Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ildere sammen med andre dyr?

Startet af Maloubi, 22. Maj 2011, kl. 00:38

Maloubi

Kan ildere egentlig være sammen med andre kæledyr? Kan man f.eks. "træne" den til at gå sammen med en hund eller kat?
- Og hvad med gnavere som rotter, kan de "tåle" hinanden?

Jeg tænker på en husstand med f.eks. en hund osv. vil man kunne have en ilder gående omkring derhjemme uden problemer?

Anne

hund og kat kan lade sig gøre. Kat i de fleste tilfælde, med hund hører man lidt forskelligt, og det kommer også meget an på hundens race.

Mht gnavere, så kan en ilder sagtens tåle gnavere, men gnaverne kan ikek så godt tåle ildere, eftersom de normalt ender på menuen. Der er nogle der har begge dele, så gælder det bare om at de står så ilderen under ingen omstændigheder kan nå gnaverne, og ildere er altså ret kreative og gode til at komme hvor de vil. jeg har selv mus i min stue pt, og de står bare så højt oppe at ilderne ikke kan nå dem.

Namilla

Ja altså som Anne siger, så vil alle gnavere (mus, rotter, kaniner, marsvin, ørkenrotter, hamstere osv) blive set som mad... der er flere brugere herinde, der har mistet andre kæledyr, fordi ilderen har fået fat i dem... Ildere er rovdyr, og det kan man ikke tage fra dem... Jeg ved godt, at der findes et klip på youtube med en ilder og en rotte, men det er simpelthen så specielt, at det ikke er noget man skal prøve, hvis man har begge dyr kære. I langt de fleste tilfælde vil det ende galt.
Jeg ville ikke lade store hunde være sammen med ildere uden opsyn, da de jo kan blive voldsomme, og en forkert pote kan brække ryggen på en ilder. Mindre hunde med jagtinstinkt (fx terriere) er ikke altid en god kombi med ildere, da terriere er avlet til at jagte rotter og andre mindre dyr, og det kan også være svært at pille af dem.

Mht. katte, så kan nogle katte lære at lege med ilderne, men de fleste vil undgå dem, hvis de har muligheden for det. Man skal altid huske, at selvom ildere og katte måske er noget ens af sind, så taler de hvert deres "sprog" og de vil tit ikke forstå hinanden, hvilket kan komme til slåskampe...