Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Kat, hund eller fritte tørkost???

Startet af NataschaJ, 11. Maj 2013, kl. 14:07

NataschaJ

Jeg er ny på området og kan se at der er mange forskellige foder muligheder når det kommer til tørkosten.
Bliver en smule forvirret :D
Ved at der meget gerne skal være 80% kød i tørkosten :)
Hvilket der både er i en del af hunde og katte tørkosten, men det tørkost som oprindeligt skulle være lavet til fritter er der højest 40% i af dem jeg har fundet frem til :S
Nu er spørgsmålet jo så om det ville være bedst at fodre med katte eller hunde tørkost?
Da fritter jo på mange områder minder utrolig meget om katte mht tarmsystem osv.
Ved der er flere vitaminer osv i katte's tørkost :)
Og hvis hunde spiser det ender de med at tabe alt pelsen XD

Så vil mege gerne være sikker på at gøre det helt rette når tiden er inde.

Så hvad er jeres mening?
Begrund venligst svar ;)

På forhånd tak!  :dans:
<3 <3
Madmor & slave af to totter ;)

lille_jill

De der mærker til ildere man kan få i dyrebutikker er noget lort. Kort sagt.
Christina (CMS) herindefra har et par gode mærker til ildere :)

Du skal ikke bruge hunde- eller kattefoder. Du skal bruge killingefoder, hvis det endeligt er. Der er et par gode mærker inden for det.

mette11

Jeg kan godt forstå at du er forvirret, for det ville sgu være en del lettere hvis man bare kunne købe ildermad og regne med at det var velegnet til ildere! Det er det desværre ikke - Jill har desværre ret i at det foder som er lavet til ildere er noget lort. Der findes nok nogle ok mærker - men bare ikke nogen som føres i Dk  :nej:

Jeg har desværre ikke forstand på hvad hunde og katte har brug for, men det som er problemet i forhold til ildere er at meget hundemad indeholder grøntsager, ris osv. Det har en ilder ikke brug for. Kattemad er som regel bedre, men indeholder også tit korn af den ene eller anden art.
En ilder har kun brug for kød - med alt, dvs. ben/brusk, indmad og pels/fjer! Da et sådan produkt ikke findes er man nødt til at lede efter noget som ligner dette. Nogen fodrer med barf, for at komme så tæt på som muligt (i naturen spiser ilderen padder, mus, småfugle og hvad den ellers kan få fat i). Jeg fodrer selv med barf når min dyr er udendørs (dvs. fra morgen til aften) og med ZiwiPeak om natten. Grunden til dette er at jeg vil så tæt på en naturlig kost som muligt, men jeg vil ikke have kødet inde på deres værelse, da det simpelthen er noget svineri uden lige. Jeg har tidligere fodret mine dyr på den måde at de fik lov til at sidde og spise i en transportkasse og denne blev så taget væk og rengjort når de var færdige (når de var inde - ikke ude, der har de fri barf), men pt. har jeg også to små børn og simpelthen ikke tiden og overskuddet til at fodre på den måde.  :(
ZiwiPeak er valgt da det er det eneste produkt jeg har kunnet finde som indeholder så meget kød som det gør. Det er ikke et billigt produkt, men til gengæld holder en pose rigtig længe og jeg ved at mine dyr får noget af det bedste der findes.

AlisVolatPropiis

Hunde er omnivore, og katte -og ildere er carnivore -og har brug for taurin -som ikke er i hundemad :)
Find det kattefoder med allerhøjst protein og fedtindhold du kan :)

Barky

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 11. Maj 2013, kl. 21:39
Find det kattefoder med allerhøjst protein og fedtindhold du kan :)

Som ikke indeholder frugt, grønt, kulhydrat samt sukker.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Foxy

Jeg er ved at undersøge hvilket tørfoder vi skal købe til vores kommende ilder.
Jeg er klar over at det skal have et højt indhold af animalsk protein, men bliver nu alligevel i tvivl da jeg kan se flere steder at det frarådes at anvende Vitakraft menu premium til ildere, men det forstår jeg bare ikke helt da det har et proteinindhold på >85%???
Nogen der kan forklare hvad årsagen er?
Hvis I ellers har gode råd til tørfoder/ blandinger af tørfoder vil jeg meget gerne høre fra jer.

OBS: vi vil fodre ilderen med en blanding af BARF og tørfoder
Milkyways Foxface <3

AlisVolatPropiis

Hvis den anden mest brugte ingrediens i foderet er ris...så er der næppe så meget protein i...i hvert fald ikke animalsk. Ildere skal undgå foder der indeholder korn -som ris, den fjerde mest brugte ingrediens i foderet er majs som ikke kun er en kornart men også utroligt sukkerholdigt.

Jeg vil gerne vide hvor du får det protein indhold fra? For det tror jeg simpelthen ikke på. Det er højere end ziwioeak der virkelig stort set kun består af døde dyr af den ene eller anden art.

Men Ziwipeak, Applaws, Orijen, Natural cat, ferretastic :) Barf er en dårlig ide hvis man ikke er 100% sikker på sammensætningen af vitaminer, mineraler fedt brusk og kød. men man kan sagtens supplere med lidt forskelligt kød..bare husk at variere og at rent muskelkød er en dårlig ide :)

Mewz

Er der nogen, der fodrer med Olivers killingefoder herinde? Er det okay?  :S
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Foxy

Det høje proteinindhold i vitakraft tørfoderet er nævnt på forsiden af deres produkt ( se evt. Billeder på deres hjemmeside) men der kan man desværre ikke få lov til at se alle ingredienser..
Milkyways Foxface <3

AlisVolatPropiis

Citat fra: Mewz Dato 21. Maj 2013, kl. 21:14
Er der nogen, der fodrer med Olivers killingefoder herinde? Er det okay?  :S

Havre, ærter og kartoffel....højt på listen. Det er ikke det dårligste foder i verden. Jeg ville personligt ikke bruge det -men jeg vil også helst have det kornfrit :) da det slider på deres system og de ikke kan fordøje det.

Mewz

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 21. Maj 2013, kl. 21:19
Citat fra: Mewz Dato 21. Maj 2013, kl. 21:14
Er der nogen, der fodrer med Olivers killingefoder herinde? Er det okay?  :S

Havre, ærter og kartoffel....højt på listen. Det er ikke det dårligste foder i verden. Jeg ville personligt ikke bruge det -men jeg vil også helst have det kornfrit :) da det slider på deres system og de ikke kan fordøje det.

Højt på listen over dårligt foder eller okay foder? Vi har brugt det til katte før, så jeg blev lige lidt nysgerrig. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

AlisVolatPropiis

Citat fra: Kat 2012 Dato 21. Maj 2013, kl. 21:17
Det høje proteinindhold i vitakraft tørfoderet er nævnt på forsiden af deres produkt ( se evt. Billeder på deres hjemmeside) men der kan man desværre ikke få lov til at se alle ingredienser..

Der står at >85% af de proteiner der er i foderet, kommer fra animalske kilder :) det hjælper bare ikke ret meget hvis der samlet kun er 10% protein i foderet  :) nu ved jeg ikke hvor meget der er i...men jeg ville aldrig bruge det alligevel det er virkelig et dårligt foder rent ingrediensmæssigt. SÅ nærringsindholdet er derefter... :)

AlisVolatPropiis

Citat fra: Mewz Dato 21. Maj 2013, kl. 21:21
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 21. Maj 2013, kl. 21:19
Citat fra: Mewz Dato 21. Maj 2013, kl. 21:14
Er der nogen, der fodrer med Olivers killingefoder herinde? Er det okay?  :S

Havre, ærter og kartoffel....højt på listen. Det er ikke det dårligste foder i verden. Jeg ville personligt ikke bruge det -men jeg vil også helst have det kornfrit :) da det slider på deres system og de ikke kan fordøje det.

Højt på listen over dårligt foder eller okay foder? Vi har brugt det til katte før, så jeg blev lige lidt nysgerrig. :)

De tre ingredienser er højt på listen af ingredienser :) og de står i rækkefølge i forhold til bestanddele i foderet...så der er relativt meget havre i.. :)

Foxy

Tak for hjælpen - jeg vil kikke nærmere på de andre mærker der er blevet forslået :-)
Milkyways Foxface <3

Mewz

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 21. Maj 2013, kl. 21:24

De tre ingredienser er højt på listen af ingredienser :) og de står i rækkefølge i forhold til bestanddele i foderet...så der er relativt meget havre i.. :)

Nåh, det var det du mente. :ja: Tak.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!