Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

skammekrog ved bidning

Startet af Julie Stuhr, 28. Januar 2009, kl. 16:24

Julie Stuhr

Jeg syntes ikke jeg kunne finde nogen side om decideret bide-træning.

Har I nogle gode råd så vores bide-ilder bliver en sød-ilder?
(Har lige fået et ordentlig hak i hagen, så er ret negativ)

Det skal lige siges at hun bider ret umotiveret. Aner ikke hvad jeg gør forkert.

tzari

http://phoenix-ferret.info/bider.php her er lidt tip skrevet af et eller andet geni ( :lol: ok skrevet af mig men håber det kan bruges)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Julie Stuhr

Hehe, tak.
Vi er forholdsvis konsekvente, men vi må bare være endnu "strengere".
Vi skal også have købt en "skammekasse" som er høj nok til, at den er kedelig for dem.

Julie Stuhr

Må man bruge deres transportkasse til skammekasse?
Eller er det ligesom det med, at man ikke må forvise en hund til dens sovested, fordi den så ser sovestedet som noget dårligt?

Namilla

Det er en dårlig ide at bruge transportkassen som skammekasse...både fordi den, som du selv er inde på, vil komme til at forbinde den med noget negativt, og det skal ikke være noget negativt at komme i transportkassen... jeg har en transportkasse stående fremme, som mine ofte tager sig en lur i... Derfor må man heller ikke putte ilderen i buret for at straffe den...
Den anden grund er, at en skammekasse skal være et kedeligt sted...der skal ikke ske noget, og fra en transportkasse kan ildere stadig se ud... En stor papkasse er simpelthen den bedste skammekasse...der skal være så kedeligt som muligt dernede, så der skal heller ikke noget ned i kassen...

Emmadyhr

Citat fra: Namilla Dato  1. Februar 2009, kl. 09:56
Derfor må man heller ikke putte ilderen i buret for at straffe den...

Nu er jeg jo ikke tilhænger af skræmmekasser..
Men lige det her??? Hvorfor må man ikke bruge buret nu? Hvis man har flere bure i huset og bruger det ene af dem.Kan jeg ikke se noget galt i!!!
Mine bruger buret til at sove i.Der er kedeligt at være i buret fordi så skal man sove.Det er da oplagt at bruge buret *-)

Namilla

Det skal da helst være noget positivt for ilderen, at være i buret, da de (fleste) netop bruger mange timer i dem i døgnet... derfor er det ikke godt, at ilderen forbinder buret med straf, da den så også vil forbinde det med straf, at blive sat derind, når den skal sove/når man skal ud/ osv...
Dyr kan ikke finde ud af, hvis buret engang imellem er en straf, og engang imellem ikke er det...
Jeg tror faktisk heller ikke det bliver anderledes af, at det er et bestemt bur som bliver brugt som straf, et bur er jo et bur...
Derudover så kan ilderne se ud af buret, og dermed følge med i hvad der foregår omkring dem...derfor er det heller ikke optimalt at bruge buret som "skammekasse"...da det ikke rigtig vil være kedeligt (fidusen med en skammekasse er jo ikke, at ilderen skal sidde der i hverken halve eller hele timer, bare indtil den er faldet til ro)...

tzari

Der er jeg så ikke enig. Vi bruger faktisk en transportkasse til skammekrog. SAMME kasse bruges til rejsekasse og Myca kan godt se forskel. Var lige på udstil og da hun gik i trodsig vil ikke være i buret mode og kom ned i kassen hoppede hun frisk op i kassen og fik noget søvn. Ildere er slet ikke så dumme som i gør dem til  8)



MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Jeg er så helt enig med Namilla...jeg vil aldrig bruge hverken bur eller transportkasse som straf

Da jeg havde Malakai virkede nakketag ikke på ham og jeg valgte at bruge en lille grim taske og han hadede den efter jeg brugte den på ham

Emmadyhr

Jeg bryder mig ikke om tanken med en skrammekassen overhovdet.Men mine kommer i bur når de er slemme og forbinder det men at så skal de ind i det kedelige bur og der er ingen man kan lege med.De er jo ikke i bur resten af dagen og jeg har 3 bure at vælge imellem.Men buret virker fint hos mig! De hader heller ikke buret eller noget.Det er bare kedeligt for så skal man sove.

Namilla

Måske virker det hos dig, fordi de er fritgående resten af dagen...men har man kun et bur, og dyrene tilbringer natten og det meste af dagen i buret, så synes jeg bare det er en dårlig ide, at bruge det som straf, da dyrene jo gerne skulle have det godt i deres bur, og ikke forbinde det med noget negativt...
Når du sætter dem derind med det formål at de skal skamme sig OG sove (du skriver selv, at de skal se det som noget kedeligt, så de bare skal sove), så bruger du det jo også anderledes, end man ville med en konventionel skammekasse... en skammekasse er ikke meningen ilderen skal være i ret lang tid...jeg ville sige max 15 minutter...den bruges til at ilderen falder ned på jorden, når de er blevet ophidsede (fx når de har bidt)...
Min veninde havde ilder før jeg fik ilder, og vi vidste ikke ret meget om ildere dengang, så vi brugte også buret som skamme"kasse"... før vi gjorde det, var der ingen problemer med at få ham i buret, han gik selv derind når han var træt... men efter vi begyndte at straffe ham, ved at sætte ham i buret, udviklede han en stærk aversion mod sit bur... Fra at være renlig (gik selv i bakken i buret), blev han pludselig urenlig, og når han blev sat i buret for at skulle sove, ruskede han tremmer og var helt ustyrlig... dette handlede jo (mener jeg) om at han ikke forstod hvorfor han blev sat ind i buret, når han lige havde det så sjovt... han var også bange for at blive lukket inde igen, når han lige var kommet ud, hvis han gik derind for at bruge bakken...