikke også koste når man nu som de fleste ikke slev kan tage en blodprøve? og det hver gang man skal på udstilling. Tror det bliver nogle meget kedelige udstillinger for folk vil ikke have råd til det.

Men det ville da være helt fantastisk hvis det kunne lade sig gøre så man var sikre på dyrene var raske, ligesom man må stole på at folk ikke ville tage dyr med ECE eller andre sygdomme med.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Hvis en udstilling ikke kan kræve at dyrene skal være testet for noget så smitsomt som det her indenfor fx de sidste 3mdr. Hvorfor hulan kan de så kræve øremidekontrol? Det smitter ikke nær så meget. Og øremider kan trods alt behandles. ADV kan på ingen måde behandles!

Eliza

Der er da heller ingen udstillinger der kræver et papir på at dyret er fri for øremider eller har jeg overset noget? Jeg er da helt enig i at det ville være fedt hvis man kunne sikre at dyrene ikke havde ADV men det tror jeg bare er umuligt.
Øremidekontrol kan laves på dagen hvilket gør det en del lettere og egentlig synes jeg personligt at øremidekontrol er dumt da det giver unødig stress hos rigtig mange dyr. Man må jo stole på folk ikke tager syge dyr med.

Det vil som sagt også være ret dyrt at få taget blodprøver af sine dyr hver gang man skal afsted, hvis man ikke er så heldig selv at kunne eller kende nogle.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Jeg ville da mene at det var bedre at kræve at der var foretaget test for ADV indenfor de sidste 12 mdr end slet ikke kræve det. Jeg ved da godt at ildere kan nå at få sygdommen i mellem testen og udstillingen, men det giver da trods alt et bedre pejlemærke end slet ikke at sige noget om det.
Derudover forstår jeg slet ikke hvis der er nogen der sidder og siger "jeg vil ikke teste mine dyr, for det er dyrt" - Som ilder-ejer besøger man minimum dyrlægen 1 gang årligt - mange besøger dyrlægen flere gange, og så kan man jo lige få blodprøven med i købet. Så skal man jo ikke ud specifikt og betale konsultation for nogle blodprøver.
Desuden er stronghold på recept, så det ville man alligevel skulle til dyrlægen for at hente hvis man da bruger det præparat.

Vi taler altså om en sygdom der er dødelig her! En sygdom der ikke nødvendigvis viser kliniske symptomer hos den enkelte ilder, men som på sigt kan give dyret organsvigt! En sygdom der gør hvalpedødeligheden højere og det enkelte dyrs livskvalitet dårligere da det påvirker immunforsvaret. Og hvor stiller vi ilderavlen henne hvis vi pludselig står med en bestand der begynder at dø pga forkølelse!!!!

Mustela

Citat fra: Eliza Dato 13. Februar 2011, kl. 19:25
Jeg synes ikke man kan kræve som udstilling at dyret skal være testet, for den tid det tager at få et svar er mere end tid nok til at dyret er blevet smittet i mellemtiden. Hvad ville det ikke også koste når man nu som de fleste ikke slev kan tage en blodprøve? og det hver gang man skal på udstilling. Tror det bliver nogle meget kedelige udstillinger for folk vil ikke have råd til det.

Men det ville da være helt fantastisk hvis det kunne lade sig gøre så man var sikre på dyrene var raske, ligesom man må stole på at folk ikke ville tage dyr med ECE eller andre sygdomme med.

Men kunne jo som udstilling kræve at folk fremviste en erklæring for plasmacytose som skulle udføres 1-2 gange årligt, ligesom vaccination mod hvalpesyge. Og så kan man jo kun gå ud fra at folk ikke tager dyr med, som har været i kontakt med ej testet dyr? Eller dyr med ECE fx.
Der er jo faktisk en udstilling i Dk som kræver at dyrene er øremidefri(ikke at det overhovedet kan sammenlignes, da det ikke er en dødelig tilstand, hvis det opdages i tide). Dem som ikke selv kan teste deres dyr, skal have dyrlægen til at gøre det, og det er jo ikke alle dyrlæger der vil udlevere fx stronghold uden de har set dyrene, selvom ejer påstår de har øremider....

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Eliza

Jamen jeg giver dig ret i at det er en rigtig alvorlig ting jeg tror bare ikke det ville hjælpe så meget med de blodprøver i forhold til udstillinger. Jeg vil meget gerne selv teste mine dyr og det synes jeg da alle ilderejere skulle gøre.

En del dyrlæger kan heller ikke tage blodprøver uden at ilderen skal i narkose og det er jo også en risiko at løbe ret ofte hvis fx testen ikke måtte være mere end 3 måneder gammel + de tit lige får barberet lidt hår af.

Man kan godt få en recept uden at skulle ha en konsultation.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mustela

Det er ikke alle dyrlæger der vil udlevere en recept, og det er netop på recept fordi man ikke bare skal kunne gå ned og købe det, og ergo skal dyrlægen faktisk tilse dyret før de udskriver en recept. At mange så ikke gør det, er jo kun en fordel for pengepungen....

Ja, de fleste dyrlæger bruger narkose og barbering desværre. Der findes en metode som ikke kræver nogle af delene, men mange dyrlæger kender ikke til den desværre!!!! Og det kræver at man lige et kort øjeblik fiksere ilderen i nakken, med mindre man kan uden nakketag i sådan en situation...

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Line

Nej, ikke alle kan bare lige ringe til en dyrlæge og få en recept uden at dyrlægen har set dyret.

Det er ingen der siger at prøven skal tages en gang hver 3. måned. Folket kommer altså ret langt ved at få taget en total test af dyrene en gang årligt, og hvis man har været i nærheden af inficerede områder så engang hvert halve år, eller umiddelbart efter man har været der (2-3uger).
Jeg tror netop det vil være godt hvis udstillingerne tog dette til sig, fordi det netop er en sygdom der er 100% dødelig. Ingen vaccine, ingen behandling. Hvis udstillingerne tog dette til sig, kan det netop være at flere dyr ville blive testet end ellers. Måske sidder der også ildere rundt omkring der ikke ville blive vaccineret hvis de ikke skulle deltage på udstilling. Måske sidder der ildere der ikke ville blive testet for øremider hvis det ikke var for udstillingen... hvem ved.
Jeg synes bare det vil være det mest forsvarlige i forhold til store samlinger af vores dyr. Både overfor vores egne dyr, men bestemt også hinandens dyr!

Og det med blodprøven... så kræver det jo bare at der er en der gider vise det til en dyrlæge, som så gider vise det til en anden, osv. Og når der så er nogle ejere der hører om dette, så kan de fortælle det inden blodprøvens dato til dyrlægen, som så lige kan undersøge det... og på den måde kan en metode sprede sig.

Mustela

Jep, det ville være en rigtig god ide. Det kræver lidt øvelse, men når rutinen er der, er det legende let......

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Blueshift


Mustela

Citat fra: Blueshift Dato 13. Februar 2011, kl. 21:16
Så här gör AFA i USA på sina utställningar:

http://www.ferret.org/events/advpolicy.html


Det kunne vi godt tage til os her i Dk, eller Europa generelt, på udstillingerne...

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior