Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

alm vaccines holdbarhed?

Startet af tzari, 2. Juni 2013, kl. 23:45

tzari

Hos katte holder vaccinen for katte syge og leukæmi op til 5 år. På en del udstillinger er det derfor ok kun at vaccinere hvert andet år (når kattens grund vaccine er i orden selvfølgelig).  Hvor finder man ud af hvor længe ildernes vaccine reelt holder, er jo dumt at over-vaccinere især når jeg ikke udstiller og vaccine ER jo ikke sundt for kroppen. Der er jo stadig er dyrlæger der anbefaler katte vaccine hvert år selvom dette jo er STÆRK over vaccinering når begge dele i den lille vaccine holder op til 5 år.  Mine katte får så sundheds check de år vi ikke vaccinere og er selvfølgelig til dyrlæge hvis man mistænker noget.

Håber nogle kan hjælpe med denne oplysning for kunne da forestille mig ilder vaccinen nok også holder længere end 1 år når dyret er et par år gammel, som med katte.

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Jeg ville holde mig til hvad producenten anbefaler, det gøre de jo fordi det er indenfor dem ramme de kan garantere at det virker

AlisVolatPropiis

Få dem testet? hvis man kan med hunde, så kan man også med ildere tjekke hvor mange antistoffer der er....men jeg mener man siger at vaccinen holder 14 måneder og man bør vaccinere hver 12...hvilket jo stemmer meget godt overens med kattenes tilsvarende overlaps periode?

tzari

Hvor læser jeg hvad de anbefaler henne?
op til 5 år og dyrlæger anbefaler hvert år nogle få hvert andet(pånær når man spørger ind til det) er da LANGT kortere tid end hvad det reelt holder.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Altså jeg snakkede med min dyrlæge om præcis det samme og han mente også at hvis vi ikke tog på udstillinger, så andre dyr eller havde dem i voliere, at så var det forsvarligt at vaccinere dem hvert 1 1/2 - 2 år.
Men jeg har ikke lige noget "klogt" at hænge det op på udover hvad jeg kort snakkede med dyrlægen om,

Eliza

Det lyder lidt dumt at det er ok at vaccinere sjældnere hvis man ikke ser andre dyr eller udsætter dem for smitte, så kan man jo lige så godt lade være med at vaccinere, for det vel lidt det samme.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

NemoToft

Hvilket firma har lavet den vaccine hvor kattesygen holder 5 år? Jeg kender kun Purevax hvor den holder 3 år. Men de andre komponenter i vaccinen holder stadig kun 1 år. Altså katte influenza og calicivirus.
Har man lavet nogle kombi vacciner, hvor de holder mere end et år? Kan du huske hvilket firma det er?
I følge de produkt resumere jeg har læst, er der ingen notits om, at "voksne" katte der har været vaccineret perfekt de først år af livet, har mere antistof og kan holde antistofferne oppe i længere tid. Meen jeg ved godt at nogle dyrlæger siger det. Hvorfor ved jeg ikke. Får for man katte influenza så bliver man syg og calicivirus forfølger en resten aflivet og smitter så nemt, når det er i udbrud.
Kattesyge og katte influenza er både væske og luftbåret. Så jeg kan nemt selv tage det med hjem til min inde-kat  ;)

tzari

http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml bla her nævnes det plus har det fra en meget erfaren gammel katte opdrætter der har læst op på det.
"Alm" katte vaccine holder mindst 2 år derfor det er lovligt at møde op på udstilling med en vaccine der er næsten 2 år gammel, holdte den kun 1 år ville kravet være HVERT år, da de ikke skal risikere noget.
Tror det med om de udstilles skyldes klubbernes regler på området. Hvis jeg ikke udstillede kattene ville jeg også finde den vaccine der holdte op til 5 år og så kun give hvert 3.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

NemoToft

#8
Hjemmesiden fra dvmvac er svær at bruge til noget. De fleste vacciner er jo kombi vacciner. Ja, Katte syge delen holder meget længere tid. Men ofte er der jo kun 1 år på katte influenzaen og calici virussen. Så hvis man bruger en kombi vaccine, så kan man jo kun forholde sig til den korteste godkendelse som der er på produktet. Se f.eks. http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000088/WC500067207.pdf

Og da der er utrolig sjældent at vi har haft katte syge epidemier,  så tænker jeg at det er derfor at katte foreningerne vælger at sige 2 år.  ;) Og så er der jo mange om at lave vedtægter i en forening og det er ikke altid at sådanne vedtægter bliver perfekte, men ganske brugbare  ;)

Hvad er en "en alm kattevaccine". Jeg tænker producent og indhold  :)

I DcH skal hunden bare være vaccineret hvert 3 år. Og her tager de ikke hensyn til, at det ikke er alle kombi vacciner der er registreret til 3 år, men de fleste er kun registreret til et år. Og at Kennelhoste delen aldrig holder mere end 1 år. Sådan er det bare.

Hvis du ikke skulle udstille, hvorfor ville du så vælge en vaccine der holder 5 år, meen så alligevel vaccinere hvert 3. år? Stoler du alligevel ikke selv helt på det du beskriver  :)

Du startede med at beskrive en vaccine der indeholdt kattesyge og leukæmi. Kan det være den her http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000089/WC500066954.pdf Her er det også kun katte sygen der holder mere end 1 år.

Jeg ville da blive noget skuffet, hvis min dyrlæge siger at jeg roligt kan vacciner hvert anden år, eller endda sjældnere. Og jeg så finder ud af at vaccinen kun er godkendt til 1 år. Tænk hvis det var min kat der blev syg med en af de sygdomme. Dyrlægen er da nødt til at fortælle hvad den vaccine han/hun bruger er godkendt til. Hvad vi som dyreejer, så vælger at gøre, er jo vores eget valg og ansvar  <3

tzari

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Eliza

Nu plejer Ekstrabladet ikke at være kendt for sin enorme kildekritik ;)

Der er sikkert noget om det, men jeg ville personligt godt se det en smule bedre dokumenteret end en artikel i Ekstrabladet. Jeg kan godt se hvad producenten får ud af at skrive det skal gives hvert år eller måske tester de det kun et år og vil derfor kun sige med sikkerhed at det holder et år, hvem ved.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Jeg tror heller ikke på hvad Ekstra Bladet skriver, men andre aviser har også bragt historien  ;)
http://politiken.dk/indland/ECE2057471/danske-hunde-og-katte-fyldes-med-unoedvendige-vacciner/

FerretParadise

Nu vi taler om vacciner, kommer jeg til at tænke på Rabisin i Norge.
(Ej jeg ved ikke om det stadig er sådan her, men for et par år siden var det ihvertfald sådan. )
Men da sagde dyrlægerne, at Rabisin skulle gives hvert år, også selvom producenten foreskrev noget andet. Lars konktaktede i den forbindelse deres madtilsyn (fødevarestyrelsen), og de sagde, at de ikke kunne forstå dyrlægerne, men at en dyrlæges ord skulle følges.
Derfor var der dengang mange fra Norge, der fik deres ildere vaccineret her i Danmark, når de var hernede på udstilling. For en dansk dyrlæge skriver jo i passet, hvornår ilderen skal revaccineres, altså efter 3 år.
Ann Hillerslev.