Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kan det virkelig være rigtig?

Startet af Laura, 7. Februar 2013, kl. 23:37

Laura

Har ildere meget nemt ved at blive syge?
Altså jeg mener, jeg har læst et sted af man ihvertfald kommer til at betale en dyrlæge regning i en ilders liv (foruden vacc. og sådan)
Jeg syntes nemlig det virker lidt skræmmende? -ikke fordi jeg mangler pengene.
Kan dette være rigtig? En ilder kan ikke leve et liv, uden at skulle et smut forbi dyrlægen?
Jeg krydser da fingre for at i har ældre ildere, der ikke har haft nogle problemer, og at dette bare er uheldige ejere med uheldige oplevelser?

Men hvis det virkelig er rigtig; -hvilke sygdomme er det så? Og hvorfor forekommer de?

;)

Barky

Selvfølgelig kan en ilder leve rigtig længe uden at blive mere syg end forkølelse. Jeg havde et par ildere som aldrig var syge førend de fik kræft og døde i aldrene 7 og 8 år.

Men jeg havde også en ilder som blev 6 år, som havde 3 forskellige typer kræft, samt var blevet opereret for en spytsten i halsen.

Man tager til dyrlægen når man er i tvivl om dyret er sygt eller ej, eller hvis det opfører sig anderledes. Det er helt naturligt og forventeligt!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

AlisVolatPropiis

Jeg kan altså personligt ikke forestille mig noget som helst dyr som ikke kommer forbi dyrlægen et par gange uden det er vaccinations og helbredstjek relateret...dyr kommer til skade og bliver syge ligesom os andre...og så skal en ansvarlig ejer sørge for dyrlæge...ildere er en smule værre...lidt mere sensible end andre dyr...og klodsede og kommer nemt til skade. Så ja det passer virkelig...

mette11

De fleste ildere kommer til dyrlægen i løbet af deres liv for et eller andet. Pt. har jeg tre som kun har været ved dyrlægen for obligatoriske ting som vaccine og implantat, men de er også under 2 år alle sammen (to der bliver 1år i år og en som bliver to år i år). Jeg håber de fortsætter på denne måde! Mine piger har begge været af sted et par gange, men ikke for noget alvorligt heldigvis. Mallow som bliver 4år har haft underlivsbetændelse, infektion i et sår ved øjet og knækket en tand som to år senere måtte opereres ud. Sigi bliver 6 til sommer og hun har også kun haft nogle infektioner og så har hun haft en allergisk reaktion på et hvepsestik. Ingen af dem jeg har nu har været dyre i dyrlægeregninger, men de to jeg havde tidligere kom til at koste mig pænt mange penge desværre.
Albert røg på KVL en weekend med lungebetændelse (KVL er ikke billigt i weekender!) og han fik knoglekræft (for at få denne diagnose fik han taget røntgenbilleder, blodprøver og biopsi og blev så aflivet). Marius var sindssygt dyr - som 4 årig fik han binyrekræft og blev opereret for det og fik efterfølgende implantat (da disse kom frem). Senere i hans liv blev han syg igen og var på KVL flere gange til undersøgelser og også et par gange udenfor alm. åbningstid. Han blev scannet, fik blodprøver osv. og intet resultat. Men han blev ved med at blive syg og til sidst blev han åbnet og de fandt en stor tumor i hans tarm (som KVL overså ved scanning). Jeg tror helt seriøst at de to drenge kostede mig over 20.000kr. i dyrlægeregninger i deres sidste leveår (de blev aflivet med en måned imellem), men har faktisk fortrængt det - jeg betalte bare!

Line

Jeg har 3 på snart 2 år der kun har været ved dyrlægen for at blive vaccineret.
1 på snart 3 år der ud over vaccination har fået antibiotika og binyrebarkhormon.
1 på snart 4 år der ud over vaccination har fået antibiotika og binyrebarkhormon 2 gange. Der ud over har jeg forsøgt at finde ud af om hun har allergi.
1 på snart 5 år der ud over vaccination har været så syg så syg. Hvis jeg lægger alle hendes sygedage sammen runder jeg nok 6måneder. Fra hun var 6måneder til ca. 2 år var hun syg konstant. Hun fik taget blodprøver, blev scannet og meget andet - uden nogen fandt noget. Det var dyrt hver gang vi var af sted. Jeg ved ærlig talt ikke hvad hun har kostet mig i regninger, men hvis jeg gætter på omkring 10.000 er det nok ikke helt ved siden af.

Anne

#5
De første ildere jeg mistede, havde ikke været ret meget til dyrlægen. Den ene havde jeg kun haft meget kort tid, så der havde jeg bare betalt for at få hende ud af løb, steriliseret, vaccinere og chipmærket (hvilket i sig selv også er dyrt nok). den anden havde haft knækket en tand og fået den fjernet til 2500 kr og så selvfølgelig obligatoriske dyrlægeting som vacciner osv. Den tredje havde fået konstateret gigt og fik medicin for det, derudover de obligatoriske ting, den fjerde havde kun kostet almindelige udgifter men var også kun et år. de 4 mistede jeg i en ulykke, den løb til gengæld op over 10.000 kr.

Hende der overlevede ulykken havde kun fejlet småting i sit liv, en dyrlægetur her og der på 500-1000 kr pr stk. Efter ulykken (kulilteforgiftning) var hun i behandling og fik taget prøver osv hvilket jo selvfølgelig ikke var gratis. Da hun blev gammel fik hun binyre og lymfekræft og det har kostet lige knap 10.000 kr. for diagnose, biopsi, forsøgt behandling (da vi troede det kun var lymfekræft) og til sidst aflivning og obduktion.

Joa som jeg har nu har haft chordoma (bruskvævskræft) i halen 2 gange og en underlivsinfektion. Desuden har hun fået implantat da hun viste forårstegn uden at gå i løb og vi vurderede at det kunne medføre binyrekræft hvis er ikke blev gjort noget. Hun har også en tand der nok skal fjernes på et tidspunkt, fordi jeg tror den måske er ved at dø.  Jeg ved ikke hvad det alt i alt har kostet men det har ikke kostet under 5000 kr i uforudsete dyrlægeregninger og sikkert også en del mere.

Tofta har hemivertebrae, det kostede også lige et par tusinde at få det undersøgt, men der har heldigvis ikke været gener fra det endnu, hvis der nogensinde kommer det, så bliver et åndsvagt dyrt at få hende opereret, da det er i ryggen og ret kompliceret. Men hun har faktisk ikke fejlet noget. HUn er behandlet for luftvejsinfektion en enkelt gang sammen med de andre, men det var nu fordi de blev passet og hende der passede tog dem til dyrlægen (hvilket er helt fint). Det viste sig så bare det var pga pelsskifte (meep havde måske lidt på luftvejene men de andre var fine, dyrlægen valgte dog at behandle alle).

Meep har haft betændelse i underlivet et par gange og helt op i livmoderen den ene gang. Hun har også fået fjernet nogle knuder da hun havde hvalpe, der viste sig bare at være mælkeknuder, og så har hun fået fjernet en lillebitte knude da hun var lille, som viste sig at være en vorte (man skal ikke tage let på knuder når de sidder på ildere). Så havde hun luftvejsinfektion og det er vist det. Hun har også kostet en del med de underlivsbetændelser fordi den ene krævede skanning både for at konstatere at det var i livmoderen og så bagefter for at tjekke at det var væk.

Lugh og Nori har aldrig fejlet noget 7-9-13, men de er kun hhv 2 og 1 år gamle.


Jeg synes det med mindst en stor dyrlægeregning i ilderens levetid lyder meget rigtigt, men jeg regner ikke en dyrlægeregning på 2500 for stor.


englefugl

Jeg har 3 der snart nærmer sig 3 år og 1 der nærmer sig de 2 år, der kun har været til dyrlægen for at få vaccine og implantat. :)  Men vil give de andre ret. Og alle dyr du kan anskaffe dig skal skam nok til lægen på grund af sygdom mindst 1 gang i løbet af deres liv, ligesom vi selv skal ;)

mette11

Jeg tror faktisk kun at jeg en gang har haft et alvorligt sygt dyr som var under 3 år - min erfaring er at det som regel er når dyrene er lidt oppe i årene at de bliver syge. Men det sker desværre også at unge dyr bliver alvorligt og indimellem uhelbredeligt syge tidligt. Jeg har selv måtte lade en aflive pga. kræft i en alder af 9 måneder!!!

Forresten havde min Albert også en knude på ryggen som blev opereret væk på et tidspunkt i sit liv (det var nu ikke noget farligt, men det kostede da alligevel at få den fjernet og undersøgt!).

Sølvsten

Eller som mig der er pylret og lige har brugt 500 kr  hos dyrlægen på en ilder der heldigvis ikke fejlede noget. Og 500 på en tandrensning.

Eliza

Det ser vist ud til at være rigtigt nok, men de er det værd og vi giver gerne pengene for en undersøgelse og hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Jeg har selv oplevet

1. blev 3 år. har fået antibiotika 2-3 gange. Blevet undersøgt i hoved og røv for at finde ud af hvad der var galt med ham uden resultat og vi valgte en aflivning og fik svaret efter obduktionen.

2. bliver 6 år om to mdr hvis hun stadig lever :( Antibiotika 4 gange i sit liv pga forskellige ting. Hun stoppede med at spise hvilket krævede en del undersøgelser og forskellige forsøg på behandling. Hun har kronisk skadet tarme efter hun sultede + en gang alvorlig mavevirus. Hun har fået væske under huden og været indlagt et døgns tid. Hun er blevet skannet uden at der kan stilles en diagnose. Hun har fået taget blodprøver, afføringsprøver. Mine dyr har faktisk et par gange fået lavet afføringsprøver. Hun er stadig syg men uden at vide hvad hun fejler. Hun har også fået implantat selvom hun er sterilliseret. Nå ja så har hun fået opereret en tand ud som hun knækkede i en slåskamp.

3. døde pludseligt da hun var 9 mdr gammel, så hun nåede kun at blive vaccineret, sterilliseret og så obdukseret.

4. bliver snart 4 år Antibiotika 2 gange (hver gang kræver et dyrlæge besøg). Orm, mavevirus.

5. bliver snat 3 år Antibiotika, mavevirus og væske under huden for ikke at dehydrere, orm.

6. bliver snart 2 år og har været til dyrlæge pga en bekymring fra mig, men hun fejlede intet :) orm.

7. bliver snart 1 år, orm og har fået opereret en tand ud som også krævede røntgen. Han havde knækket den på et stykke knogle.

så selvom de er helt unge så kan de stadig koste i dyrlægeregninger :(

Man kan så få dem forsikret, men jeg har personligt regnet ud at det ikke kan betale sig for mig hvis jeg lægger samme beløb til side hver måned.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_jill

Citat fra: Sølvsten Dato  8. Februar 2013, kl. 14:48
Eller som mig der er pylret og lige har brugt 500 kr  hos dyrlægen på en ilder der heldigvis ikke fejlede noget. Og 500 på en tandrensning.

Lol. Jeg erklærer Chucky for dødsdømt hele tiden, så den kender jeg godt. Sidste gang han skulle vaccineres, fik han 3xsundhedstjek fordi jeg var overbevist om, at han da måtte fejle bare et eller andet  :lol:
Er også typen som render til dyrlægen for alt. Hellere et tjek for meget i dag end en død ilder i morgen!

Tør ikke at tænke på hvor meget jeg har brugt på dyrlægeregninger gennem mine snart 6 år som ilderejer..