Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

straf i bur?

Startet af AnneME, 17. Februar 2011, kl. 20:50

AnneME

Når han gøre noget galt som han ik må som fx nappe, tager vi ham tilbage i buret. Men han sover lige med det samme. Opfatter han det overhovedet som en "straf"? Han går 3 skridt og falder om og sover. 
Mente jeg havde læst herinde engang at man kunne bruge det i stedet for at tage i nakken.

Eliza

Jeg synes ikke man skal bruge buret som straf, for så er det jo også en straf når de bare skal derind og sove eller når i ikke er hjemme.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AlisVolatPropiis

Nej man bruger ikke buret som straf.... :S du lærer bare ilderen det er negativt han skal derind. Og det er da lidt synd hvis han føler han bliver straffet hele arbejdsdage og nætter... :/

Det kan være han er vant til at være for meget i bur? og derfor ikke tror der sker noget derinde, en form for steotyp adfærd? uden stress men ikke godt for dem.
Det kan også være -hvis han er hvalp, at han er fræk fordi han er overtræt? men det kommer an på hvor længe han har været ude? -en sådan hvalp har godt af lige at køle ned og finde ud af den er træt, men har han ikke været ude længe, så gør man blot frækheden værre ved begrænse hans bevægelsesmuligheder.
-positivt forstærk ønsket adfærd og ignorer dårlig. Det er det bedste :)


AnneME

Flot havde jeg ik tænkt over :-)  tak

lille_jill

Det kan da også være at han bare forbinder buret med søvn. Hvis det er der han kommer ind og sover, så vil han vel bare ligge sig? Mine lægger sig også bare pænt i buret når de kommer derind. Når de er ude så går Amina endda selv derind og ligger sig når hun er træt igen.

Men find en transportkasse du ikek bruger eller et lille kaninbur, hvis du skal bruge den metode :)

AnneME

#5
Ved ik hvor lang tid han var i bur, i sit gammel hjem. Men han kunne sove hele tiden. Vi åbner selv buret og vækket ham lidt også vælger han selv. Men når han så er ude lægger han sig aldrig ind :-)  han er lidt svær at finde ud af :-)

Namilla

Brug en tom papkasse som straf istedet for... det skal ikke være noget han forbinder med andet (så jeg synes også man skal undgå at bruge transportkasser, da det jo ellers vil være en straf at komme i transportkasse når man skal nogen steder)...

AnneME

Ok. Nu mangler vi bare at få orden på han kan gå på bakken når han er ude også. Det er han ik få god til :-)

Eliza

Citat fra: Namilla Dato 17. Februar 2011, kl. 21:36
Brug en tom papkasse som straf istedet for... det skal ikke være noget han forbinder med andet (så jeg synes også man skal undgå at bruge transportkasser, da det jo ellers vil være en straf at komme i transportkasse når man skal nogen steder)...

Nu har jeg set rigtig mange gange at du skriver man skal bruge papkasser, men jeg har aldrig haft en ilder der ikke kunne komme op af sådan en  :lol: også selvom det er de store.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

SilverDragon

Vi brugte en stor og høj tom papkasse, sådan en til et fjernsyn. Den gang vi skulle lære Sato ikke at bide og så var der ellers derned når man ikke ville overgive sig og man kom først op, når man selv kravlede op af hånden og ikke bed eller nappede

lussingen

Dengang vores Speedy var hvalp, bed han frygtelig meget. Vi ignorerede den dårlige adfærd ved simpelthen at rejse os og gå. Hver gang han bed, så stoppede legen. Når han så søgte kontakten igen legede vi videre, lige indtil det gentog sig og han bed, ja så stoppede legen atter. På den måde lærte han, at hver gang han bed, så stoppede det sjove og mennesket "forsvandt".
Vi har altid gjort meget ud af, at vores dyr skulle forbinde deres bur med noget godt og rart. Vi har aldrig brugt hverken bur eller transportkasse som en straf, da de skal opfatte disse som noget positivt og rart.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Namilla

Citat fra: Eliza Dato 17. Februar 2011, kl. 21:47
Citat fra: Namilla Dato 17. Februar 2011, kl. 21:36
Brug en tom papkasse som straf istedet for... det skal ikke være noget han forbinder med andet (så jeg synes også man skal undgå at bruge transportkasser, da det jo ellers vil være en straf at komme i transportkasse når man skal nogen steder)...

Nu har jeg set rigtig mange gange at du skriver man skal bruge papkasser, men jeg har aldrig haft en ilder der ikke kunne komme op af sådan en  :lol: også selvom det er de store.

Det er klart at en ilder kan komme op af en kasse fra en kaffemaskine...man må også tænke sig lidt om... men en kasse fra et fjernsyn/vaskemaskine osv, det tvivler jeg gevaldigt på at nogen ilder kan komme op af! Jeg havde en kasse fra en støvsuger der var stillet på højkant, og der var ingen af mine ildere der kunne komme op af! Den skal selvfølgelig stå, så ilderen ikke kan vælte kassen...men igen, man må tænke sig om...

Anne

ellers må man jo lige tilpasse skammedimsen til sin ilder, kan den komme op af en papkasse må man bruge noget andet.

Jeg har ikke brugt metoden i flere år, men da jeg gjorde brugte jeg transportkassen. Jeg fik en del hak for det af samme grund som folk siger man ikke skla bruge bur, man fakta er at den ilder jeg havde der (My) stadig frivilligt gik ind i transportkasen hvis der pludselig var et tæppe i eller hvis hun lured vi skulle på tur (mine har altid været hurtige til at lure en udflugt og sætte sig ind i kassen, det er ret sødt)

Eliza

Citat fra: Namilla Dato 18. Februar 2011, kl. 10:13
Citat fra: Eliza Dato 17. Februar 2011, kl. 21:47
Citat fra: Namilla Dato 17. Februar 2011, kl. 21:36
Brug en tom papkasse som straf istedet for... det skal ikke være noget han forbinder med andet (så jeg synes også man skal undgå at bruge transportkasser, da det jo ellers vil være en straf at komme i transportkasse når man skal nogen steder)...

Nu har jeg set rigtig mange gange at du skriver man skal bruge papkasser, men jeg har aldrig haft en ilder der ikke kunne komme op af sådan en  :lol: også selvom det er de store.

Det er klart at en ilder kan komme op af en kasse fra en kaffemaskine...man må også tænke sig lidt om... men en kasse fra et fjernsyn/vaskemaskine osv, det tvivler jeg gevaldigt på at nogen ilder kan komme op af! Jeg havde en kasse fra en støvsuger der var stillet på højkant, og der var ingen af mine ildere der kunne komme op af! Den skal selvfølgelig stå, så ilderen ikke kan vælte kassen...men igen, man må tænke sig om...

Det er ikke meget kredit du giver mig, hvis du tror det var en kasse fra en kaffemaskine  :lol: Det er jo ikke hver dag man får en vaskemaskine hjem i en stor papkasse, faktisk var den opvaskemaskine vi fik slet ikke i en kasse.
Jeg synes man skal gøre som lussingen skriver. Ignorer dårlig adfærd og gå fra ilderen hvis den bider og husk den positive forstærkning når den så er sød.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

AnneME

Ja. Vi har en gammel transport kasse vi ik bruger.