Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

lidt af hvert af problemer?!

Startet af anjafh, 30. Oktober 2012, kl. 12:10

anjafh

ja.. altså jeg har lagt meget mærke til det med at Klunde elsker at grave/gå i bakken når det er at der er *høm høm* i, og nogen gange så ligger han på ryggen i bakken og sover.. derfor lugter han rigtig tit af *høm høm* eller tis og har ofte lort under neglene, hvilket jeg har rigtig svært ved at fjerne.. men så kommer mit egentlig rigtige problem fordi har læst mig lidt frem til at ildere helst ikke skal bades, men det bliver jeg jo lidt nødt til nu hvor han gør det der hele tiden?! plus så hader han også vand, lige meget om det er i en balje eller om han bliver vasket i vandhanen.. så jeg aner slet ikke hvad jeg skal gøre som sådan?! fordi jeg vil ikke bade ham hvis det skader ham, men han lugter bare virkelig øv.. han har faktisk også rigtig tit lort i numsen, som om at han ikke helt kan få det af når han laver sin lille ting..

men så lige til Koko.. hun napper stadig hele tiden, og hader at være inde i buret så hun hiver i tremmerne, der fik jeg så af vide at jeg skulle ignorere det hvilket jeg har prøvet, og det har ikke virket på nogen måde.. det frustrere mig rigtig meget specielt det med at hun bare napper uden grund og det virker som om hun nyder det?! der har jeg så prøvet at tage hende i nakke skinnet og sige noget som "føøj" eller "fy" og så vente til at hun gaber.. men når hun så gaber og jeg sætter hende ned så angriber hun bare igen, og hun bliver sur hvis hvis jeg putter hende ind i buret.. MEN hun elsker hvis jeg fodre hende med noget mad med hånden, så hun får én af gangen.. det ELSKER hun, der prøver hun slet ikke at bide mig i fingrene.. så jeg er mega forvirret og synes jeg har prøvet det hele i så lang tid :( undskyld få den lange beskrivelse og alle de problemer der lige kom på en gang..

Koko og Klunde <3

mette11

Jeg ville fjerne lort hver gang der kom en (altså når det er muligt), for så får han da ikke lort på sig i den tid! Hvad har han at sove i?? Måske er han ikke tilfreds med sovefaciliteterne? Jeg ved ikke hvorfor nogle ildere gør det, men jeg tvivler på at det hjælper at vaske dem. Få ham tjekket hos dyrlægen, hvis han har problemer med at der sidder lort i bagdelen.

Mht. Koko - hvorfor er hun i buret?? Hun skal da hellere være ude og det er det hun forsøger at sige ved at ruske tremmer. Hvis det ikke virker at tage hende i nakken, så lad være med det. Nogle ildere bliver enormt frustrerede over det og bider endnu mere ved det. Du skal heller ikke holde hende til hun gaber - det er unødvendig tvang efter min mening. Buret skal ikke bruges som straf og hvis hun ryger derind når hun er ophidset og i er uvenner, så gør det bestemt ikke tremme-ruskeriet bedre - tværtimod. Hun skal være i buret når hun er træt og afslappet og ude når hun er frisk og aktiv. Buret skal ikke forbindes med straf, men være et rart sted for hende at være.
Jeg synes du skal droppe nakketag og forsøge med godbidder og "ahahah" når hun bider. Evt. hold fast i hende når du siger det og slip bagefter. Bare lige for at marker at du mener det. Jeg tror at det er vigtigt at du vælger en metode og holder fast i den, for hvis du ændrer metode, så kan du risikerer at hun bliver forvirret og ikke forstår budskabet, fordi signalerne hele tiden ændres.
Sørg for at leg godt med hende og læg hende først ind i buret når hun er helt træt og skal sove.

anjafh

Altså de har masser af ting at sove i og 7 tæpper over det hele og et mindre bur inde i selve buret som de også elsker at sove i, men han sover hele tiden tilfældige steder nogen gange ligger han også bare sådan midt på gulvet på ryggen og kan sove der i lang tid.
ja jeg burde nok bare fjerne deres lort hver gang de har lavet lidt, selvom jeg også synes jeg fjerne det tit, min. en gang om dagen fordi hun er godt nok meget på toilettet >.<

det med at hun er i buret, det er kun når jeg sover og når jeg ikke er hjemme, ellers så er de ude resten af tiden og jeg leger med dem og jeg ved ikke hvad :)
okay, jeg har bare fået af vide af så mange at det skulle virke det med at tage fat i deres nakke og så putte dem ind i buret :/ men nu har det jo ikke virket, så jeg vil prøve at følge dit råd.

men tak for rådene, jeg vil prøve at se om de virker
Koko og Klunde <3

Nanna

Citat fra: anjafh Dato 30. Oktober 2012, kl. 12:55
Altså de har masser af ting at sove i og 7 tæpper over det hele og et mindre bur inde i selve buret som de også elsker at sove i, men han sover hele tiden tilfældige steder nogen gange ligger han også bare sådan midt på gulvet på ryggen og kan sove der i lang tid.
ja jeg burde nok bare fjerne deres lort hver gang de har lavet lidt, selvom jeg også synes jeg fjerne det tit, min. en gang om dagen fordi hun er godt nok meget på toilettet >.<

det med at hun er i buret, det er kun når jeg sover og når jeg ikke er hjemme, ellers så er de ude resten af tiden og jeg leger med dem og jeg ved ikke hvad :)
okay, jeg har bare fået af vide af så mange at det skulle virke det med at tage fat i deres nakke og så putte dem ind i buret :/ men nu har det jo ikke virket, så jeg vil prøve at følge dit råd.

men tak for rådene, jeg vil prøve at se om de virker

De fleste ilderejere fjerner lort mindst én gang om dagen lige meget hvor mange ildere man har - de fordøjer maden meget hurtigt, og går derfor på toilettet stort set hver gang de vågner (hver 2. time, måske oftere). Så ja, fjern lort noget oftere - man må bare håbe han vokser fra "vanen" med at sove i bakken.

Som Mette siger ville jeg også stoppe med nakketag, da det oftest bare gør ilderen endnu mere sur, og slet ikke hjælper. Tag hende op, sig "NEJ", og hold hende til hun er rolig, eller sæt hende ned og lad hende være til hun er god igen. Det er forskelligt hvad der virker fra ilder til ilder, men jeg har endnu ikke oplevet, at nakketag havde nogen som helst positiv effekt, andet end at ilderen bare bliver endnu mere sur, og så er det først svært at skabe et godt bånd. Når min pige bider, så siger jeg "NEJ", holder hende op, kigger hende i øjnene, og sætter hende ned. Så falder hun til ro, og hurtigt lærer hun at man ikke rigtig får noget ud af det, for hvis man ikke får opmærksomhed, hvorfor så gøre det. Men igen, ildere er meget forskellige, og det er forskelligt hvílken bidetræning der skal til.
Mange hilsener fra Nur, Keela, Louie og Nanna

tullehesten

mht koko så har jeg haft samme problem med min nye ilder Joey, hver gang man sagde "ahah" og satte ham væk, så kom han bare tilbage og bed endnu hårdere og uanset hvad så virkede den metode bare ikke, selv ikke hvis man lige tog fat rundt om hovedet på ham mens man sagde det(ikke hårdt), intet hjalp for han er simpelthen for stædig! Men så prøvede vi noget helt nyt, vi tager ham op og tager fat i hans ører, men meget let for det han godt gøre ondt på en ilder og det skal det absolut ikke, men han bryder sig ihvertfald ikke om at man tager ham i øret, så vi behøver ikke vente på et gab, for det kommer lige med det samme fordi han ikke gider det(og bare rolig, det gør absolut ikke ondt, så hårdt er det slet ikke) og når vi så sætter ham så gider han da ihvertfald ikke bide igen og nu er han blevet MEGET bedre, på bare nogle få dage! før nappede han os i fødderne også, nu er det KUN armen hvis han slikker på den først(som nogle ildere gør), så det har hjulpet meget, men det er kun en metode jeg ville bruge hvis der virkelig ikke er andre muligheder(og intet andet hjalp på ham her), for med de ildere jeg har haft, har ingen af dem brugt sig om at man tager dem i øret, så hvis du vil prøve det, så gør det med forsigtighed, for det skal ikke gøre ondt!

anjafh

okay jeg vil prøve det som Nanna siger, før jeg prøver det med at tag hende i ørerene..

jeg siger også at jeg kun gør det min én gang om dagen :) helst flere gange, så det er ikke det som jeg ikke er indforstået med.. mit spørgsmål var nu egentlig også mest til hvordan man egentlig vender en ilder til at bryde sig en lille smugle om vand, nu hvor de er lidt bange for dem.
Koko og Klunde <3

tullehesten

God ide, det med øret virker for det meste, men det er noget jeg selv vælger som en sidste udvej, fordi de netop virkelig ikke bryder sig om det :)

Men mht vand, så kunne min ilder hvalp ikke lide det heller, men så skulle jeg i bad en dag og tænkte at så kunne jeg tage ham med ud på badeværelset, så kunne jeg jo lige holde øje med ham og så holdt jeg bare døren åben så han kunne løbe rundt i halvdelen af lejligheden. Pludselig begyndte han at komme ind i badet og løb ind under bruseren, først løb han ud da han fik vand på sig, men nu syntes han det er skide skægt at løbe rundt inde i badet når jeg er i bad og så løbe under bruseren så han bliver plask våd  :lol: Han er stadig ikke så glad for når man skal vaske ham, men efter det er det blevet markant bedre! Så det er bare en idé du kan prøve, man ved aldrig om det virker, det virkede nemlig også med min anden ilder Houdini, han blev meget bedre at bade, efter at have fået lov til at løbe ind og ud af badet som han ville når jeg var i bad  :P

anjafh

hmm ja jeg har faktisk prøvet det med badet en gang før med mine ildere :D der var de vidst lidt forvirret hehe.. men tror jeg vil prøve igen :) fordi det er lidt besværligt når de pjasker rundt og virker som om de er ved at dø af vandet -.-'
Koko og Klunde <3

mette11

Jeg vil bestemt ikke anbefale at tage fat i øret på en ilder. Det gør ondt på den og efter min mening skal opdragelse ikke have noget med smerte at gøre. Jeg vil have et respektfuld forhold til mine dyr og ved at påføre et dyr smerte ødelægger man dette efter min mening.

AlisVolatPropiis

Jeg er virkelig i chok over man tyr til sådan nogle metoder...stakkels ildere :( og nu ved jeg godt jeg får en sang fra devarme lande om det ikke gør ondt...men jeg tror de fleste af os har set hvor følsomme ilderører er bare ved ørerens...så hvis i ikke tror det gør ondt at tage fat i dem - tager i grueligt fejl...at kue sine dyr til adlydelse...

tullehesten

Sorry tror ikke i forstår hvad jeg mener, jeg ved godt ilder ører er ekstremt følsomme(grunden til at jeg siger det skal være som en absolut sidste udvej). Kuer ham ikke, ikke det mindste faktisk, da jeg ikke "tager fat" som sådan, rører ved det meget let, og han kan uden problemer kommer fri fra det uden smerte eller ubehag(jeg hverken klemmer eller hiver i det), for så hårdt tager jeg altså absolut ikke fat, jeg ved godt at det ellers gør ondt og jeg mener heller ikke at man skal "kue" et dyr. At tage let på øret, uden smerte eller kuen, kan jeg absolut heller ikke se noget galt i, så længe man ikke påføre nogen form for skade eller ubehag! Det er langt fra alle ildere der vil reagere hvis man bare rører ved øret på måden jeg gør og hvis de ikke reagere på det, så skal man lade være med at gøre yderligere for det skal nemlig ikke gøre ondt eller være ubehageligt! Og tro mig han ved godt han kan komme fri fra det og han gør det også, men ikke for at slippe væk fordi det gør ondt, men hvis min hund kommer gående kigger han på den(vender hovedet) og så kommer øret automatisk fri, eller hvis han hører/ser noget andet han lige vil kigge på og hvis det gjorde ondt på ham, så tror jeg han ville enten prøve at hive sig fri hele tiden eller slet ikke bevæge hovedet for at slippe for ubehag, og jeg ved at han ville, uanset smerte, hive og gå helt amok hvis det gjorde ondt på ham(nej jeg har ikke påført ham smerte for at finde ud af det), om i stadig er imod den metode, må i så selv om  :P

Eliza

Jeg ville foreslå dig at gøre som mette11 og Nanna skriver med opdragelse og så indse at det tager tid og masser af tålmodighed.

Jeg kan godt forstå det er irreterende at have en ilder der er smurt ind i lort hele tiden, men jeg undres over hvordan man egentlig kan træne en ilder til at kunne lide at blive badet. En ilder skal ikke i bad mere end en-to gange på et år, så træning som sådan er vist ret umuligt, da det kræver hyppige gentagelser især for en ilder der glemmer let og det kan man ikke rigtig med en gang om året.
Hvis du bader den mere risikerer du netop at den kommer til at lugte mere og måske hvis du bader ham tit er det derfor han ruller sig i bakken? Men for at få lort ud af pelsen, så nuller det ud når det er tørt eller tag en fugtig klud og tør ham med, men husk også at holde igen med dette. Når du endelig bliver nødt til at bade, så gør det uden sæbe.

Især en af mine er heller ikke god til at holde sig ren og hvis det er meget slemt så tørre jeg med en fugtig klud, men for det meste så indfinder jeg mig bare med at det er sådan min ilder er :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

nej nej nej nu skal det heller ikke forstås som om jeg bader dem med sæbe :) gør jeg stort set aldrig, det er kun hvis at det er VIRKELIG nødvendigt, hvilket det sjældent er. jeg tænkte bare at hvis der var andre (hvilket jeg regnede med) som havde haft problemer med at deres ilder ikke var helt trygt ved vand, hvordan de så ellers fik deres ilder til at slappe lidt mere af :)
Koko og Klunde <3

Eliza

vitaminpasta kommer man langt med ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

Koko og Klunde <3