Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Købt fritte (panda farvet) Døv..

Startet af MichelleR, 13. Juli 2012, kl. 00:17

MichelleR

Hej jeg er ny herinde så har lige et spørgsmål til jer :)

Mig og min kæreste har lige købt en fritte han er panda farvet, hende vi købte ham af sagde hun havde tjekket ham igennem, og han var IKKE døv.

Men nu er 1 dag efter vi har ham hjemme er det som om han slet ikke reagere på os og han er meget bange når vi tager ham op, og får chok når vi rør ham.

Vi har testet ham med pludselig høje lyde, og støvsuger men han reager ikke. kun når han kigger på den.

hvordan opdrager man dem når de er døve?

Han skriger også når han er alene, og det har vi læst os til at det er fordi han er ked af det og mangler selvskab, vi har en anden fritte, men han virker bare så voldsom med hende, når han vil lege, han er nemlig kun 2 måneder gammel og hun er 1 år ca og hun virker meget træt af ham efter et par min.

Og han snakker utroligt meget når han lejer.

Er ked af vi på en måde er snydt i en handel, da vi fik oplyst han ikke var døv. :(

ilderhjemmet

Vi har selv en døv tøs, vi behandler hende ikke anderledes end vores hørende ildere, dog sørger vi for at hun ser os før vi tager hende op, hun har heller ikke de helt store problemer med de andre, når hun leger eller sover og en af de andre ildere kommer til hende kan hun godt finde på at skrige, men udover det er der ingen problemer.

Kan godt forstå at i føler jer snydt, hvor har i ham fra
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Barky

Jeg er virkelig ked af at sige det, og jeg håber ikke at i tager det for tungt.
Men at I er blevet snydt kan I lidt takke jer selv for. Der har ikke været grundig nok undersøgelse før anskaffelse.

Men nu har I ham, og døvhed er ikke et ukendt begreb i ildermiljøet desværre. Det kan sagtens være at være at sælger troede at han kunne høre, hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter eller får dem undersøgt til en rigtig høre test, så kan de være gode til at skjule det, eller man er ikke selv observant nok på sine dyr.

Det er nemlig især ildere som er silverfarvede med hvide markeringer mellem ørerne som er i risiko for at være døve. Panda er en aftegning og ikke en farve. Og jeres hvalp er kun panda hvis han intet farvet pels har fra skulderpartiet og op efter. Hvis han er plettet hvid og farvet fra skulderpartiet og opefter er han harlekin aftegnet.

Døve ildere skal behandles en smule anderledes end hørende ildere. Iogmed at man skal gøre den opmærksom via syn eller følesans. Det er ret normalt at døve ildere larmer mere end hørende, de er jo ikke bevidste om at de laver lyde. Hverken når de skriger eller båtter osv. Dette kan være lidt irriterende for ejerne, men er ret normalt. For andre ildere i flokken er det lidt sværere at "aflæse"/komunikere med den døve ilder, fordi at den døve ilder ikke reagerer på når den hørende ilder hvæser advarende, eller piver eller skriger hvis den bliver bidt f.eks.
Der skal man som ejer gå ind og hjælpe den hørende ilder hvis den har svært ved at sige fra overfor den døve ilder.
Man kan sagtens opdrage på en døv ilder, men det skal gøres anderledes. Hvis den f.eks bider kan man tage den op og se den i øjnene med et strengt udtryk og derefter ignorere den. Man kan også stadig benytte positiv forstærkning, men vær opmærksom på at lyde nok ikke skal være det positive element, men derimod godbidder eller kæl eller leg alt efter hvad ilderen reagerer bedst på.

I større flokke med en døv ilder og flere hørende er det meget normalt at den døve "hægter" sig fast ved de andre, hvis f.eks at de kan høre at godbidsdåsen bliver rystet i køkkenet kommer de jo løbende, den døve ilder ser sine venner løbe og løber med.

En god måde at forhindre den døve ilder i at blive forskrækket er at være opmærksom på hvad man gør i nærheden af den. Hvis du kommer gående bagved den, så tramp lidt mere i gulvet end ellers så den kan mærke dig og ikke får et chok. Ligeledes når i skal løfte ham, sørg for at han kan se jer før at i løfter ham, så han ikke bliver forskrækket.

Man vænner sig hurtigt til at tage hensyn til den døve ilder, hvis man er opmærksom og tænker sig lidt om.
Rigtig god fornøjelse med ham, døve ildere er akkurart så skønne som alle andre. <3
Bla bla bla.... Hilsen Julia

MichelleR

det er jo ikke vores skyld at vi først har fundet ud af den nok er døv, hun sagde det var tjekket nemlig. :)

Lena og Peter

Citat fra: MichelleR Dato 13. Juli 2012, kl. 01:51
det er jo ikke vores skyld at vi først har fundet ud af den nok er døv, hun sagde det var tjekket nemlig. :)

Synes nu det er jeres egen fejl, med mindre han er købt hos en seriøs opdrætter, hvor dette ikke burde ske... Men ville da gerne vide hvor han er købt, hvis han er købt hos en opdrætter.  ;)

Barky

Citat fra: MichelleR Dato 13. Juli 2012, kl. 01:51
det er jo ikke vores skyld at vi først har fundet ud af den nok er døv, hun sagde det var tjekket nemlig. :)

Jeg er da ked af at det var det eneste du fik ud af mit indlæg. :(
Jeg havde ellers anstrengt mig for at fortælle om døve ildere og hvordan man "tackler" deres handicap.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

jean08

Nu er der jo kun gået et par dage, tror du ikke du skal se tiden an og så fjerne den salgsannonce du har inde på baboom ??

Anne

Sælger du den allerede?? Har du spurgt opdrætter om købet kan gå tilbage?

AlisVolatPropiis

En døv ilder er præcis på samme måde som en ganske almindelig ilder er...at han skriger kan måske skyldes at han er fjernet fra sin mor lige lovligt tidligt i hans tilfælde...8 uger er ingenting. En voksen tæve bør kunne klare en lille bitte hvalp. Det kan godt virke voldsomt, men det er hendes opgave at sætte ham på plads.

Døv eller ej, så skal de opdrages, og det er altså ikke noget større arbejde end med en almindelig ilderhvalp -der absolut heller ikke kommer opdraget ved anskaffelse. :) metoden er måske anderledes...men opdragelse slipper i ikke for :)

Det er også jeres ansvar om i bliver snydt eller ej, for tro mig, dem der virkelig gerne vil snyde folk, de tager i hvert fald ikke ansvaret :)

Held og lykke med ham :) og jeg håber da ikke i sælger sådan en lille størrelse, bare fordi han er døv?!

jean08


Line

Ja, den ilder er ikke panda, selvom den er fin. Tragisk at I ikke forsøger at finde ud af det, når I skriver I har læst meget om det.

Anne


Zopad

Citat fra: Anne Dato 14. Juli 2012, kl. 00:21
kan ikke se annoncen

Tror stadig den er på den blå avis.. Men den der annonce er vidst oss fjernet ..
Apollo & Draco <3

jean08


MichelleR

ja som i jo kan se har jeg jo slettet annoncen. vi prøver og læse mere om døve fritter, og ser hvordan fremtiden ser ud. som det er lige nu, går det nogenlunde. vi har jo aldrig prøvet og skulle opdrage en fritte der var døv og snakkede UTROLIGT meget. Vores anden fritte hun er jo bare god som dagen er lang og leger lidt og kysser os ingen problemer der. Ham her snakker hele tiden og bider os stille og roligt og leger helt VILDT meget.


Vi har bygget deres bur sammen. hvis folk er interesseret kan jeg jo ligge et billede ind.  :dans:

Og håber folk vil tage bedre imod mig, i de andre indlæg jeg i fremtiden nok opretter :)