Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Stresset og bange for alt

Startet af birkede-gården, 28. August 2013, kl. 19:59

birkede-gården

Hej

Jeg kommer her med en lang forklaring og et spørgsmål. Håber i har tid til at læse det. Jeg har før haft en ilder som jeg fik. Han var en dejlig ældre herre som desværre er død i dag.

Jeg købte for en måned siden en ilderhvalp i en dyrehandel (ja jeg ved godt det ville have været bedre at købe den hos en opdrætter.
Han gik alene i buret og så ud til at kede sig.

Nu her efter en måned har jeg problemer med ham. Det er som om han er bange for ALT! Den mindste lyd, og han gør ALT for at gemme sig. Jeg kan næsten ikke bære ham for hvis jeg åbner døren til et rum, bliver han skræmt og vil VÆK fra mine hænder for at gemme sig.
Ude i haven er han endnu værre.. han fare bare rundt og prøver at gemme sig.

Lige nu bliver han luftet i vores store gang, indtil han bliver mere renlig. Han har utrolig meget energi. Han vil gerne komme lidt hen til mig hvis jeg sætter mig på gulvet og der samtidig er HELT stille.

Jeg har nu overvejet at løsningen måske ville være en kammarat til ham. En ældre ilder som er vant til alt og ikke bange for noget. Måske ville det kunne smitte af på min ilder?

Ved godt det er svært at sige om det ville gå bedre eller ej. Har evt. tænkt mig at se om jeg kunne få ilderen på prøve i et stykke tid inden jeg køber den, for at se om det går godt.

Håber virkelig i vil give jeres mening

mette11

Jeg ville lade være med at tage ham ud til at starte med. Lade ham være i et stort rum i starten, hvor han så kunne undersøge alt i sit tempo og blive tryg ved det og dig og når han så var det og havde været det lidt tid, ville jeg gå videre med at lade ham udforske et rum mere og fortsætte sådan stille og roligt. Hvis han er en forsigtig en, så lad ham gøre tingene i sit tempo og lad ham gemme sig så meget han vil. Prøv at sæt dig på gulvet hos ham og hav noget lækkert til ham, som vitaminpasta, tørret kød osv. som han så kan komme hen og få. Så vil han lære at du er en god en at være hos og langsomt blive mere og mere tryg ved dig. Når han så er helt tryg ved dig osv. ville jeg begynde at tage ham med ud og gå ture udenfor og ikke før.

Ingen tvivl om at ildere har rigtig godt af at bo sammen med en artsfælle - men om det vil gøre ham mere tryg kan jeg ikke sige. Han vil helt sikkert have godt af at have en at lege med, men det kan også tage tid for ham at vænne sig til en ny (dog er hvalpe tit meget nemmere at sætte sammen med andre, end voksne ildere er) og man kan også risikere at han vil have svært ved en ny ilder, men de fleste - især hvalpe vænner sig hurtigt til andre ildere og har utrolig meget glæde af hinanden.