Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

anbefaling/frarådning

Startet af antipop, 17. August 2010, kl. 22:46

antipop

jeg har nu fået en lejlighed med plads, og der er mere ro på her så jeg kunne godt tænke mig en albino-ilder :P
hvis jeg kan finde en, fra et sted der er anbefalet, så jeg føler mig (lidt mere) sikker på at det ikke er en der har alle mulige fejl i generne og sygdomme
kan i anbefale - fraråde nogen steder, og hvis det ikke lige er godt at skrive det her så på private beskeder?


lille_jill

Jeg tror det bedste du kan gøre er at snakke med de forskellige som har hvalpe og så danne dig dit eget indtryk af folk. Der går rigtigt meget sladder i miljøet, så hvis du først begynder at spørge folk om andres avl, så vil du hurtigt blive roddet ud i en hel masse.

Amazing Ferret

Kig under de forskelligere opdrættere og kontakt dem  :) Det er nok det bedste

antipop

hvis bare jeg kan hitte hoved og hale i det og forholder mig rimelig neutral så går det nok.... jeg vil bare gerne have infoer fra nogen jeg ved, der ved lidt om det
og så hjælper det jo ikke jeg spørger kun en (kender kun en der har ildere) det får jeg jo ikke udvide min horisont ret meget af

og jeg ved at jeg her inde er blevet MEGET oplyst om "linieavl" for mig indavl og hvad det kan gøre ved dyrene, og nu vil jeg jo gerne have en hvid og ikke "normal" så derfor er der jo mere af den slags at tænke på

der af spørgsmålet....

AlisVolatPropiis

Der er som sådan intet galt med linieavl, så længe man holder procenten ret lav, og ved hvad man laver :) så skader det ikke dyret på nogen måde.

Og jeg er enig, dan dit eget indtryk :) der er alt for mange gamle fjendskaber osv. Men et råd kunne være, kræv en stamtavle, og tjek farverne eventuelle aftegn i linien, især vigtigt i albino da du ikke kan se hvad farve den ku have været....og sundhed, dødsårsager og generel levealder :)

Det er iøvrigt også vigtigere end om du svinger enten godt eller dårligt med avler....det er også rart at se på kontrakter og hvad de siger

Amazing Ferret

Hvis det er en albino du søger, så må du kontakte dem der avler dem :)
Der er ikke så mange, men de er der.

Hvis du kigger under http://ferretopia.eu/index.php?board=13.0 og så så går ind i de forskellige opdrættere, der kan du se hvem der avler albino'er  :)
Nogen gange må man godt selv gøre noget af arbejdet  :P

Anne

hvor i danmark er du fra? Jeg ved faktisk ikke hvem der har albinoer nu, men du kan prøve www.evergreenilder.dk

antipop

okay takker....
jeg er fra djursland men om jeg skal tage til skagen grænsen eller bornholm for at få en der er sund og rask er mig underordnet - men jeg havde bare håbet at der var nogen der faktisk ville anbefale mig et sted
men ja fjendligheder kan jeg jo ikke bruge til noget....

antipop

Citat fra: Anne Dato 18. August 2010, kl. 00:01
hvor i danmark er du fra? Jeg ved faktisk ikke hvem der har albinoer nu, men du kan prøve www.evergreenilder.dk
hmm kigger rundt men kn ikke finde nogen albino ud over en der er deres egen.... desværre

Cille

Mette har ingen albino hvalpe...om der kommer i år ved jeg ikke.

Anne

Jeg kender ikke til nogen der har albinohvalpe lige nu.

Amazing Ferret

Albino hvalpe er jo ikke dem der er flest af  :lol:

Men held og lykke med din søgen