Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Er det OK at give en fritte....

Startet af Jaren, 18. Juli 2013, kl. 11:45

Jaren

Hej med jer!

Det her bliver mit første indlæg herinde.
Mig og kæresten har købt to fritter (Hvalpe) for omkring 2 uger siden, og lige siden har vi kun givet dem tørfoder. Vi har dog eksperimenteret lidt med at give dem et råt æg, som de ELSKEDE   :)
Nu ved jeg, at hvis man skal give en fritte rå kylling vil det nok være bedst at købe en frisk kylling, men ville det være ok at give dem rå kylling filér?
Jeg købte dem på køl, men de har været frosset ned (Selvfølgelig optører jeg det, inden de får det)
Altså det vil kun være en "snack", jeg har ikke tænkt mig at få dem på en rå kød diet - i hvert fald ikke endnu.

AlisVolatPropiis

Det er ok...men også lidt usundt idet der nærmest ingen næring er i det og ingen fedt og mineraler...så fylder de maven op med det...har de mistet et helt måltids næring og for en ilder hvis forbrænding er så høj er det ikke så godt..
Jeg ville spise det selv :-) måske give dem et lille enkelt stykke

Jaren

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 18. Juli 2013, kl. 13:48
Det er ok...men også lidt usundt idet der nærmest ingen næring er i det og ingen fedt og mineraler...så fylder de maven op med det...har de mistet et helt måltids næring og for en ilder hvis forbrænding er så høj er det ikke så godt..
Jeg ville spise det selv :-) måske give dem et lille enkelt stykke

Mange tak for svaret! Jamen så blander jeg bare en lille smulle op med deres normale mad :) Hvis jeg nu skulle give dem råt "frisk" kød, hvor skulle jeg så få det fra? :)

AlisVolatPropiis

Jamen du skal bare huske det skal indeholde ben de kan få noget ud af, brusk og fedt..og gerne indvolde :) men hvis det bare er til at supplere med engang imellem så ville jeg købe mus :) en daggammel kylling i ny og næ er også ok -men den indeholder ikke meget kalk :) kyllingevingespidser rå er også gode...eller lidt barf blanding? :) husk frost tit nedbryder vitaminer og mineraler med tiden...

mette11

Der findes rigtig mange der nu forhandler kød specielt til dyr - man skal bare lige holde lidt øje med hvad det er man køber, da nogle produkter til hunde indeholder grøntsager osv.
Der er tilmed nogle produkter med kød hvori der er ben/brusk og indmad - det er dejligt nemt at give og kan sagtens anvendes som supplement til tørfoder.

Eliza

Om kødet har været frosset eller ej har ikke den store betydning medmindre det er indmad som man oftest giver for at de får bestemte vitaminer/taurin og det siges at det stort set forsvinder efter en måned i fryseren, men andet kød kan sagtens have været frosset.

At give rent muskelkød som kyllingefilet giver ikke rigtig ilderen noget "sundt", men det er sikkert en dejlig snack. Men det svare nok lidt til det tørrede kød man også giver bare uden at have den gode effekt som tørret kød kan have da det er hårdere at spise og dermed renser tænderne lidt mere end filet gør :)

Kød med mindre knogler er godt at give og god aktivering. Voksne mus er langt det bedste, men jeg er selv glad for (og mine dyr er) kyllingeskrog. Vi spiser selv fileterne og lårene og resten klippes i mindre stykker til dyrene.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Jaren

Tak for alle svarerne, de har alle været hjælpsomme.
Jeg havde også kun tænkt mig at bruge små stykker til godbidder til deres trænning, ikke noget til tilskud. Så så vidt jeg har forstået, er det OK at give dem det i små mængder da der ikke er nok vitaminer/mineraler i kødet til det kan være et måltid.
Jeg har også nogle ekstra spørgsmål, da vi stadig er nybegynder:

Jeg har også hørt noget om noget olie der er godt for dem, men jeg ved ikke hvad det er eller hvor man køber det..
Hvilken mærke tørfoder vil i anbefale? Vil det være bedst at de også får noget våd foder sammen med tørfodret?
Når jeg køber tørfoder eller andet kød til dem er der så nogle stoffer jeg skal ligge særligt mærke til? (gode og dårlige)

De er begge sunde og raske energifyldte hvalpe, men selvfølgelig vil jeg det bedste for dem og det kan jeg jo selvfølgelig kun ved at vide så meget som muligt om det bedste ernæring til totterne :)

Eliza

Jeg ville nok bare bruge små stykker tørret kød til træning, da ildere har det med at gemme deres godbidder og sådan noget råt kød er ikke så lækker under sofaen ;) Husk at ilderens mave ikke er den største så den bliver hurtigt fyldt op :)

Bare tjek at det er 100 % tørret kød. Tit er det i store stykker men de kan nemt klippes ud i mindre.

Olie er fiskeolie. Man kan få forskellige slags. Efa olie kan købes hos nogle dyrlæger, men er så ikke en fiskeolie men den bruges af mange.

Hold dig fra vådfoder det gør ikke godt for noget. Der er vist kun et mærke som tilnærmelsesvis lever op til noget der er godt for en ilder indholdsmæssigt, men det er ikke godt for tænderne med vådfoder.

Tørfoder kan jeg ikke anbefale bestemte mærker fra da mine kun får kød, men er sikker på andre kan. Ellers skal du holde dig fra foder lavet til ildere, da det bare ikke er godt.

Foder til killinger er bedst men stadig er der meget stor forskel på indholdet selvom det er de dyre mærker. Det skal indeholde kød og ingen kornprodukter, ris, majs og en masse andet fiberrigt som de ikke kan fordøje.

Jeg ville altid blande flere forskellige mærker sammen for at give det mest optimale foder da et enkelt foder bare ikke er perfekt til ildere.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Ferretale

Og mht. æg er det bedst kun at give dem blommen...
Ikke for meget - en enkelt om ugen  ;)