Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Angora tæve i Avl??

Startet af Black Diamond, 25. Oktober 2009, kl. 22:42

Black Diamond

Ja jeg håber det er iorden for pipvig jeg ligger den her ud.. Det var noget jeg oplevede nede hos hende og som jeg gerne ville høre andres meninger om..

Pipvig fik besøg af en dame og hendes datter der skulle komme med to avls rotter til hende. Og jeg havde en længer diskution med den datter der. Det hele var meget hyggeligt indtil da damen får øje på pipvigs andre dyr, ilderne .For så viser det sig at dattern også har ilder. og da vi for snakket llidt med hende siger hun at hun skal pare en angoratæve op til sommer.. jeg stopper hende og siger ,sig lige det igen.. hun hun snakker helt vildt om den fantastiske paring hun skal lave der... Jeg siger til hende.Har du tænkt dig at pare en angora tæve op.. Og det svar hun ja til.. Jeg siger jeg er opdrætter og grunden til jeg siger det er fordi at det ikke er en god ide.. hvorfor siger hun.. jeg siger fordi angora tæver ikke kan amme deres hvalpe..
når men så siger hun at den her KAN.. den har nemlig en linje med angora tæver som alle sammen har født og ammet alle deres hvalpe selv..
når men jeg køre lidt ind på hvad hun mener med det.. og så siger hun at hun har vændtet i 3 år på at få en angora tæve som hun kunne avle på. OG den her var fra en avler i sverige, som avler sort angora.. men at tæven var blevet en chokolade ilder  på de sidste par månder, og den havde IKKE noget hvidt nogen steder.det kan jeg self ikke forstå.. men så snakker hun om at hun vil babere dens mave så hvalpene kan sutte når de kommer ud og sådan vil hun sørge for at de kan få masser af mælk.. Hun vil så pare tæven op med en korthårs han fordi hun ikke vil havde angora hvalpe, hun kan nemlig ikke lide angora siger hun pludselig.
Jeg kan altså gennem skue at hun er ude på dybt vand.. For hm?? en tæve som man babere hårne af på for at hvalpene kan sutte.Det er jo SLET ikke det der er problemet for hvalpene det er mælken der ikke virker. Ved godt man gør det med nogle dyr når de skal amme,men hvis det bare skulle være nok at barbere hår på maven af en angora tæve, så ville der jo slet ikke være noget problem i det.

Men nu er jeg så kommet hjem, og der er virkelig meget ved den historie jeg slet ikke kan forstå, eller tror på.
En opdrætter i Sverige der avler sort angora hvor alle tæverne kan amme deres egne hvalpe og altid har kunnet det??? En helt sort ilder uden hvidt på hage eller mund??

Jo mere jeg tænker over det, jo mere kommer jeg i tanke om at jeg jo slet ikke har hørt hvorfor at en angora tæve sådan helt genetisk ikke kan amme.Hvad er det der er grunden til. Er det indavl eller er det genetisk ? Jeg har set mange der avler i udlandet hvor de ligger tæven sammen med en anden tæve og så ammer de sammen på hvalpene. Men hvad er endtenlig grunden til det. Det har jeg aldrig fået en dirakte god grund til.

Nogen der kan komme med en god forklaing på noget af det her??

Starshineferrets

Angoror i sverige är för det första väldigt ovanligt... av de hemuppfödare som finns, så är det ytterst få som får fram angora valpar, oavsett om de avlar för att få angora elelr ej. 2008 var det 2, och de föddes hos mig, 2009 tror jag inte heller det har varit mer än 2 (hos 2 olika uppfödare). Däremot är det möjligt att den uppfödare som var en av de första att få fram angoror fortfarande avlar, och att det är han som säljer valpar till danska djuraffärer. Dessa valpar hamnar inte hos folk i sverige, utan verkar i princip enbart exporteras. Så jag vet absolut ingenting om hur de ser ut. Men hördes ryktas att han i 2008 hade lånat ut en väldigt mörk angora hane till en uppfödare.

I övrigt vet jag att det finns angora honor som faktiskt får mjölk, och ofta så rör det sig om linjer där flera honor kan få det. De jag hört om finns främst i holland och tyskland, men det är ju inte så konstigt, eftersom angoror och angora avel är så vanligt där.
Sen är det väl inte heller så att angora honorna automatiskt inte har någon som helst mjölk. Snarare så brukar de ha mjölk, men den tenderar att vara väldigt näringsfattig, vilket gör att valparna inte klarar sig så länge på den

Kan man avla fram illrar med blå och gröna ögon, eller illrar som ser ut som schackbräden i teckningen, så går det säkert att få bort allt vitt. Har själv dett ett par illrar med ytterst lite vitt under nosen, och i övrigt helt svart

Black Diamond

Ok.. Jamen det lyder jo som om hun ikke kan havde helt ret i det hun siger..Men det trode jeg faktisk heller ikke hun havde. Jeg har ikke hørt om angora tæver der kan amme deres hvalpe selv, det er rigtig det med at der ikke er nerring nok i mælken, det har jeg også hørt. Og jeg går ikke ind for avl med angora tæver så det er slet ikke sådan det skal forstås. Det er også rigtig der findes sorte dyr med meget lidt hvidt. Jeg har også set hvalpe i år med meget lidt hvidt. Men det lød på hende som om der slet ikke var noget hvidt. Jeg har jo slev snakket lidt om at lav en true black i år, men igen og igen fået afvide at det hvide vil komme da ellers det ikke ville være naturligt andet.

Jeg kender også kun opdræt med angora tæver ,som dig, fra Tyskland og Holland. Nogle af de opdrætter jeg taler med og også en af dem jeg selv fik hvalpe fra, parede angoratæver op og lage tæven og hvalpene sammen med en anden tæve med et andet kuld på samme alder. Det er nok den nærmeste mulighed jeg kan se man kan komme til at få angora hvalpe, fra angora forældre til at overleve.

Men jeg ville gerne havde en god grund til HVORFOR, en angora tæve ikke kan lave den mælk med nok næring. Jeg har altid fået afvide de ikke kan, men ikke hvorfor. De er jo Ildere lige som de kort håret og semi dyrne. Men hvad er det der gør at en angora tæve ikke kan lave god mælk?

Starshineferrets

Min synpunkt i det hela är att det är naturen sätt att säga stop. När mutationer uppstår i naturen, som inte gynnar djurens fitness (förmåga att sprida sina gener till kommande generationer), så brukar evolutionen på sikt se till att det stoppas. Antingen genom att se till så att arten inte överlever (utrotning), och då ofta drabbas deras förmåga att föröka sig eller ta hand om sina ungar, eller genom att gå bakåt, och återgå till hur det var innan mutationen. Detta är grovt förenklat för övrigt ;)
En angora stam i naturen skulle troligtvis inte klara att överleva, just eftersom de oftast inte kan föda upp sina ungar. Det är helt enkelt inte naturligt. Det är samma sak med angoror som det är med väldigt framavlade hundraser, som inte kan andas ordentligt, inte kan föda ungar utan kejsarsnitt osv osv . i naturen skulle de dö ut. om inte vi fanns där för att "hjälpa", eller gå runt problemet (genom att lägga valparna till en korthårs hona )så skulle nog angoror dö ut, då jag knappast tror att angoraanlagen är något som gynnar illerstammens utveckling och välmående.

Angoror avlas fram i många fler länder än holland och tyskland... jag känenr till uppfödare i hela europa, och utanför det som avlar fram dem. Det jag menade var att det är främst i holland och tyskland jag hört om linjer där honor faktiskt kan producera mjölk, och själva tar hans om sina ungar.

AlisVolatPropiis

Jeg har søgt tidligere idag, på google og scholar, og fandt intet resultat, her nu har jeg så søgt på universitetets udvidede adgang til artikler af videnskabelig art. Og heller ikke der var noget resultat, godt nok var det ikke en ret grundig søgning, da jeg har travlt, men jeg har indtil videre absolut ikke fundet noget der bare minder om en forklaring på hvorfor de ikke kan producere mælk eller idet mindste ikke mælk med tilstrækkelig ernæringsmæssig værdi.
Kun at det er et internationalt kendt fænomen at de ikke kan.

Mit bud er simpelthen at den mutation der ligger tilbaggrund for angoragenet, og den manglede underuld, næsefejlen osv. er så unaturlig at dyret rent evolutionsmæssigt set ikke burde overleve flere generationer. Survival of the fittest.
Mennesket har så blandet sig, og nu til nogens glæde :) kan man se en udvikling i angoraernes evne til at overvinde deres forskellige defekter. Men jeg tvivler ikke ret meget på at uden menneskelig indblanding, så ville angoraen som linie ikke overleve eller have overlevet længe.

Black Diamond

#5
Hm.. Jamen jeg er da glad for i går ind at undersøge det for mig :) Det virker også meget muligt at det må være noget mutation noget der gør det. Det samme med næsen og ja, den manglene underuld. Som alle andre anderledes arter der har særhedder i forskælg fra narturmodellen som jo også er en mutant ,så må man jo sige at det er en Angora ilder også. Men det der undre mig er mere at en semi så kan amme, eller at det er generalt alle semi der kan. For hvordan kan det være at de ikke kan arve det gen der gør det. Både næsen og alt det andet. Genet forsvinder bare når der kommer en sermi. Det virker en smule underligt for mig. Langt det fleste semi har jo en angora far og en halv angora til mor. Så hvorfor går genet ikke ind i semierne? Det virker underligt på mig :X

Starshineferrets

Vänd på frågan, varför bli inte semierne angora? Antagligen av samma ansledning som att angororna sällan har bra mjölk. Det verkar helt klart som att den "genen" eller snarare den genuppsättningen som gör att de inte får bra mjölk, är sammanhängande med anlaget för längre päls, annan underull, elelr näsfel.Alternativt att genuppsättningen som gör att de kan producera bra mjölk, sällan kan kombineras med övriga anlag. Och då är det inte märkligt om semi angororna inte har det problemet. På samma vis som att de kan slå ut så att en angora får mjölk, som är ok näringsmässigt.
Det är egentligen enligt mig inget stort mysterium att angoror inte har bra mjölk, det är helt klart ett av naturens sätt att sätta stopp för en mutation som inte gynnar illerstammen.

Black Diamond

Ja det har du self ret i... Men så tænker jeg bare.. Hvis naturen skulle sætte stopper for det i en angora ilder, så burdte den vel også gøre det med andre mutationer.. Som flere af de katte racer der findes, men kryllede knurehår ,kryllet pels og uden pels??
Det kan godt være det ikke har noget med hinanden af gøre. Dyr er jo forskællige. Og det virker rigtig det du siger. Helt sikkert noget man som Angora opdrætter kan tænke over!

Starshineferrets

Jo, naturen försöker ju göra precis samma sak med andra arter där mutationer som inte gynnar arten framkommit. Precis som jag skrev i mitt inlägg lite längre upp. Hundar som inte kan föda fram valpar naturligt tex... hur hade de kunnat klara sig utan människans inblandning tex? Elle rhundar som har svårt att andas då nosen är så ihoptryckte, hur hade de kunnat jaga, och klara sig själva? Det är alltså inte bara angoror detta gäller.. utan alla
Se på alsbinism. Hos de flesta djurarter är albinism en spontan mutation, som dyker upp väldigt sällan. Dessa individer får sällan om någonsin föröka sig i naturen, eftersom de ser annorlunda ut stöts de ofta ut från flocken, eller åtminstonne blir utan partner (naturen frånväljer det som ser annorlunda ut) och pga sin färg så är de mer synliga förrovdjur, och blir sällan gamla. Som exempel, ett team gjorde en beteendestudie på en antiloop art i afrika, för att kunna skilja på individerna målade de en fläck på vissa antilooper.... efter ett par veckor så var alla de antilooper med färg, döda och uppätna. rovdjuren hade sett att de var annorlunda, och tog dem som svaga/sjuka individer. dessutom förlorade de sin position i flocken.... nature has it's way ;)

Black Diamond

Ja, jeg ved godt at andre dyrarter som hunde har kan havde svaghed ved eks at trække vejret. Men forskællen på hunde og katte, og en angora ilder, er jo at de er til at avle ud af de dårlige vilkår de har og få den svaghed minimeret så meget så muligt. Nu ved jeg med perser katten at man har arbejdet fejlen med deres øffen og deres svaghed med løbene næser og vejr problemer ud i mange år så de i mange tilfælde ikke har gener af deres flade næse. Jeg ved desværre ikke så meget om hunde. Jeg ved mere om katte.. Ved godt jeg snakker alt for meget om dem.. Men eks den race der hedder sphynx- som er hårløs eller kun har små bløde dun på kroppen. De tåler ikke træk og dirakte sol lys. Men de er ikke plaget af deres deformitet. De har en godt liv. De arter som dem, kan man forbedre så meget. Det er bla fordi man kan blande dem med andre katte racer og på den måde få nye gode gener ind i linjen. Det er også den måde man kan, og har skabe nye arter. Man kan sige det er synd i visse tilfælde, men jeg vil mener at selvom de har en mutantion så har de et normalt liv. De har i mange tilfælde gode vilkår. Men hos Ilderen er det ikke til at avle sig ud af en angora ilder at den har dårlig mælk og underulden, så vidt jeg ved. Det har jo nok noget at gøre med at der ikke er så mange muligheder for at pare dem med andre racer for at få det dårlige ud og nye gode ting ind. Måske jeg lyder helt på vildspor. Jeg er som sagt ny og derfor er der jo mange ting jeg først skal lære nu :-$

Udover det det ved jeg at den med næsefejlen på angora ilderen faktisk kan avles ud/væk fra en linje. Jeg har kenskab til nogle få avlere der har lykkes med det. Ved ikke om man kan det med underulden. Men jeg har stadig den mening at hvis et dyr har livskvalitet og ikke nogen meen af dens mutantion , så kan jeg ikke se noget slemt ved at lave dem. Det var/ er noget andet med de racer der har ryg skader knogle problemer og slide gigt meget tidligt i deres liv. Så bliver jeg omvendt negativ over man avler vidre på dem. Livskvaliteten er for mig vigtiger end smukke dyr der kan vinde store præmier på udstillinger.

Jeg kan godt følge dig med hensyn til de gazeller. Det er også rigtig at det forgår sådan i narturen. Løver går efter dem der virker syge, fordi det er dem der skal væk og de raske skal blive, som du siger naturen retter på sine fejl selv. Det er Naturen. Men der er meget forskælg på at samligne frie dyr med kærledyr. Det er ikke ment som noget negrtivt mod det du siger. Bare min logik for hvordan det er. Men jeg giver dig helt ret i det.

Jeg syndes også genretik og nye arter er spændne at arbejde med. Jeg kender flere katte racer der er blevet "lavet" på den måde. deriblandt Bengalen. Der har leopart pletter og gener tilbage fra en mini leopart, den hedder noget, den leopart kat der er taget gener fra, men jeg kan ikke lige huske den rette navn for den. Men Bengalen er så paret op med bla persern med dens milde og rolige sind for at få det ind som balast for det vilde fra nartur modellen. Og siameser og andre racer er også blandet i for at få en rigtig stue kat ud af det men med de flotte pletter. Det er jo ikke for at skabe en super model kat, men for vores egen skyld vil jeg pårstå. Kun for at man kan havde en stue leopart i sit hjem. Der er ikke noget ivejen med sådan noget syndes jeg. Netop fordi det er et klæledyr. Men det ville ikke kunne ske på en naturlig måde..

Hmm hvor vil jeg hend med det.. Det ved jeg faktisk ikke, men jeg syndes bare at genetik og race forsking er utroligt spændne at arbejde og studer om/med.
Men når man kommer til ilderen så stopper hele genetikken meget hurtigt. Pare man den med en mink så kan den ikke få unger, og selve racen ilder er i bund og grund, i angora modellen svær at forbedre sådan jeg har forstået det.

Er jeg helt på afveje??