Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Diarré

Startet af Kristoffer, 12. Maj 2015, kl. 21:24

Kristoffer

Hej

Vil blot høre om der er nogen der har erfaring med ildere og diarré. Vi har en ilder på 2 år som har haft en ordentlig omgang diarré. Han har været indlagt på dyrehospitalet, hvor man ikke har kunne finde ud af hvad han fejlede.. Efterfølgende har han fået penicillin herhjemme indtil i mandags, hvilket har hjulpet meget og gjort ham meget mere livlig og glad igen. Her to dage efter han er stoppet med penicillinen er den desværre gal igen.. Nu har han stort set lige så tynd mave som da vi startede - det løber som vand ud af ham.

Er der nogen af jer der har været ude for noget lignende eller har nogen ideer til hvad vi kan gøre? 
Vi havde en dårlig oplevelse på dyrehospitalet og har ikke meget tiltro til hvad de kan gøre for vores ilder.

Vi håber der er nogen der kan hjælpe os.

lille_jill

Forummet her er desværre ikke så aktivt mere, så håber i har fundet hjælp et andet sted nu :)

Til en anden gang så kontakt Lone v. jagtvejens dyreklinik. Hun har speciale i ildere. Det er tæt på jer :)

Kristoffer

Okay, tak fordi du siger det:)
Vi har Lone som dyrlæge, men hun har set ham flere gange og hans mave har det ikke godt.

Hvor skriver vi ellers henne når dette forum ikke længere er så aktivt ?


Elisabeth

Har I fået taget nogle afføringsprøver? Jeg har meget længe døjet med at min Pepe dreng har haft kronisk diarré og han har haft Giardia, og som efter medicinkur blev konstateret rask igen. Men men men....Giardia smitter meget nemt fra omgivelserne og han har fået det igen, fordi jeg ikke vidste at alm. rengøringsmiddel ikke fjerenede smitten, men kun Rodalon, der kan fjerne Giardia. Så det kunne nemt komme til at synes som kronisk Diarré

Kristoffer

Ja vi har lige fået svar på afføringsprøverne og han har Giardia. Han er opstartet i medicinsk behandling nu. Men vi måtte akut på dyrehospitalet igår ved midnat, fordi han begyndte at få krampeanfald. Nu har han fået et skud vitamin og vi sørger for at han får rigeligt at spise og drikke. Anfaldene er af 20-30 sek. varighed og kommer primært efter hvile - hele kroppen kramper og han kan ikke stå på sine ben når det står på.
Er Pepe blevet helt rask igen? Og har du oplevet disse krampeanfald? Eller er der andre der har?

Elisabeth

Årh hvor lyder det skrækkeligt, håber han er så småt ved at få det en smule bedre? Nej jeg har ikke oplevet kramper ved Pepe, men han var helt afkræftet og kunne ikke gøre sig rent efter en rigtig slem diarré. Problemet, fortalte min dyrlæge, er at deres imunforsvar også bliver en del nedsat pga. kroppen sådan kæmper med den parasit, så min havde også fået kolibakterier (som de jo normalt sagtens kan klare). Men husk endelig den gigantiske rengøring i rodalon... og KUN Rodalon (indendørs rodalon). Det er det eneste der kan slå Giardia ihjel i omgivelserne. Og vaske alt ved 40 grader eller derover. Jeg har lige haft en hel weekend hvor huset fra bund til top er blevet vasket af for at undgå smittefare senere hen. Dyrlægen sagde at man lige skulle vente 3-4 dage inden man gik i gang med rengøringen, da det ellers bare skulle gøres igen senere. Vi taler om vægge, karme, bord- og stoleben, sofa, bag reoler og ALLE de steder hvor en ilder kan gå. Bare en klud med rodalon over fx sofaen, det skulle være tilstrækkeligt. Håndsprit hjælper ikke, men helt alm. håndvask med sæbe kan Giardia ikke holde til. Han fortalte nemlig at det havde noget med at gøre at rodalon er klor baseret. Fik ikke helt fat i det. Men sig bare til hvis du har spørgsmål til det...jeg har som sagt været den hele kæmpe tur igennem :P og Pepe har det allerede meget meget bedre og skal bare fortsætte på medicin i i alt 20 dage