Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

må de få rå fisk? :)

Startet af Minni, 12. April 2013, kl. 10:36

Minni

Jeg er blevet tilbudt små ørreder, fra et ørredopdræt her i odense.
Vil derfor høre om jeg godt kan give mine ildere sådan nogle engang imellem? :)
Ørreder er laksefisk :)

Anne

Må de få rå fisk?: Ja, nogle fisk ikke alle.

Må de få ørred: Ja det må de gerne, da ørred ikke indeholder thiaminase. Dog skal alle fisk altid nedfryses i mindst 24 timer i dybfrossen tilstand (ved koldere end -20 grader), for at dræbe eventuelle parasitter.

Minni

Okay tak :)
Hvad er Thiaminase? :)

Anne

Det er et enzym der nedbryder B vitamin. Det findes også i rå æggehvide, og nedbrydes ved opvarmning.

Minni

#4
Tak, så fik jeg endelig navnet på det :)
Havde nemlig godt hørt det med æggehviderne :)
Jeg kan godt give dem sådan en hel ørred med ben og det hele ikke? (Ørreden bliver maks 12cm, så det er nogle småkravl) :)

Line

#5
Der er vel tale om ferskvands ørreder?
De skal fryses ned i mindst -20 grader i 20 dage, eller saltes (10g fisk/3g salt) i 8 dage for at dræbe larver :)
24 timer er ikke nok.

Ferretale

Hvilke fisk indeholder thiaminase? Og hvilke gør ikke?

Jeg har givet mine rødspættefilet nogen gange - som vist ikke skulle indeholder thiaminase..
Har læst et sted at fede fisk generelt indeholder thiaminase, med undtagelse af laks..
Er det rigtigt? Syntes der står lidt det ene sted og noget det andet sted, så er lidt forvirret  :S

Anne

Citat fra: Line Dato 12. April 2013, kl. 12:42
Der er vel tale om ferskvands ørreder?
De skal fryses ned i mindst -20 grader i 20 dage, eller saltes (10g fisk/3g salt) i 8 dage for at dræbe larver :)
24 timer er ikke nok.
ew det har jeg ikke hørt om! Hvad er det for nogle larver?

Eliza

Citat fra: Anne Dato 13. April 2013, kl. 12:04
Citat fra: Line Dato 12. April 2013, kl. 12:42
Der er vel tale om ferskvands ørreder?
De skal fryses ned i mindst -20 grader i 20 dage, eller saltes (10g fisk/3g salt) i 8 dage for at dræbe larver :)
24 timer er ikke nok.
ew det har jeg ikke hørt om! Hvad er det for nogle larver?

jeg har hørt om det da jeg var gravid, for min fiskekloge svigerinde (studere fisk på dtu) sagde at jeg ikke måtte spise gravad laks fordi der netop kunne være larver i, men jeg ved ikke hvilke. Men tror ikke det er noget der tit sker, for har heller ikke hørt om nogen det er sket for eller også ved de bare ikke at de har spist dem og er det larver der kan gøre skade og hvad?

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Grunden til at du har hørt det om gravad laks er fordi der er en tradition for at spise det råt.
Nu kender jeg ikke selv så meget til orme i saltvandsfisk, så det vil jeg undlade at komme ind på, men kan da fortælle at orme i ferskvandsfisk er et mega stort problem, og problemet er kun blevet større de sidste år hvor sushi er blevet mere udbredt. Jeg har ikke nogle nye tal - dem kan I selv finde på WHO. De tal jeg pt. har fra WHO er 17mill smittede mennesker i 1995 og 40mill i 2002. Jeg har ingen tal fra dyr.

Der er over 70 zoonotiske parasitiske orme-arter. (Dem der kan gå på mennesker) Hvor dem der udgør det største problem er lever trematoder og tarm trematoder.
De hyppigst inficerede fisk er forskellige arter af karper (Phan et al., 2010).

Symptomer:
Akut: træthed, diarré, mave smerter (alle parasitiske arter), feber, forstørret lever og milt, opkastninger (kun lever trematoder)
Kronisk: betændelse i lever, galdegange, milt og øget risiko for kræft (kun lever trematoder)

Kender ikke symptomer hos dyr, men ved at tarm trematoder er meget almindelige hos kat, hund og svin.

Problemet er desuden ikke særlig godt beskrevet fordi det bl.a. er vanskeligt at diagnosticere.

Og så bare lige igen: Det her gælder altså kun for ferskvandsfisk. Jeg kender ikke status i saltvandsfisk.

Minni

Line: de fisk jeg får, har aldrig været set andet end der hvor de er opdrættet. . Altså de har taget.æggene fra moder fiskene og sæden fra han fiskene.. blandet det sammen og ladet æggene vokse. . Og derefter er de vokset op i et anlæg indenfor.. hvordan ville de ha patasitter på sig? Lever det i kroppen på fisken?  :)
Der kommer også salt i vandet for rense tankene :)

Line

Jeg siger ikke at de har det, jeg siger bare at der er en risiko. :)
At de kommer salt i vandet for at rense tankene siger mig ikke rigtig noget, da jeg ikke er inde i opdrættenes restriktiver.
Jeg ved bare hvor meget saltning der skal til for at dræbe evt. larver.
Fisken kan fx. blive inficeret gennem foderet :)
Og ja, larven er i kroppen på fisken.

Helt generelt og meget kort kan du forestille dig at: En orm er i en vært. Der bliver udskilt æg som en mellemvært optager, mellemværten bliver spist og værten får ormen.

Men det er ikke kun ferskvandsfisk der har problemer med orm. Der findes mange andre fødevarer man kan få orm fra... :)

Minni