Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ilder og DAMP

Startet af Peewit, 31. Marts 2009, kl. 21:43

Peewit

Jeg kunne godt tænke mig at vide om en ilder kan have DAMP?

Jeg har(endnu engang) ikke kunne finde noget som helst om dette.(tror ikke google er så glad for mig for tiden :()

Nogen der ved noget om det? :)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Amazing Ferret

Jeg vil helt klart sige nej...og for at rette dig, så hedder det ikke DAMP mere, men ADHD/ADD  :lol:

Jeg tror når folk bruger ordet DAMP om deres ildere, så er det når ilderen er hyperaktiv og er alle steder

Anne

Alle ildere, især ungdyr virker som om de har det man i gamle dage kaldte damp.

Jeg tror faktisk godt at en ilder kan have det da det jo skyldes nogle forhold i hjernen som ikke er som hos andre. Men det ville nok ikke komme til utryk da det jo er en ilder og den i forvejen bare er sådan.

Peewit

Citat fra: Amazing Ferret Dato 31. Marts 2009, kl. 21:53
Jeg vil helt klart sige nej...og for at rette dig, så hedder det ikke DAMP mere, men ADHD/ADD  :lol:

Jeg tror når folk bruger ordet DAMP om deres ildere, så er det når ilderen er hyperaktiv og er alle steder

Ville have brugt ADHD/ADD, men ville være sikker på, at alle var med på samme "side".  ;) Ikke at jeg tror nogen er dumme eller noget. :lol:

Men jeg tænker nemlig også, at det må kunne lade sig gøre for en ilder at have, da det jo er en "defekt" i hjernen, og vi kan da alle blive enige om at en ilder har en hjerne. :fnis:
Men hvordan det vil komme til udtryk og om det vil, det aner jeg ikke.. Og ville da gerne vide det. :D
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Namilla

Jeg tror ikke at ildere kan have adhd...
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/damp.htm
Den eneste af de beskrevne årsager som kan passe med ildere, kunne være tidlige hjerneskader...
Men når jeg ikke tror det, så er det fordi, at nok har en ilder en hjerne, men den kan ikke rigtig sammenlignes med den menneskelige hjerne... vores hjerne kan bare nogle helt andre ting, end en ilders hjerne kan... og da adhd (mig bekendt) heller ikke er konstateret hos andre dyrearter, så lyder det lidt usandsynligt, at ildere skulle kunne have det...

tzari

Alle arter kan have psykiske "problemer". Ses tydeligt ved angstbidende dyr det er jo klassisk eksempel på en psykisk brist, men man kan ikke overføre direkte fra  mennesker til dyr  kun konstatere nogle dyr har "brister".
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Nu kan jeg ikke huske hvad der helt nøjagtigt forårsager adhd, men neortransmittere, hormoner og stort set alt det kemiske i hjernen er ens fra mennesker til dyr. At vi kan nogle ting de ikke kan har ikke noget med det at gøre på den måde, det er noget med hvilke områder i hjernen der er mere udviklede end andre.

JEg mener at adhd er kemisk bestemt, og I må undskylde jeg er på vej i seng så jeg gider ikke slå det op lige nu, men så længe det er bestemt af noget der er underskud af eller som helt mangler (eller på den anden side noget der er overskud af) så kan dte i princippet mangle i en ilder såvel som i et menneske.

Men en ilder il aldir få doagnosen adhd fordi at vi jo er mere udviklede på mangel punkter og derfor kommer det også til udtryk. Dyr kan fungere uden man bemærker noget selv om der måske skulle være en lille ubalance med noget.

Jeg tror at selv om ildere måske kunne have nogle tilstande i hjernen som svarer til værdierne for adhd hos mennesker så ville man aldirg kunne tale om adhd hos en ilder forid det simpelthen ikke ville give sig synligt til udtryk.

Det er hvad jeg tror.
Jeg kan godt gå ind og slå op hvad det helt specifikt er der sker med adhd i hjernen (hvis det er undersøgt til bunds, det er desvrre ikke noget jeg kan udenad) hvis det er vigtigt, men det kan sikkert også findse på google og det ændrer egentlig ikke ved mit svar.

Peewit

Det var skam også bare ren og skær nysgerrighed. :D Og havde nu heller ikke lige regnet med, at de ville kunne få samme diagnose som et menneske. Men man ved jo aldrig om de kunne lide af den slags mentale forstyrrelser. ;)
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3