Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Køb af ilder

Startet af Mutte, 20. September 2012, kl. 22:29

Mutte

Hej herinde :)
Mig og min kæreste går med tankerne om at anskaffe os en ilder. :)
Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg er sikker på at i kan svare på :)

Når man anskaffer sig sin første ilder er det så at foretrække at få en han eller tæve -eller er det underordnet? Tænker mht. temp. ;)
Hvordan klare de sig med andre dyr? Jeg har 2 katte og 2 hunde. -hundene er små ''vilde'' hunde. >:|
Burde man få to? Eller kan en godt underholde sig selv, når man er på arbejde?  :zz:
Hvordan med foder? Er der noget specielt foder?
Har læst at tæven skal steriseres hvis hun ikke skal ha hvalpe -hvorfor?  :)
Er det bedst at starte ud med en hvalp -eller er en voksen bedre?  :S
Hvad med lugt mm. ?    :X
Hvordan er deres adfærd ellers? Er de konstant aktive?  :dans:

Og så lidt om mig :) Jeg er 21 år og i lære som landmand. Arbejder med mink :) Har været sammen med kæresten min i lidt over 3 år :)

Minority ferrets

Hvis du arbejder med mink skal du lige snakke med din chef om ilderne inden du anskaffer dig nogle :) det er af hensyn til smittefare i forhold til begge parter :) jeg kunne ikke komme ud på en minkfarm da jeg søgte praktikplads fordi vi har ildere :( så det er nok det første jeg ville undersøge hvis jeg var dig :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Zopad

Mener desværre heller Ikk det er tilladt ..  :(

Og der er rigtig mange gode tråde herinde der svare på jeres spørgsmål så i kan altid kigge rundt herinde og finde svarerne hvis der Ikk lige bliver svaret på det i den her tråd :)
Det var ihvertfald sådan jeg lærte rigtig meget inden jeg anskaffede mig min den første .. :)
Apollo & Draco <3

Line

Hej med dig...

Kan godt forstå at I gerne vil have en ilder. Det er et dejligt dyr.
Mange at jeres spørgsmål kan I finde ved at kigge rundt på forummet.
Der findes rigtig mange tråde hvor folk har spurgt om 1 eller 2 er bedst, om der er forskel på hanner og tæver, hvor meget de lugter osv.
Med hensyn til at tæven skal steriliseres, så er det fordi når hun går i løb, så falder hendes blodprocent, og hun kan ikke gå ud af løb selv.
Derfor er sandsynligheden for at en ubehandlet løbetid ender med døden som udgang rimelig stor.

Noget helt andet jeg vil komme ind på er at du arbejder på en farm. - ligesom de andre siger.
Jo det er tilladt for jer at anskaffe en ilder, men hvor vidt det er ansvarligt eller ej - ja det er spørgsmålet.
Der er en del sygdomme der kan bringes med frem og tilbage mellem mink og ildere. Bl.a. tænker jeg på at du bor i Brovst.
- Så du kender sikkert alt til bekæmpelseszonen. Du skal vide at ildere kan også bl.a. kan få plasmacytose.
Jeg er ikke sikker på at din mester er interesseret i sandsynligheden for at du bringer det med, ved at du har et kæledyr
der kan få det, da der ikke er de samme restiktioner for et kæledyr som for farmerne.
Jeg vil foreslå din mester at gå på hans net - hedder det ikke FurFarm? eller har det skriftet navn? - der kan han finde et kort over ramte farme, farme der er under
observation og forskellige kontrolzoner der er oprettet.
Ellers kan I jo altid ringe til Diagnostik på KopenhagenFur og få en snak med Jørgen Østergaard. Han er rigtig sød og ved en fandens masse om smittebeskyttelse.

- Jeg kan fortælle dig at jeg i forbindelse med min uddannelse ikke have mulighed for at følge en ekskursion der gik omkring en minkfarm fordi jeg har ildere her hjemme.

Mutte

Mht. sygdomme er der så en hjemmeside e.l hvor der står noget derom? For har talt med min mester idag og han vidste ikke noget omkring smitte mellem ilder - mink.

Line

Han ved helt sikkert hvad hans mink kan få. Mener fødevarestyrrelsen har noget om forskellige sygdomme hos ildere. Ellers er mit bedste bud som sagt jørgen. Tester selv mine dyr for plasmacytose hvert år. Mener ikke at der er fundet plasmacytose hos ildere i dk, men ved også at jeg eren af de eneste der får testet mine dyr hos diagnostik, hvis ikke den eneste pt, så det kan man jo ikke lave meget statistik over.