Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvalpe til salg?

Startet af Louise Cecilie, 12. Oktober 2011, kl. 18:32

englefugl

Jeg er enig med alle de andre i det de siger med tavler. Det her handler jo ikke om at vi alle sammen er sådan nogle "fisefornemme" nogle der sidder ude i Hellerup og siger at det kun er fine "raceildere" med fine tavler der dur :D  :lol: tværtimod. Jeg tror faktisk der er ret mange af os der er lidt fattige. Jeg hørte fra en at ilderfolk er fattige ;) Som de andre har sagt så betyder tavler i ilderverdenen ikke at det er et fint racedyr der er pissedyrt. For der er jo ikke nogen racer, kun farver og pelstyper så vidt jeg ved. Du kan også se sådan på det at en hvalp fra en opdrætter er blevet håndteret og opdraget så godt som muligt, og du kan besøge den indtil du skal have den og lærer den at kende. Og så har du også set forældredyrene. Og du kan også se på de kuld opdrætter har haft før osv. Så det er da en ren luksus der er til at betale for. Og det er kun for din egen skyld at vi alle sammen råder dig til at købe en ilder med tavle, for som de andre siger så har de oplevet tit at miste dyr på kun 1 år fordi at de ikke vidste hvor de kom fra og hvordan deres linjer så ud. Og det er jo forfærdeligt. Det hele handler om arvelige sygdomme, og de kan dukke op ud af den blå luft. Og der er meget mindre sandsynlighed for at en ilder fra en god opdrætter ikke får sådan nogle sygdomme, men det er heller ikke en 100 % sikkerhed. For livet går jo som det gør :) Men for din egen skyld, så køb en hvalp fra en god opdrætter. For ildere fra gode opdrættere lever meget længere og er sunde og raske i de fleste tilfælde :D

CMS

Citat fra: KariN Dato 14. Oktober 2011, kl. 08:35
Citat fra: Louise Cecilie Dato 14. Oktober 2011, kl. 03:55
Ej hold da lige op altså..
I går op i alt med tavle! - jeg har to ilder uden tavle, og jeg elsker dem fandeme højt, og raske ja det er de faktisk:-) det handler om hvordan man er, giver dem at spise og sådan.
Ilder med tavle kan folk fandeme ikke vide med sikkerhed om de kommer til at leve længere ens en ilder uden. Synes ærligtalt at det er noget forbandede fis! Sorry :-)

Du har måske selv mistet en ilder i en alder af et år pga. af dårlig avl?
Ja meget handler om ilderens livsstil, men lymfe-kræft blandt andet handler om avl og genetik.. Det er muligt dine dyr er raske nu, men hvad med om to måneder?? Det er ikke til at sige om de bliver ramt af en arvelig sygdom eller ej, for du aner ikke hvad der ligger i deres genetik..
Vi er rigtig mange der desværre har mistet vores elskede kæledyr alt for tidligt til en arvelig sygdom, derfor går vi op i ilderens sundhed og stamtavler.. Min første ilder han var også sund og rask men alligevel blev han kun 1 år og 11 dage før han måtte aflives af kræft (Hvilet er meget arveligt indenfor ildere).. og for fanden hvor gør det dog ondt at sige farvel til et elsket kæledyr så tidligt!! De to andre jeg købte næsten samtidig med ham (som er fra ordentlige opdrættere) de lever i bedste velgående og er hhv. 4 og 3 ½ år gamle nu, jeg siger ikke at de ikke bliver syge, selvfølgelig kan de det, men chancen for at det sker er MEGET mindre end ved ham jeg havde uden stamtavle

Vi siger IKKE at man ikke elsker et dyr uden stamtavle ligeså højt som en med, vi siger at chancen for at man har dyret LÆNGERE er væsentligt større hvis der er stamtavle på..


Jeg havde en kuldsøster til den ilder, Karina skriver om her. Hun nåede lige at fylde 4 år, og jeg kan love dig, jeg ville have gjort ALT for at have fået lov at beholde hende hos mig længere – hun var mit et og alt! Hun blev ramt af en aggressiv og uhelbredelig kræftsygdom, og der gik lige præcis 1,5 time, fra jeg fik beskeden, til jeg måtte sige farvel til hende! Det gjorde fandme ondt!

I de 4 år hun havde, skrantede hun flere gange. Hun nåede i sit korte liv at fejle en del ting, her er et LILLE udpluk:
1 år: hun fik fjernet en knude
Fra hun var 1 – 2 år: hun havde ofte rigtig dårlig mave
2 år: hun havde en heftig tarminfektion
4 år: hun fik konstateret insulinoma
4 år og 3 mdr: uhelbredelig kræft i rygmarven

Hvis du overhovedet tænker på at skrive, at insulinoma jo kan fremprovokeres, hvis de får dårlig kost (sukker, frugt, masser af kulhydrater mv.), kan jeg komme dig i forkøbet. Jeg kigger varedeklarationer/ingredienslister på alt, hvad jeg putter i mine dyr.
Jeg vidste ikke en tøddel om hendes linje, da jeg faldt over "den her søøøde ilder på DBA". Jeg fandt desværre ret hurtigt ud af, hvor hun kom fra, og hvad der lå i hendes linje af knapt så spændende ting. Det er slet ikke sjovt at have en ilder, du elsker så højt og samtidig hele tiden er bange for skal blive overhalet indenom, af nogle af de grimme ting der ligger i linjen, når du ved, det kan betyde, du skal sige farvel. Jeg ville aldrig have været hende for uden, men hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne have beholdt hende noget længere!
Mange hilsner Christina

mette11

CitatEj hold da lige op altså..
I går op i alt med tavle! - jeg har to ilder uden tavle, og jeg elsker dem fandeme højt, og raske ja det er de faktisk:-) det handler om hvordan man er, giver dem at spise og sådan.
Ilder med tavle kan folk fandeme ikke vide med sikkerhed om de kommer til at leve længere ens en ilder uden. Synes ærligtalt at det er noget forbandede fis! Sorry :-)
Er der nogen som har sagt at dine dyr er syge?? For det kan jeg ikke se...ja deres levevis har betydning for NOGLE livsstilssygdomme, men du kan ikke forebygge alle former for sygdomme bla. kræft. Eftersom nogle kræftformer er arvelige, kan man ved at vide om forældrene, bedsteforældrene osv. havde dem vide sig mere sikker på at de ikke rammes af disse sygdomme. Der findes ingen garantier for noget som helst, men de tre dyr jeg har nu er der garanti på og det siger mig en del om at opdrættererne (de kommer fra tre forskellige) har gjort sig nogle overvejelser og forsøgt at avle udenom arvelige sygdomme.
Jeg elsker alle mine dyr også dem jeg har haft uden tavler. Der har ingen forskel været på hvor meget jeg elskede dem. Men der har været stor forskel på hvor længe jeg har haft dem. Jeg har ikke længere nogen af mine dyr uden tavler desværre. Den sidste jeg havde uden tavle var også sund og rask lige bortset fra at han fik knoglekræft og måtte aflives.

Mine dyr uden tavler har en meget blandet levealder. Fra 9 måneder til over 7år (han var af ukendt oprindelse). Ham på 9 måneder fik lymfekræft som er arveligt og han kommer fra en storavler som sælger til dyrehandlere og ikke går spor op i andet end penge. Ham på min. 7 år døde også af kræft, men det er usikkert om hans kræft var arveligt eller ej. Man kan være heldig, men man kan så sandelig også være uheldig. Mine dyr med tavler - tja de lever alle endnu, så dem kan jeg ikke lave nogen levealderstatistik på. Den ældste er 4½år.

Hvis du mener det er snobberi at ønske at ens kære dyr lever længe uden at blive ramt at arvelige sygdomme, jamen så er jeg en kæmpe snob og stolt af det. Jeg elsker mine dyr og vil ønske at de lever for evigt sammen med mig. Det ved jeg godt ikke er realistisk, men jeg forsøger at købe dyr som jeg kan forvente lever længe, da jeg selvom det altid er ufatteligt sørgeligt at måtte sige farvel, så vil jeg sgu hellere sige farvel til en på 7år, end en på 9 måneder. Det er efter min mening mere acceptabelt at sige farvel til et gammelt dyr, end et ungt, selvom det er ufatteligt hårdt, da de jo så har været en del af ens liv i alle årene.

Det står heldigvis en helt frit hvad man vil og hvor man vil have sine dyr fra. Jeg vælger at købe fra steder hvor jeg forhåbentlig kan få sunde og raske dyr som jeg kan have glæde af i mange år fremover. Vælger folk anderledes, jamen så er det deres valg og det respekterer jeg. Men jeg mener folk skal gøre sig det klart hvad de vælger og kende de mulige konsekvenser af deres valg.

Louise Cecilie

Det er jeres holdning til det.
Men det er ikke min, sorry!

Ha en go dag :-)

katja

jeg har haft flere ildere både med og uden talv, har haft ilder uden tavle der blev lige omkring 6 år og ildere med tavle der blev lige omkring 2 år ved aflivning

så jeg vil hverken sige for eller i mod dyr med og uden tavle, jo hvis du har tænkt dig at avle er det da meget rart at kunne se linjen,

jeg har bare tit tænkt på at når man køber en hvalp ved men jo i prinsippet ikke hvor gamle forældre og bedste forældrene bliver eller blev, da de fleste får deres første kuld hvalpe når tæven er ca 1.5 år, det vil sige mor er 1,5 år og mormor er 3 hannen kan bruges ved første brunst det vil sige omkring 6-9 mdrs alderen, så hvordan er det lige med leve alderen på forældre og bedsteforældre det kan vi jo ikke rigtig sige da den ældste bedsteforældre er ca 3 når barenbarn fødes

er jeg helt gal på den, selvfølgelig kan vi se oldeforældrene alder osv men det er jo ikke en garanti for at  barnebarnet bliver lige så gammel, ,

arveligesygdomme kan jo kun stoppes ved at stoppeavl på en evt linja, såfrem man kender til det.

på de dyr jeg har med tavle står kun fødselsdage,farve, på forældre osv, der står ikke noget om  hvornår oldeforældrene osv er døde og af hvad, så den hjælper jo ikke meget, så kander vi jo stadig ikke levealderen på linjen
ejer af 7 dejlige trolde,

Anne

Citat fra: Louise Cecilie Dato 14. Oktober 2011, kl. 10:33
Det er jeres holdning til det.
Men det er ikke min, sorry!

Ha en go dag :-)

Det er altså lidt svært at tage seriøst at du kommer herind og bander og svovler over at vi har en anden mening end dig, og når der så bliver svaret dig med forklaringer på hvorfor vi har den holdning, så kommer du med det her? Hvorfor så overhovedet blande sig i første omgang, når du tydeligvist ikke har tænkt dig at bidrage til diskussionen med anden end bandeord og fornærmethed...?

Det var så min mening - hav en god dag :)

Anne

Og så vil jeg lige at en stamtavle jo ikke er en garanti i sig selv, det er altså hvad der står i tavlen og kontrakten. Min første ilder har også en tavle på 1 led, hvor begge ildere er dyrehandlerdyr. Det betyder jo absolut ikke at hun så er fra en god linie.

KariN

#37
Anne: Nogen mennesker kan bare ikke snuppe ikke at få ret og når der så bliver argumenteret imod det de selv mener, så lukker de ned fordi de hverken kan eller vil argumentere for det de selv mener.. Så i stedet for at tage de velmenene ting der bliver skrevet af mere erfarne ilder-ejere til sig så lukker man både øjne og ører, det er virkelig modent og viser ens store interesse for ens dyr samt deres ve og vel..

Dét er så min mening ;)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

CMS

Citat fra: Louise Cecilie Dato 14. Oktober 2011, kl. 10:33
Det er jeres holdning til det.
Men det er ikke min, sorry!

Ha en go dag :-)

Holdning og holdning....hmmm... Vores bitre erfaring vil jeg hellere kalde det - desværre!


Citat fra: katja Dato 14. Oktober 2011, kl. 11:39
jeg har bare tit tænkt på at når man køber en hvalp ved men jo i prinsippet ikke hvor gamle forældre og bedste forældrene bliver eller blev, da de fleste får deres første kuld hvalpe når tæven er ca 1.5 år, det vil sige mor er 1,5 år og mormor er 3 hannen kan bruges ved første brunst det vil sige omkring 6-9 mdrs alderen, så hvordan er det lige med leve alderen på forældre og bedsteforældre det kan vi jo ikke rigtig sige da den ældste bedsteforældre er ca 3 når barenbarn fødes

er jeg helt gal på den, selvfølgelig kan vi se oldeforældrene alder osv men det er jo ikke en garanti for at  barnebarnet bliver lige så gammel, ,

arveligesygdomme kan jo kun stoppes ved at stoppeavl på en evt linja, såfrem man kender til det.

på de dyr jeg har med tavle står kun fødselsdage,farve, på forældre osv, der står ikke noget om  hvornår oldeforældrene osv er døde og af hvad, så den hjælper jo ikke meget, så kander vi jo stadig ikke levealderen på linjen

Narghj - her er jeg ikke helt enig med dig. Som avler kan man jo sagtens grave dybere ned i tavlen/linjen ;) Du kan undersøge, hvordan forældrenes, bedsteforældrenes osv. søskende sig, hvordan de selv klarer sig, du kan holde dig opdateret på, hvornår de går bort og af hvilken årsag. Sælger du som opdrætter dyr til videre avl i andre opdræt, har du jo ISÆR ansvaret for at holde hvalpekøberne opdateret på, hvordan forældredyr mv. har det det - altså videregive alt info. Hvis den info går ned led efter led i tavlen, skal den jo nok finde vej til dig som ejer. Jeg vil så som hvalpekøber af et eventuelt kæledyr også gerne have sådanne informationer.
Mange hilsner Christina

Namilla

Jeg synes det er enormt ærgeligt, at du ikke vil lytte/læse hvad der bliver skrevet. Det er faktisk skrevet som en hjælp til dig, for at du ikke risikerer at opleve den smerte det er, at miste et elsket kæledyr pga. en arvelig sygdom. Der er ingen der har skrevet noget "ondt" om de ildere du allerede har...de er helt sikkert nogle søde og gode dyr, men fakta er, at du ikke aner hvilke gener de har "med i bagagen"... derfor risikerer du også at miste dem tidligt. Det er da rigtigt at nogle tilfælde af fx insulinoma er fremprovokeret af ildernes kost, men det er bestemt bestemt ikke alle.
Men din holdning ændres vel når du oplever at en ung, "sund" ilder, pludselig får kræft og må aflives...og du bagefter sørger over at du gerne ville have haft dit kæledyr i mange år...

Dyrenørden

Ej hold nu op altså! Det er fakta at der findes mange former for arvelig kræft blandt ildere og fakta at det er arveligt. dvs. at selvfølgelig kan afkom af en kræftsyg ilder risikere at få kræft. Syg+syg=rask? Nej vel.

mette11

Citatjeg har bare tit tænkt på at når man køber en hvalp ved men jo i prinsippet ikke hvor gamle forældre og bedste forældrene bliver eller blev, da de fleste får deres første kuld hvalpe når tæven er ca 1.5 år, det vil sige mor er 1,5 år og mormor er 3 hannen kan bruges ved første brunst det vil sige omkring 6-9 mdrs alderen, så hvordan er det lige med leve alderen på forældre og bedsteforældre det kan vi jo ikke rigtig sige da den ældste bedsteforældre er ca 3 når barenbarn fødes
Det er rigtigt i mange tilfælde, men der er også undtagelser. Jeg (og Anne) har ildere hvor moren er født i 2005 og lever endnu. Morens far født i 95 og døde 10 år gammel (brugt i avl som 8-årig), mormor født i 2004 (død 8-år gammel mener jeg, men har ikke oplysningen på mig lige nu). En generation længere tilbage er der dyr fra 90, 92, 96 og 98 (den fra 98´s forældre er fra 92 og 93). Dvs. at mange dyr er brugt i avl i en ret høj alder - helt op til 8 år (hanner)! Så i nogle tilfælde har man bedsteforældrenes alder at dømme ud fra!  ;)

Louise Cecilie

Citat fra: Anne Dato 14. Oktober 2011, kl. 11:43
Citat fra: Louise Cecilie Dato 14. Oktober 2011, kl. 10:33
Det er jeres holdning til det.
Men det er ikke min, sorry!

Ha en go dag :-)

Det er altså lidt svært at tage seriøst at du kommer herind og bander og svovler over at vi har en anden mening end dig, og når der så bliver svaret dig med forklaringer på hvorfor vi har den holdning, så kommer du med det her? Hvorfor så overhovedet blande sig i første omgang, når du tydeligvist ikke har tænkt dig at bidrage til diskussionen med anden end bandeord og fornærmethed...?

Det var så min mening - hav en god dag :)


Hehe ved du hvad jeg kan sagtens tage en diskution, men ved du hvad jeg har virkelig andre ting at lave end sidde her inde og diskuterer med andre om hvordan og hvor ledes, jeg gør som jeg gør med mine ilder, længere der den sku egentligt ikke :!
Nej jeg er skam ikke formærmet, der SKAL meget mere til ;-)

Anne

Citat fra: mette11 Dato 14. Oktober 2011, kl. 13:04
Citatjeg har bare tit tænkt på at når man køber en hvalp ved men jo i prinsippet ikke hvor gamle forældre og bedste forældrene bliver eller blev, da de fleste får deres første kuld hvalpe når tæven er ca 1.5 år, det vil sige mor er 1,5 år og mormor er 3 hannen kan bruges ved første brunst det vil sige omkring 6-9 mdrs alderen, så hvordan er det lige med leve alderen på forældre og bedsteforældre det kan vi jo ikke rigtig sige da den ældste bedsteforældre er ca 3 når barenbarn fødes
Det er rigtigt i mange tilfælde, men der er også undtagelser. Jeg (og Anne) har ildere hvor moren er født i 2005 og lever endnu. Morens far født i 95 og døde 10 år gammel (brugt i avl som 8-årig), mormor født i 2004 (død 8-år gammel mener jeg, men har ikke oplysningen på mig lige nu). En generation længere tilbage er der dyr fra 90, 92, 96 og 98 (den fra 98´s forældre er fra 92 og 93). Dvs. at mange dyr er brugt i avl i en ret høj alder - helt op til 8 år (hanner)! Så i nogle tilfælde har man bedsteforældrenes alder at dømme ud fra!  ;)

Ja, også både Meep og Lugh har rigtigt pæne aldre efter dem. Ingen af dem er på nogen måde fancy eller bedre end andre ildere f.eks. på udstillinger, men de har en statistik der siger at de og deres hvalpe har en god sandsynlighed for at leve længere, og det er det der betyder noget for mig. At mine kæledyr bliver hos mig så længe som muligt, og at hvis jeg laver hvalpe som skal bo andre steder, at jeg så kan stå inde for dem.