Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Spørgsmål til opdrættere, ang. ilder navne :)

Startet af Zoidret, 24. Juni 2013, kl. 22:31

Zoidret

Vi har overvejet når tiden var inde at skaffe to nye totter, men denne gang fra en opdrætter.
Har set mange opdrætterer herinde der har vist deres smukke kuld af hvalpe. :)
Dog var der en ting jeg har undret mig.
Nogle opdrætterer giver hvalpene navne, som jeg måske ikke lige ville kalde mine kommene ildere.

- Er det så deres navn de bliver chippet med, også er det bare det man skal beholde?
- Får man lov til at vælge hvad ilderen skal navngives inden den bliver chippet?
- Eller er det bare det navn de får også skal du kun at bruge det når ilderen skal til dyrlæge, ellers kan man kalde dem hvad man har lyst til?  :)

CMS

Man kan altid kalde den præcis, hvad man vil :) Opdrætternavne bliver dog brugt på udstillinger.
Mange hilsner Christina

Cille

Navn har intet at gøre med Chippen.
Chippen er med tal og ikke noget vi kan gøre noget ved. ( de er sådan fra fabrikken)
Tema  navne er kun til brug på deres stamtavle/ navn og udstillinger.
Mange har et bla bla af et eller andet opdræt navn, og så i parentes det navn som køber måske vil kalde den, hvis de da ikke kan li det navn opdrætter har givet dem.
Mange opdrætter har også et tema og lader køber selv finde et navn udfra det tema, hvis de kan finde et navn der som de kan li og måske vil bruge.

Jeg er først selv i år begyndt at give dem navne fordi jeg synes det er lidt sjovt og så kan jeg oprette mit kuld på en stamtavle base på nettet.
Det kan jeg ikke hvis jeg ikke ved hvad de hedder, og jeg ønsker ikke at skrive en farve eller et tal udfor den hvalp derinde.
Derudover kan folk jo tit huske at det tema måske er den og den opdrætter, og det giver lidt reklame, men hjælper også os opdrætter hvis hvalpe nu skulle blive videre solgt uden vi ved det.
Hvis den så hedder violia klokkeblomst (bare et navn), så kan nogen måske huske at ..,.hov det var vist fra den opdrætter og så ved man hvor ilderen er endt henne

Zoidret

Citat fra: CMS Dato 24. Juni 2013, kl. 22:44
Man kan altid kalde den præcis, hvad man vil :) Opdrætternavne bliver dog brugt på udstillinger.
tak for det hurtige svar. :D

Citat fra: Cille Dato 24. Juni 2013, kl. 22:49
Navn har intet at gøre med Chippen.
Chippen er med tal og ikke noget vi kan gøre noget ved. ( de er sådan fra fabrikken)
Tema  navne er kun til brug på deres stamtavle/ navn og udstillinger.
Mange har et bla bla af et eller andet opdræt navn, og så i parentes det navn som køber måske vil kalde den, hvis de da ikke kan li det navn opdrætter har givet dem.
Mange opdrætter har også et tema og lader køber selv finde et navn udfra det tema, hvis de kan finde et navn der som de kan li og måske vil bruge.

Jeg er først selv i år begyndt at give dem navne fordi jeg synes det er lidt sjovt og så kan jeg oprette mit kuld på en stamtavle base på nettet.
Det kan jeg ikke hvis jeg ikke ved hvad de hedder, og jeg ønsker ikke at skrive en farve eller et tal udfor den hvalp derinde.
Derudover kan folk jo tit huske at det tema måske er den og den opdrætter, og det giver lidt reklame, men hjælper også os opdrætter hvis hvalpe nu skulle blive videre solgt uden vi ved det.
Hvis den så hedder violia klokkeblomst (bare et navn), så kan nogen måske huske at ..,.hov det var vist fra den opdrætter og så ved man hvor ilderen er endt henne
Okay, troede nemlig at når de blev chippet så kunne man se deres navn og alder.
Vidste godt det bare er et nr. men troede det var. Ja, ligesom når du skanner en varer ind i Føtex.
Så kunne man se deres navn, alder og fra hvilket opdræt det var fra. :)
Men kan godt se fra opdrætter synspunkt at det er da lidt bedre at skrive navn ind på stamtavler end farve og numre.
Og siger også mange tak for det hurtige svar. :D

Line

chippen har bare et tal. Du kan så vælge at få tallet registreret i en database, sådan at hvis ilderen løber væk og bliver fundet, kan man slå dit navn op

Anne

Jeg lod mine hvalpekøbere vælge navne ud fra et tema. Nogle har valgt at bruge navnene i hverdagen og andre kalder dem noget andet. Som de andre har sagt er det mest på udstillinger det forventes at man bruger opdrætternavnet og så evt kaldenavn i parentes.

lille_jill

Jeg har temanavne fordi hele mit opdræt har et overordnet tema og så får kuldene nye temaer som hører ind under opdrættets tema. Det giver en lidt bedre helhed over det, så opdrætsnavnet også har en større mening for andre end mig selv.
Hvis folk vil kalde deres hvalp for 'forbandede lorteilder' til hverdag er det fint for mig, bare de behandler kræet ordentligt. Jeg vil bare gerne have, at kommende hvalpekøbere skal have en mulighed for at vide, hvilken hvalpe som kommer herfra, så de kan se, om det er noget for dem og følge med i sundhedsstatistikkerne også.
Så er der det med credit på udstillinger som flere også er inde på :)
Jeg har kun én hvalp ud af 7 i år som delvist har beholdt sit avlernavn, men fred være med det, der var også nogen lidt skøre navne indimellem.
Noget som der vidst ikke er blevet skrevet er, at ikke alle hvalpe har hjem når de er blevet født. Jeg blev hurtigt træt af at kalde mine for gul, grøn, blå, lilla, rød, sort og orange og det virkede så upersonligt uden navne.. og nogen af dem med flere hvalpe skal begynde på blå-spids-prik-dreng. Så hellere få nogen navne på og så kan ny ejer kalde dem hvad de vil :)

CMS

Lidt OT, men utroligt nok bliver alle mine 10 hvalpe fra sidste år kaldt deres navn hjemme i daglig tale. Det ville ikke genere mig, hvis det var anderledes, men alligevel synes jeg, det er lidt hyggeligt :)
Mange hilsner Christina