Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hjææælp! Carlos har skæl!

Startet af Carlos, 7. September 2013, kl. 16:46

Carlos

Jeg har altid brugt alm. Minkolie shampoo fra mærket KW , men skiftede til medicin shampoo (af samme mærke) da jeg opdagede at han havde en lille smule skæl. Nu har han i stedet fået VIRKELIG MEGET skæl og han kløer sig så han har fået små hudafskrabninger på ryggen :(
Nogen der har erfaringer med dette problem?

Hilsen Nathalie og lille Carlos

Barky

Hold op med at vaske ham helt. Og giv dermed huden tid og ro til at etablere sin naturlige fedtbalance.
Det er umuligt at vide om han har et reelt hud/skæl problem hvis han jævnligt bliver vasket, idet at man anbefaler at vaske sine ildere så LIDT som muligt, da det netop kan give hudproblemer at vaske jævnligt.

Mine ildere bliver max vasket 1-2 gange om året. Altså med dyreshampoo. Hvis de bliver beskidte så nøjes jeg med at skylle dem med vand.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Fælder han?? Nogle ildere får skæl når de fælder og det går over af sig selv igen.

Jeg ville også stoppe helt med at vaske ham og se hvordan det så bliver. Huden kan blive udtørret af shampoo (også selvom det er shampoo beregnet til dyr) og dermed give problemer.

Det kan også være at han måske har en hudsygdom? Er han tjekket af en dyrlæge?

Carlos

1-2 gange om året ?? Carlos blir vasket 2 gange om måneden. Fordi han jo har den der rovdyr lugt :)
Det bare mærkeligt at det først er kommet nu, han er alligevel 5 år og vi har haft de samme badevaner altid.
men okay, tak skal I ha' søde frittemødre, jeg vil prøve at stoppe med at vaske ham og så alligevel lige give en dyrlæge en kald efter weekenden.

KariN

Jo mere du vasker ham, jo kraftigere bliver hans lugt. Hver vask skylder det naturlige fedtlag ud af pelsen og det udtører hans hud, som så skal igang med at producere et nyt fedtlag.

Mine dyr er 5 1/2 år gamle og de har kun en gang i deres liv været under vandhanen og de lugter ikke specielt meget af rovdyr.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

Der er ikke noget at sige til han får hudproblemer med så hyppig vask. Man kan få noget efaolie til huden i sådan nogle små pipetter, måske kan det hjælpe at give ham en tur med det, men ellers synes jeg som de andre du skal droppe at vaske ham. Der vil nok gå et stykke tid før huden får genetableret sin naturlige balance og fedtlag.

Carlos

Ja okay :( det har jeg slet ik været klar over, dyrehandleren gav mig helt andre informationer dengang jeg købte ham :-/ 

Tusind tak De damer, det er rart med sådan en hjemmeside :) og skønt at se andre der er så glade for deres fritter ❤

Barky

Det skal du ikke tage så tungt Nathalie. Du er ikke den første, og bestemt heller ikke den sidste som får fejlagtig informationer omkring ildere fra dyrehandlere. Mange af os andre herinde købte også vores første ildere i dyrehandlere. Så længe man lever, ligeså længe lærer man. :)

Hvis du har lyst til at opdatere din info lidt kan jeg anbefale at læse denne pasningsvejledning udformet af Dansk Ilder Forening. :) http://ilder.dk/?page_id=408
Bla bla bla.... Hilsen Julia