Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Med en nyre?

Startet af Mimse-mia, 5. April 2012, kl. 20:55

Mimse-mia

Hej jeg t´kom til at tænke på om en ilder kan lever lige så godt med 1 nyre som med 2? er der mon nogle hensyn man skal tage? skånefoder fx??

Bare af ren nysgerrighed..
Mia Baun og Zoey & Tonzer
D.I.P. Ozzy & Bellatrix Aka, Maiya
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"
Mahatma Gandhi

Amazing Ferret

Jeg fik en gang af vide af Alison at de sagtens kan leve med 1 nyre så længe den er normal og fungere ordenligt

FerretParadise

Erika har ret.

Jeg fik engang fjernet en nyre på en hvalp på 7 uger, og den levede helt normalt. Den døde desværre i en meget tragisk ulykke.
De behøver ikke få skånekost. Men jeg ville holde øje med, om den drikker mere end normalt, for det kan være et tegn på, at den anden nyre har svært ved at "overtage" jobbet.

Jeg har også prøvet at få fjernet den ene nyre på en 5 år gammel ilder. Selve operationen gik godt, og han kom sig over den, sådan rimeligt godt. Det tog lidt tid, for det er jo et stort indgreb på så gammel en ilder, og jeg ville aldrig gøre det igen.
Desværre kunne hans anden nyre ikke overtage, så jeg måtte sige farvel til ham 5 mdr efter operationen.
Ann Hillerslev.