Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Gode råd om ilderopdragelse søges:D

Startet af Stefan, 4. November 2012, kl. 00:47

Stefan

Hej.

Kæresten og jeg har to ilder, de er 6 måneder gamle og er kuldbrødre. Vi har haft dem i 2 måneder. De har et bur de sover i om natten, men om dagen, altså når vi er hjemme løber de rundt i stuen. Der er desværre nogle problemer som vi har brug for nogle gode råd til at løse.

Den ene er døv, hvilket er en udfordring i sig selv, han er ikke særlig renlig, og selv om han sættes på bakken kan han finde på at gå ud af bakken og lave foran den, eller at gå et helt andet sted og lave der. Han er meget svær at få til at forstå når man skælder ham ud. Vi har problemer med at han bider, det starter i det små, og hvis man tager han i nakkeskindet og han overgiver sig, kommer han tilbage for at bide igen, ofte meget værre næste gang. Hvis han gør ting han ved han ikke må, fx komme op på bordet og vælte glas med vand, begynder han at skrige som en gal hvis man tager ham i nakkeskindet for at skælde ham ud.

Ham den anden var faktisk lidt af en bølle til at starte med, men det er aftaget meget. Men hvis hans bror har været over i hjørnet og lave, går han også der over, og laver også der. han forstår meget bedre at bakken skal bruges, det er lidt tilfældigt om han bruger bakken eller hjørnet som ikke er meningen. Han bider og det er lige som hans bror at han starter i det små, og hvis man skælder ham ud altså har ham i nakkeskindet og overgiver sig, fortsætter han når han kommer ned igen. Vi er meget obs på ikke at have han i nærheden af vores hals eller ansigt, fordi han bider.
Vi har fået anbefalt at de hvis de bider, så overgiver sig og bider igen, skal man blive ved indtil de forstår at de ikke vinder, men det er som om at både bid og bakketræning starter forfra hver eneste dag.

Min kæreste har tidligere haft ilder, og de har været nogle stille og rolige kæledyr, som man har kunne have oppe også i nærheden af ansigtet uden problemer, de har været mere hyggedyr. men det er som om vores ikke helt har forstået dette. vi har netop anskaffet os dem, fordi vi ønskede et kæledyr, men kunne sidde med, have ude at gå lidt, og også lege med. men problemerne er større end glæderne lige nu. glæder os til det kommer til at gå lidt bedre, vi har indtil videre undskyldt det lidt med at de var jo "teenager".

ER DER NOGLE GODE RÅD DERUDE?

Stubba

Det er vidst som med ildere som det er med mennesker; du finder ikke 2 ildere der er ens. Jeg har 3 stk herhjemme - og den ene kan man ikke have oppe ved ansigtet uden han bider.

En idé til det med bakken er at ligge tæpper rundt om - det virker herhjemme, så de bruger bakken.

Og så vil jeg da med det samme anbefale dig at stoppe med nakktag!! Hvis han skriger, er det jo fordi han bliver skræmt - og det er jo ikke meningen. Prøv istedet at 'afrette' ved at aflede hans opmærksomhed. Igen bliver nogle ildere bare mere sure og frustreret af det. Hvis jeg tager min Tello i nakken, så kan jeg garantere at han bliver endnu mere sur bagefter.

Noget helt andet er ...  Hvorfor skælder du ham ud for at vælte et glas med vand? Dyrene er jo nysgerrige, og vores ville også uden at tøve vælte et glas på bordet (hvis de kom op på bordet). Det er jo sådan de undersøger ting - det kan du vidst ikke vænne dem af med :)

Du kan aldrig gøre dem 100% renlige, du vil have nogle dage hvor du lige skal lærer dem tingene igen :)

Håber det hjalp lidt.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Eliza

Altså nu er det ildere i har anskaffet jer og som Stubba skriver, så er de alle forskellige. Langt størstedelen gider ikke sidde og nusse og slet ikke hvalpe.

Jeg er selv meget imod nakketag da jeg ser det som en helt unødvendig opdragelsesmetode. Og i mange tilfælde reagerer dyrene ikke godt på det som jeres tydeligt ikke gør.

Desværre er det en gammel metode der hænger ved selvom man er blevet klogere og har fundet andre måder at opdrage på.

Jeg ville foreslå positiv forstærkning. Altså man roser det gode og ignorerer den dårlige opførsel. Så hvis de bider under leg, så stop legen og evt vend dig væk. Jeg bruger det selv sammen med at jeg siger AHAH med en bestemt stemme og nogle gange kan man tage ilderen op (som man normalt tager dem op) kigge på den sige AHAH og sætte den ned igen.
Det er jo så lidt svært med en døv ilder at sige AHAH men måske man ka bruge en løftet pegefinger for at vise den et tegn. Ved fra et par af mine at det virker, de stopper ligesom op og kigger på fingeren og med mit kropssprog viser jeg jo også at jeg ikke ønsker den adfærd.

Man skal også huske at have positiv tid sammen med dem så de ikke laver ballade for at få opmærksomhed. Så at sætte sig på gulvet med godbidder og lidt legetøj er en god ide.

Ildere er langt fra renlige og det du beskriver lyder som helt normal ilderadfærd. Og de er jo teenager som ikke altid husker så godt og som ikke lige altid gider det der med bakken ;) Og at den anden skider der hvor der allerede er en pølse skal han ikke have skæld ud for, han tror jo bare det er en ny bakke. Faktisk skal man aldrig skælde dem ud for at skide de forkerte steder, men give ros når de gør det rigtigt også selvom man selv har sat dem på bakken. Man kan lægge tæpper der hvor de skider men det er også vigtigt at tørre af med noget der tager lugten. Hvis de bliver ved samme sted, så ville jeg nok også sætte en bakke der hvis det kunne lade sig gøre. De fleste ildere bliver aldrig 100% renlige men de kan have gode og dårlige perioder og teenager tiden er en dårlig periode ;)

Husk at ildere er nysgerrige af natur og de ikke vælter et glas vand med vilje eller de graver måske i potteplanten selvom de godt ved du ikke vil have det, men det er en ilder og de vil aldrig kunne lære at lade være, så det bedste er at sørge for de ikke kan komme i nærheden af sådan nogle ting og sker det alligevel så bliv sur på dig selv over du glemte at flytte det eller bliv imponeret over at din ilder alligevel er så klog at den kunne regne ud hvordan man kom op et sted ;)

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stefan

tak for hjælpen. send endelig flere råd og erfaringer.

Grunden til vi tager dem op i nakkeskindet, er fordi hende vi købte dem af, fortalte det var den eneste måde man kunne bidtræne dem på.
Men det er lidt svært at ignorere en ilder der sidder fast i en finger eller tå, men i de andre siatuationer hvis de kun nipper kan vi godt ignorere dem, det virker bare ikke helt optimalt. (men vi prøver fortsat)

ang, bakketræning - hvis de stiller sig i hjørnet og skal til at lave, tager vi dem over på bakken og roser dem hvis de laver færdigt der. Men det er lidt tilfældigt om de bruger bakken eller hjørnet. Vi har allerede placeret tæpper under fx en vitrine og en skænk hvor der var mange uheld i starten, og det virker for det meste. men det hjørne de ellers laver i, er lige inden for døren i stuen, så der kan ikke sættes hverken bakke eller tæppe hvis man gerne vi kunne åbne døren. :D
Vi vasker gulvet med "kalk og rustfjerne" da det også har en effekt på urin, ellers bruger vi en citrus grundrens, som også skulle dække luften af urin, men dyrene mener stadig de kan lufte noget, det kan vi idet mindste ikke:D Så hvis I har erfaring med et rengørringsmiddel der virker, vil vi gerne høre fra jer.

Da vi fik dem, fik de noget meget dårligt foder, som vi jo var nødsaget til at bruge i starter, for ikke at give dem bøvl med mave, og efterfølgende en 50/50 blanding med det foder vi ville give dem. den ene har fået en rigtig flot og kraftig pels og ser virkelig sund ud, men den anden er det ikke så tydeligt på. så irritationerne som følge af ikke at få den rette nærring er ikke aktuelt i vores situation:D vi bruger "taste of the wild - Rocky Mountain Feline® Formula". Så det skulle ikke være det de er utilfredse med.

men ang. at den ene er døv, har vi ikke meget erfaring, vi sikre os at han har set os og at vi ikke overrasker ham, at vi ikke tager ham op før vi er sikker på at han har set og luftet hvem det er. men at sige fy med en løftet pegefinger, hvis han bider er som om det giver det forkerte signal. han tror bare det er den han skal bide i i steden for. så selvfølgelig er der mere arbejde med ham, men vi prøver at tage de forholdsregler vi er bekendte med.

Eliza

Opdragelse kræver tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed så selvfølgelig virker det ikke at man siger AHAH eller ignorere dem et par gange det skal gøres 1000 gange eller mere, men det er bedre end en ilder der bliver taget i nakken og bare lærer at hvis den gaber bliver den sat ned, for så synes den bare at den vinder eller end en ilder der kommer tilbage og hævnbider endnu hårdere fordi den ikke kan lide at blive taget i nakken. Eller at ilderen stopper sin dårlige opførsel for den simpelhen synes det er så ubehageligt at blive taget i nakken at den gør som den bliver bedt om. Går ud fra alle ønsker gensidig respekt i deres forhold til ilderen.

Jeg ved godt det ikke er let at ignorere en ilder der bider en og derfor skriver jeg også at man nogle gange kan tage dem op, kigge den i øjnene (er der nogle der bruger) og sige AHAH til den og sætte den ned igen og ignorere den. Dette burde en døv også kunne forstå, da den burde kunne se og mærke at det er noget du ikke kan lide.

Du skal jo heller ikke sætte pegefingeren helt ned til ilderen så den kan bide i den ;) men det var et bud.

Hvis der er salmiak i de ting du bruger, så vil ilderen kunne lugte det og det lugter stadig af toilet. Mange bruger rodalon. Jeg har desværre ikke fundet det perfekte rengøringsmiddel og hælder til at ilderen faktisk også er ligeglad og skider hvor den har lyst, nogle mere end andre og nogle gange er det i perioder. Bakketræning, bakketræning og bakketræning og en masse papir ;) og så hold øje med dem. Når de har sovet eller leget eller spist skal de ofte på bakken.


Citat: så irritationerne som følge af ikke at få den rette nærring er ikke aktuelt i vores situation:D vi bruger "taste of the wild - Rocky Mountain Feline® Formula". Så det skulle ikke være det de er utilfredse med.

Dette forstår jeg slet ikke???

Men kan da fortælle at det efter min mening slet ikke er et særlig godt foder til en ilder. Nogle af hoved ingredienserne er ærter og kartofler, hvilket en ilder på ingen måde kan tåle eller fordøje og på længere sigt kan de udvikle alvorlige sygdomme pga det, så jeg ville skifte til et bedre foder og gerne blande flere gode mærker så der er en variation.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Stefan

Ang kosten. et dyrs adfærd kan være præget af irritation, fustration eller ligende, ved en dårlig ernæringstilstand.
da vi købte dem fik de det billige kattemad fra Aldi, og det er ikke på nogen måde god kost til nogen dyr. vi skiftede til "taste of the wild", da det ikke indeholder korn, har det højeste proteinindehold som vi kunne finde og lavet til katte. da anbefalingerne vi kunne finde hed " ingen kort og højt proteinindehold, gerne over 30 %" da vi var ved dyrehandleren var "taste of the wild" det bedste vi kunne finde - og de produkter vi kunne finde spicefikt til ilder indeholde store mængder korn og proteinindehold omkring 20%. hvilket er virkelig misvisende.

En lille bemærkning, selvfølgelig stikker vi ikke pegefingeren helt ned i hovedet til dem. men de hopper op i bider når vi siger AHAH.

rengøringsmidler indeholder ikke samiak, og er det der er blevet anbefalt af et rengøringsmiddel-forhandler. men vi kan prøve rodalin.

AlisVolatPropiis

......taste of the wild indeholder rigtig nok en masse protein, men da der direkte står kartoffelprotein som 5 største ingrediens, og ærter og dernæst søde kartofler er 2 og 3 største ingrediens, vil jeg ikke anbefale det til ildere der er så sensitive overfor kulhydrater -og især sukkerarter.

Find et foder med et højt animalsk protein indhold og uden korn... :)

Stefan

Nogle forslag til kosten? for det er helt fint i skriver hvad man skal kikke efter, men hvad bruger I?

For det er som tidligere skrevet lever kosten der spicefikt er lavet til ilder ikke op til de anbefalinger vi er bekendte med. noget misvisende.

AlisVolatPropiis

Ziwipeak er det bedste hvis man ikke vil kaste sig ud i BARF -der jo kræver man sætter sig en del ind i sammensætning af nærring :)
Ellers kan jeg foreslå Vitalin ferret, Frettchen4you, Applaws, Acana, Arion, Orijen, Wildcat osv...bare kig efter hvad i har kigget efter so far...men prøv at finde det med MINDST kulhydrat/sukker kilder i.....og mest animalsk protein :) man undgår ikke ting som kartofler eller lign. sære og for ilderen usunde ting i et tørfoder, men det skal helst stå laaaaaaaaangt nede på ingredienslisten...

Stefan

AlisVolatPropiis: mange tak, det kan man da bruge til noget:D hehe.

mette11

En døv ilder er noget af en udfordring desværre. Jeg går ind for opdragelse med stemmen og det kan man af gode grunde jo ikke med en døv ilder. Men nakketag er heller ikke altid et hit. En god ting er at sørge for at ilderen ved når den bliver taget op - altså gøre det sådan at den ser hænderne komme og ikke bliver forskrækket over det. En smart ting man kan gøre er at bruge vitaminpasta som belønning hver gang man tager ilderen op uden problemer (altså bare en anelse - et slik eller to) og så sætte ilderen ned igen. Så lærer han/hun at forbinde det at blive taget op med noget godt og vænner sig dermed til det og vil med tiden blive mindre forskrækket osv. når han/hun bliver taget op. Når han/hun alligevel bider, så tag et fast tag rundt om hovedet og hold fast der et øjeblik og derefter ignorer uden nogen belønning - skub evt. ildere blindt væk så du signalerer at du ikke vil være sammen med ham/hende når han/hun opfører sig sådan. Døve ildere skriger ofte mere end andre, da de jo ikke kan høre sig selv og ved ikke hvor højt det rent faktisk lyder.
Jeg har engang selv haft en døv ilder og hun var også speciel og krævede en del i starten, men hun blev noget så godmodig og nem at have med at gøre (bortset fra at hun havde det med at blive væk og af gode grunde aldrig kom når jeg kaldte eller raslede med godbidder).

Mht. toiletter så ville jeg vaske med rodalon og lægge tæpper og sætte bakker der hvor de skider. Man kan også lægge godbidder der, eller sætte en madskål der. De færreste ildere laver toilet lige hvor de spiser (men der er undtagelser).

Jeg fodrer selv med barf og ZiwiPeak, da jeg mener at det er det bedste (jeg synes det mest optimale er ren barf, men jeg orker ikke svineriet indendørs og derfor får mine ZiwiPeak om natten). Det er rigtig dejligt at du er stoppet med at give dem det billige fra Aldi, for du har helt ret i at det ikke er godt. Som godbidder kan man bruge æggeblomme (en per dyr per uge), vitaminpasta (fex. Gimpet til kat), lakseolie eller anden animalsk olie (evt. efa-olie fra dyrlægen) og forskellige godbidder af rent kød (man kan købe mange til både kat og hund som indholder 100% kød - nogle af dem er ret store stykker som de kan ligge og hygge sig med og hvis man skal bruge dem til træning, kan man klippe dem i mindre stykker, så de ikke får alt for mange om dagen).