Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Aryas defekte hvalpe (stærke billeder)

Startet af Anne, 11. Maj 2012, kl. 20:32

Anne

Jeg laver denne tråd i samråd med Marianne, da hun (og jeg) synes at andre skal se og lære af de hvalpe Arya fik, som desværre måtte aflives. Jeg har kun billeder af dem vi aflivede til sidst, de 2 første vi måtte aflive havde det samme, men der var "posen" på maven sprunget så man kunne se tarm og indvolde.

Vi er ude i at det kan være to ting. Den ene er brok, men det er nok mere sandsynligt at det er en defekt i "midterlinien", altså at der er gået noget galt i hvalpenes vækst. Som jeg forstod det så ligger indvoldene i en pose udenfor maven når de er fostre, og den skal så gro ind, men det er ikke sket her. Jeg er ikke helt 100% sikke på forklaringen, men jeg håber at der er en der kan forklare det lidt bedre der kigger forbi tråden. Den forklaring synes vi gav rimelig god mening, eftersom de andre hvalpe også så lidt underudviklede ud, og det var ikek bare tarme der lå i de poser, vi så noget der lignede en lever i en af dem der var gået i stykker  :(

Jeg vil ikek sige så meget mere, Marianne er selvfølgelig ved at undersøge en masse om alt det her, men vi skal jo lære af hinanden, og derfor får i andre også billederne nu, selv om det måske ikke er alting hun/vi er helt sikre på endnu.

Grunden til jeg laver tråden er fordi det er mig der tog billederne på min mobil, vi fik desværre ikke taget billeder med det gode kamera, men vi skulel bare have nogle i en fart som vi kunne få nogle mennesker til at kigge på og vurdere.

Uanset om det var brok eller en "midterliniedefekt" ville de ikke kunne have været reddet.











Lena og Peter

Som opdrætter synes jeg det er super dejligt at I ligger billederne ud, så vi andre også kan se hvordan det så ud og lære af det..

Som ven synes jeg selvfølgelig det er dybt tragisk, men glæder mig over at det går godt med de overlevende hvalpe.. :)

Men tak for at dele denne rigtige kedelige oplevelse med os andre.

FerretParadise

Tak fordi I deler disse billeder med os andre.
Jeg aner ikke hvad det er, men der er ihvertfald helt sikkert, som du også skriver, at disse hvalpe ikke kunne ha overlevet.
Jeg håber, at I opdaterer i denne tråd, hvis I finder ud af hvad det kan være.
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg har snakket med Dolly om det og hun kunne komme med nogle lidt bedre forklaringer end mig, selv om det selvfølgelig også kun er bud, men jeg håber at hun vil skrive herinde, da det hun siger bare giver meget mere mening end når jeg skal prøve at forklare det. Jeg ved Marianne også undersøger en hel masse om det lige nu og er helt sikker på at hun også opdaterer når hun ved mere.

Eliza

Ja tusind tak for billederne, selvom det er rigtig tragisk :( Men jeg tror vi er mange der kan lære noget af det her, så tak for åbenheden omkring det.

Kunne man egentlig trykke tarmene ind igen i kroppen? (ved godt de ville hoppe ud igen)

Og så ved jeg ikke om der er nogle af jer der har en forklaring på, hvorfor ilderhvalpe ikke kan leve med navlebrok? Vil det ikke vokse sammen af sig selv senere?

Håber nogle kloge mennesker vil svare :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Nej, vi kunne ikke få dem ind  :( Hvilket vel også hænger sammen med at de ikke har være på plads endnu fordi de ikke var færdig udviklet.

Sådan som jeg forstod det ville hullet vokse i takt med at hvalpen voksede, og ikke vokse sammen af sig selv. :(


Vh. Marianne

Anne

Nej det kunne man ikke, vi prøvede. Det ville ikke have forsvundet og det ville have været en stor gene for ilderen fordi det ville vokse med den, og det ville nok give smerter. Havde man kunne skubbe det ind skulle de opereres for det og det ville være tvivlsomt at man kunne sy dem uden at de gik mere i stykker af det når de var så små. Der går min personlige grænse også for hvad man skal gøre for at redde en nyfødt hvalp, selv om valget her selvfølgelig ikke var mit.

Om navlebrok kan reddes ellers kan jeg ikke sige, men jeg tror ikke at dette har været brok, men en defekt hvor de ikke er vokser ordentligt sammen, og i det her tilfælde havde jeg også aflivet havde de været mine.

Amazing Ferret

Jeg håber det er ok jeg ligger mit billed ind af den hvalp jeg havde hvor tarmene slet ikke var i kroppen....


FerretParadise

Puha hold da op Erika, du må ha fået et chok.  :'(

Tak fordi du også deler dette billede med os andre.

Og så vil jeg lige sige, at jeg synes det er super dejligt, at vi kan dele disse ting med hinanden, uden at der bliver peget fingre af dette her.
Det er jo et noget ømtåleligt emne, hvor man hurtigt kan få skudt i skoene, at det er arveligt, at linjen burde bliver lukket. Det er jo ikke altid tilfældet, ikke alt er arveligt, så derfor synes jeg det er virkelig dejligt med denne tråd, så vi kan dele disse ting med hinanden.  :)
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Først vidste jeg ikke hvad det var....men jeg vidste det ikke var en moderkage for den ser ikke sådan ud...

Ja jeg er helt enig at det er dejligt at vi kan dele disse ting uden at man bliver slået ned  :D

Eliza

Anne: synes også det ser noget voldsomt ud hvis det skulle være navlebrok (ikke at jeg har set det før). Kan bare kun forholde mig til det ud fra hvad jeg ved om det hos børn, som jeg selvfølgelig godt ved ikke er det samme som ildere :)

Ved bare at det vokser sammen af sig selv hos børn langt de fleste gange, så synes det kunne være spændende at vide, HVIS det havde været navlebrok, om det så bare ville vokse sammen.

Synes det helt rigtige valg i denne situation var at aflive hvalpene :(
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Nu har jeg haft skrevet med Boris opdrætter. Jeg har jo haft tanken oppe omkring at der kunne være noget galt med ham, da over halvdelen af hans hvalpe er døde efter fødsel. Men ingen af hans hvalpe har set sådan her ud, så der er ingen sammenhæng.

Så skrev hun til mig og spurgte om Arya har fået antibiotika efter parringen, og om hun har været syg. Og det har hun jo. Samme dag som Arya kom hjem efter parring, havde hun sindsygt dårlig mave. Hun kastede op og ja.... det fløj ud af begge ender. Jeg skyldte skylden på maden hun havde spist over ved Boris ejer. Hun havde fået ualmindeligt store mængder af æggeblomme og så foder som hun ikke var vant til. Og dagen efter var det væk igen.
Men så gik der jo to dage og så havde hun en voldsomt underlivsbetændelse, der kom i løbet af få timer. Så fik hun antibiotika. Dyrlægen i Finland sagde godt nok at det ikke kunne skade hvalpene. Men det mener Boris ejer så at det har det gjort.

Er der andre der ved noget om det her. Kan det godt skyldes antibiotika? Jeg spørger selvfølgelig selv min dyrlæge om det her, men derfor vil jeg godt høre om i ved noget?




Vh. Marianne

Barky

#12
Hvad for en antibiotika har du brugt på Arya?

Synulox plejer ikke at skade fostrene.


Puuh Erika.. Det er et meget stærkt billede, jeg er normalt ret stærk på denne front, men det går lige i tårekanalerne på mig!  :(  :'(
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Shamua

Det hedder Amovet,

Det virkende stof er Amoxicillin og så er der aspartam i ... står der..

Vh. Marianne

Barky

Amoxicillin er meget stærkt, det er det man bruger mod kattebid. O_O
Bla bla bla.... Hilsen Julia