Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

mangler kalk

Startet af anjafh, 13. November 2012, kl. 00:16

anjafh

jeg har lagt mærke til at Koko hun mangler kalk, er der noget man kan gøre ved det? en af mine venner sagde at man kunne bruge æggeskaller, men det tør jeg simpelthen ikke :( tænk nu hvis de skære sig inde i maven :s

så jeg ville høre om i måske har nogle metoder man kan bruge i stedet for æggeskaller?
Koko og Klunde <3

Anne

hvordan ved du at hun mangler kalk? man kan godt bruge æggeskaller, hvis man pulveriserer dem, det har jeg selv gjort før, men det er noget omstændigt, og benmel er under alle omstændigheder noget bedre.

Men hvis man giver ordentligt tørfoder, og man ikke giver større mængder kød uden knogler (eller mange daggamle kyllinger eller andre foderdyr med for lavt kalkindhold), så burde man ikke komme i problemer.

anjafh

det er egentlig min ven som er dyrepasser uddannet som sagde at det var mangel på kalk, men det er hende hjørne tænder som er halvt blege og halvt helt hvide.. det ser lidt underligt ud, men hun har hverken smerte og hendes tandkød ser også fint ud.. så han mente 100% at det var kalk mangel :)

altså lige nu giver jeg dem applaws kitten, hvor får man benmel fra? er det slagteren eller hvordan :)?
Koko og Klunde <3

lizzy171002

Ser de ud som de billeder i den her tråd?

http://holisticferret60.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=62

for det er et tegn på alder og sker for næsten alle der er fodret med tørfoder.

R.I.P. Freja

anjafh

hmm nej det er ikke sådan gult, det er mere gråligt eller gennemsigtigt på en måde.. det er lidt svært at tage et billede af det nu, fordi det er for mørkt

men hun er heller ikke specielt gammel, hun er omkring de 1½ +- år kun, jeg tænker bare at er er lidt udsædvanligt hvis det kommer allerede nu :s
Koko og Klunde <3

lizzy171002

Nu Citerer jeg, med et kluntet forsøg på oversættelse øverst:

Under ældringen hos fritter ville man kunne se på tippen af deres hjørnetænder at de bliver en smule gennemsightighed ved spidsen. Imens de bliver ældrer bevæger denne gennemsigtighed sig højere og højere op ad tanden. 

Billede et er af en hvalps tænder. De er meget hvide og har en solid farve.

når de er omkring 3 eller 4 kan man se denne gennemsigtighed ca en tredjedel oppe af deres tand. Ved 6 eller 7 års alderen begynder man at se den ved deres tandkød. Omkring 10 års alderen ville man se denne gennemsigtighed omkring to tredjedel oppe sammen med en brunlig misfarvning ved rodden som indikerer at rodden er ved at dø. Da vi kun har haft 3 -4 der er nået den alder er det rent gætværk, men det skete ved dem alle. Dette er sådan vi aldersbestemmer fritter.

slut oversættelse.

Citat fra: admin board=talk thread=62 post=69 time=1295211505Heather's thread of a ferrets teeth.

If you look at a kits teeth, they're bright white and solid.

  As a ferret gets older if you look at the tip of the fang you will see a clear almost translucent appearance at the tip.  As they age this rides further and further up the tooth.  At about 3 or 4 you will see this clarity about a third the way up the tooth

, at about 6 or 7 you will see it half way up and you will start to see it on the gum line as well

  Photos aren't really good but if you look hard you will see what I mean.  I don't have the proper lights and filters to take a clear photo.  At 10 or so you will see this clarity about two thirds of the way up and probably will see some browning at the root as the tooth dies.  Now that part is pure conjecture on my part as I've only had 3 or 4 hit that age and it happened with each of those ferrets.  This is how we age ferrets.

R.I.P. Freja

Anne

Hvor gammel er hun? Det er rigtigt set det er noget man ser hos ældre dyr, og det er mest udpræget oppe ved tandkødet

anjafh

orv mange tak for at du gad at oversætte :) !
men jeg altså starter oppe ved tandkødet og så køre det længere ned, så det er ikke noget galt ved det?

hun er omkring de 1½ år :) jeg er ikke helt sikker da hende jeg købte den af ikke anede hvornår hun helt præcis var født :) men hun var omkring de 5-6 måneder den gang
Koko og Klunde <3

Eliza

folk lyver ofte omkring hvor gammel ilderen er desværre, så hvis man ikke har haft den fra hvalp, så kan det være svært. Tænker også om det kan være tandsten? eller det kan være misfarvninger pga den ikke har fået den rigtige næring med vitaminer og mineraler da den var hvalp.

tandsten skal fjernes for ikke at udvikle sig, men man kan altid starte med at give noget hårdt at tygge i. Fx kød med knogler eller hårdt tørret kød. Men har ikke indtryg af det er tandsten, men billeder vil hjælpe ;)





Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

anjafh

hmm ja det gør de nok :/ og jeg har ikke engang haft nogen af mine ildere fra hvalp.. sikke noget besvær..

men hun har ikke altid haft det, men hun har ikke kunne være specielt gammel da jeg fik hende fordi hun var ikke steriliseret og så burde hun have haft det rigtig dårligt fra da jeg fik hende.. men nok om det, hun får noget ret tørt/hårdt kød som hun tygger i et stykke tid sådan minimum to små stykker om ugen, og deres tørfoder er også ret hårdt

men det er nok bare det der sker når de bliver ældre :)
Koko og Klunde <3