Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Forslag til Fritte opdræt i Nord sjælland, kbh og omegn?

Startet af Shiva, 12. Oktober 2011, kl. 10:09

Shiva

Hej Poster igen.. Og spørger om nogen kender gode opdræt af fritter på nord sjælland- københavn og omegn?.. Er interesserede i en fritte tævn-hvalp  8)

Oplever at de fleste opdræt er i jylland  :'(
Vi bor selv i kbh Nv.  :D

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 10:09
Hej Poster igen.. Og spørger om nogen kender gode opdræt af fritter på nord sjælland- københavn og omegn?.. Er interesserede i en fritte tævn-hvalp  8)

Oplever at de fleste opdræt er i jylland  :'(
Vi bor selv i kbh Nv.  :D

Hvis det stadig er med øje for evt. avl så tror jeg ikke du skal gøre dig store forhåbninger om at en avler vil sæge til dig!

Men ellers er der Dark Crystal ferret! Ferretparadise Hmm kan ikek ellers lige huske hvem der bor derover af! men Ellers prøv at kigge i "avls" menuen her på forummet.. Der er en beskrivelse af folks opdræt med links osv..
Held og lykke...

A_M_T >Team Unique Ferrets<


Lena og Peter

Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 10:09
Hej Poster igen.. Og spørger om nogen kender gode opdræt af fritter på nord sjælland- københavn og omegn?.. Er interesserede i en fritte tævn-hvalp  8)

Oplever at de fleste opdræt er i jylland  :'(
Vi bor selv i kbh Nv.  :D

FerretParadise ligger i Kbh..  ;)

Shiva

Tak for hjælpen! 8)

Men hvorfor siger du "at hvis det er med henblik på avl, så skal jeg ikke gøre mig forhåbninger om at en opdrætter vil sælge til mig"?.. må du gerne li uddybe :)
Fordi jeg ikke har avlet før og derfor ik har nok kendskab til det? eller fordi jeg i mit sidste indlæg nævnte angora blandinger?

Masa

#5
Fordi avl er meget mere end at bare sætte to dyr sammen.  :nej:

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 11:34
Tak for hjælpen! 8)

Men hvorfor siger du "at hvis det er med henblik på avl, så skal jeg ikke gøre mig forhåbninger om at en opdrætter vil sælge til mig"?.. må du gerne li uddybe :)
Fordi jeg ikke har avlet før og derfor ik har nok kendskab til det? eller fordi jeg i mit sidste indlæg nævnte angora blandinger?

Ja for det første så er avl så meget mere end meget andet dyreavl! De kræver stor ildererfaring at man sætter sig grundigt ind i alt omkring avl og ikek mindst at man har økonomien i iorden da alt kan gå galt og ende med et dyrt dyrelægebesøg! Derfor sælger avlere ikke dyr ud til hvems som helst der har tænkt sig at avle!

så er der også nogle der holder deres linjer tæt til kroppen og ikke sælger ud til hvems som helst!

Ilderavl er en hård "branche" at komme ind i, i DK!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

det er som ikek for at skræmme dig væk, men "ordentlig" avl, kræver altså bare en del ilderår på bagen og at man brænder for at gøre det ordenligt. Og ja må indrømme efter di indlæg om at du søgte en tæve evt. til avl og du virker ret ny i det med ildere så tror jeg du skal bruge nogle år i ildermiljet hvor du bare suger til dig og lærer alt hvad du kan omkring ildere før evt. danske avlere ville beynde at overveje at sælge avlsdyr til dig!

Men altså hvis det er din drøm så bare klø på!! SÅ skal et sku nok lykkeds! drømer selv om at avle en dag, og er sikker på det er fantastisk med sårn et kuld hvalpe! Men os hårdt, og man vil sikkert føle sig vildt usikker på det første kuld selvom man mener man har sat sig VIRKELIG godt ind i det!

Cille

#8
Nu er jeg så "opdrætter" , men det jeg skriver nu er ikke for at ville sælge/ikke sælge, eller for være efter dig...bare en lille forklaring ;)

Men mange af os sælger jo ikke ret tit ud til avl, og hvis vi gør er det for det meste folk vi "kender".
Grunden til dette er nu flere ting som andre også har beskrevet er ilder avl ikke altid dans på roser, og mange ting man skal være opmærksom på er noget man lærer gennem flere år.
Flere af de tegn på der noget galt kan være mega svært at opdage, selv for os som har været igang i mange år.
vi har vist alle prøvet det sure og det søde ved opdræt, og mange tårer er grædt indimellem.

Derudover er folk begyndte at passe lidt på de linjer man har, uanset om vi er enige om hvad linjer der er gode eller dårlige, og ingen af os har lyst til at få det arbejde ødelagt.
Så derfor vogter vi  lidt over vores dyr når folk spørger omkring at købe det til avl, og vi har ikke lyst til at få det spredt rundt alle steder.
Så det kan være svært at finde dyr til avl her i dk (med tavle altså), medmindre du lærer nogen af os at kende lidt bedre.(og omvendt)

Dyrenørden

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 12. Oktober 2011, kl. 12:00
Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 11:34
Tak for hjælpen! 8)

Men hvorfor siger du "at hvis det er med henblik på avl, så skal jeg ikke gøre mig forhåbninger om at en opdrætter vil sælge til mig"?.. må du gerne li uddybe :)
Fordi jeg ikke har avlet før og derfor ik har nok kendskab til det? eller fordi jeg i mit sidste indlæg nævnte angora blandinger?

Ja for det første så er avl så meget mere end meget andet dyreavl! De kræver stor ildererfaring at man sætter sig grundigt ind i alt omkring avl og ikek mindst at man har økonomien i iorden da alt kan gå galt og ende med et dyrt dyrelægebesøg! Derfor sælger avlere ikke dyr ud til hvems som helst der har tænkt sig at avle!

så er der også nogle der holder deres linjer tæt til kroppen og ikke sælger ud til hvems som helst!

Ilderavl er en hård "branche" at komme ind i, i DK!

For mig er ilder avl ikke mere end alt muligt andet avl. Men det så også fordi jeg synes man skal sætte sig ordentligt ind i alle former for dyreavl både i forhold til sygdom men bestemt og også økonomien i det. Man skal være klar på at tage til dyrlæge lørdag aften og betale hvad det koster :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Dyrenørden Dato 12. Oktober 2011, kl. 16:46
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 12. Oktober 2011, kl. 12:00
Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 11:34
Tak for hjælpen! 8)

Men hvorfor siger du "at hvis det er med henblik på avl, så skal jeg ikke gøre mig forhåbninger om at en opdrætter vil sælge til mig"?.. må du gerne li uddybe :)
Fordi jeg ikke har avlet før og derfor ik har nok kendskab til det? eller fordi jeg i mit sidste indlæg nævnte angora blandinger?

Ja for det første så er avl så meget mere end meget andet dyreavl! De kræver stor ildererfaring at man sætter sig grundigt ind i alt omkring avl og ikek mindst at man har økonomien i iorden da alt kan gå galt og ende med et dyrt dyrelægebesøg! Derfor sælger avlere ikke dyr ud til hvems som helst der har tænkt sig at avle!

så er der også nogle der holder deres linjer tæt til kroppen og ikke sælger ud til hvems som helst!

Ilderavl er en hård "branche" at komme ind i, i DK!

For mig er ilder avl ikke mere end alt muligt andet avl. Men det så også fordi jeg synes man skal sætte sig ordentligt ind i alle former for dyreavl både i forhold til sygdom men bestemt og også økonomien i det. Man skal være klar på at tage til dyrlæge lørdag aften og betale hvad det koster :)

Klart at man skal sætte sig grundigt ind i det og ha økonomien på plads ligemeget hvilket avl man kaster sig ud i! men der er dælme stor forskel på at springe ud i kaninavl, museavl osv i forhold til ilderavl!!!! Og desværre er der mange nye ilderejere der tror at ilderavl er på niveau med smådyrsavl hvorimod man bedre kan sammenligne seriøsiteten med raceavl inde for hunde osv...

Beate

Det jeg vil råde dig til er at dra på udstilling og snakke med oppdrettere der. Om de har tid til det ofcourse ;) man lærer rigtig meget.
Må jeg spørre om hvorfor du har lyst at begynde med ilder-avl?
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

Shiva

Stor tak til jer der ikke bare ryster på hoved og taler med nedladende tone til mig bare fordi jeg er uvidende på området! >:|
Nok er jeg uvidende, men ikke dum.. Havde nu også tænkt mig at sætte mig ind i ilder avl hvis det var vi besluttede det, men nu skrev jo kun måske.. Så klap lige hesten til jer der bliver oprevede over det.
Men mange virkelig gode råd, og argumentet med at man ska have erfarring vil jeg bestemt tage til mig! For det har vi jo ik..

Men når det så er sagt, så ser jeg dyr på ligefod med mennesker, og hvis man tager et valg, må man også gå All in!.. Og det har jeg nu altid gjort, uanset dyrets størrelse. Det er også den vildeste beslutning at få en baby, men alligevel får folk det hele tiden.. Helt uden kørekort, og udfaldet er heller ik altid helt heldigt :S
Men tak for rådene :P vil tage dem til mig og veje mine ord herinde i fremtiden ;)

Dyrenørden

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 12. Oktober 2011, kl. 20:39
Citat fra: Dyrenørden Dato 12. Oktober 2011, kl. 16:46
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 12. Oktober 2011, kl. 12:00
Citat fra: Shiva Dato 12. Oktober 2011, kl. 11:34
Tak for hjælpen! 8)

Men hvorfor siger du "at hvis det er med henblik på avl, så skal jeg ikke gøre mig forhåbninger om at en opdrætter vil sælge til mig"?.. må du gerne li uddybe :)
Fordi jeg ikke har avlet før og derfor ik har nok kendskab til det? eller fordi jeg i mit sidste indlæg nævnte angora blandinger?

Ja for det første så er avl så meget mere end meget andet dyreavl! De kræver stor ildererfaring at man sætter sig grundigt ind i alt omkring avl og ikek mindst at man har økonomien i iorden da alt kan gå galt og ende med et dyrt dyrelægebesøg! Derfor sælger avlere ikke dyr ud til hvems som helst der har tænkt sig at avle!

så er der også nogle der holder deres linjer tæt til kroppen og ikke sælger ud til hvems som helst!

Ilderavl er en hård "branche" at komme ind i, i DK!

For mig er ilder avl ikke mere end alt muligt andet avl. Men det så også fordi jeg synes man skal sætte sig ordentligt ind i alle former for dyreavl både i forhold til sygdom men bestemt og også økonomien i det. Man skal være klar på at tage til dyrlæge lørdag aften og betale hvad det koster :)

Klart at man skal sætte sig grundigt ind i det og ha økonomien på plads ligemeget hvilket avl man kaster sig ud i! men der er dælme stor forskel på at springe ud i kaninavl, museavl osv i forhold til ilderavl!!!! Og desværre er der mange nye ilderejere der tror at ilderavl er på niveau med smådyrsavl hvorimod man bedre kan sammenligne seriøsiteten med raceavl inde for hunde osv...

Det har du ret i :)

Shiva

Tak ska du have..   ;) bedre at rose når den lille hvalp gør noget rigtigt, istedet for at skælde ud når den rammer ved siden af.. Er det ikke også det man siger om ilder opdragelse  :P og i dette tilfælde er det så mig der er hvalpen.