Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Voldsom bide hvalp

Startet af blxndie, 2. September 2013, kl. 11:25

blxndie

Jeg har lige hentet mig en ny hvalp så min dame ku få sig en legekammerat da hun var alene, og jeg syntes det var synd for hende.
Han er 4 måneder gammel/16 uger, og har absolut ingen bidetræning og om han har været i hænder har jeg også mine tvivl om. Jeg fik ham hjem igår, og lige siden har han bidt og gnasket mig og min kæreste til blods. Min dame havde heller ingen bidetræning dengang jeg fik hende men der var hun så også 10 uger. Men hun bed dog ikke igennem på samme måde som ham her gør. Det virker på mig som meget voldsomt i forhold til hvad jeg har prøvet før og jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre her.  :(

Så mit spørgsmål til jer mere erfarne, er hvilken metode vil i mene er bedst til sådan en lille hapser?  :X

Dyrenørden

Han er måske meget usikker og nervøs, det bedste tip jeg kan give er at give ham tid til at føle sig tryg ved jer og omgivelserne. Når i lukker ham ud så hav vitamin pasta klar og lad ham komme til jer på den måde får han tillid til jer. Mens i giver vitamin pasta så kan i ae ham ligeså stille så han forbinder berøring med noget godt. Sørg også for han ikke er sulten når i håndterer ham, en sulten hvalp bider gerne mere og hårdt! Masser ad pasta og tålmodighed lyder det som om det kræves her :)

blxndie

Ja vi fodre ham også godt med vitamin pasta. Men det er et godt råd mange tak!  :-$

Dyrenørden

Held og lykke med det :) Hvis det bliver ved kan i altid søge hjælp til at få en anden ilderkyndig ud og se hvordan det hele er. Det har ofte hjulpet mange at få et par friske øjne til at kigge på sagen og der er næsten altid en herinde fra der melder sig

CMS

Hvordan reagerer I/opdrager i på ham, når han bider Jer?

Nu ved jeg ikke, om I skælder ham ud og bruger metoder som nakketag, men det kan også være en reaktion på dette.
Jeg fik selv en knap 20 ugers hvalp engang, og da fik jeg af vide af opdrætter, jeg bare skulle skælde ud, bruge dominans og tage ham i nakken. Det gjorde desværre det hele meget værre, og han blev først en rigtig sød og rolig dreng, da jeg lagde alle de metoder på hylden og brugte positiv forstærkning i stedet for.
Mange hilsner Christina

blxndie

Jamen det er som du siger nakketag eller holde ham om hovedet og sige "NEJ!"
Men hvad er positiv forstærkning?  :S

Dyrenørden

Positiv forstærkning er når man roser ønsket adfærd og dermed forstærker den hvis man kan sige sådan. Drop nakketag og alt der hedder konsekvens. Det muligt han er usikker på jer så i første omgang skal i have hans tillid så gør han noget uønsket så ignorer ham, afled ham eller gå væk. I må ikke skælde id. Når han gør noget ønsket så ros ligegså stille og giv vitamin pasta

blxndie

Hvis han bider sig fast kan jeg jo ikke rigtig ignorere ham?  :@
For han sætter sig virkelig fast ham her

Barky

Citat fra: blxndie Dato  2. September 2013, kl. 18:25
Hvis han bider sig fast kan jeg jo ikke rigtig ignorere ham?  :@
For han sætter sig virkelig fast ham her

Lidt kan du godt. Du kan "pille ham af", sætte ham ned og gå væk fra ham. Altså ignorere hans eksistens, indtil at han opsøger dig igen.

Jeg vil også anbefale at du får en med bideilder erfaring ud og ser tingene an. Han burde kunne rettes selvom han ikke har haft nogen kontakt før dig, hvis han er fra en tamilder linje. Det tager bare længere tid og kræver mere koncentration og tålmodighed samt en langsommere process.
Derudover er han lige nu teenager, og det er ikke den letteste alder at få dem i, fordi at de er lidt trodsige og mere stædige og kan finde på at hævnbide efter at de har fået skældud.
Bla bla bla.... Hilsen Julia