Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ved at give op, bidene ilder.. HJÆLP! :-(

Startet af bølle, 6. November 2013, kl. 09:24

bølle

Hej som der står som emne har jeg en bidene ilder, som jeg er ved at give op, han er 3år gammel og jeg fik ham for ca. et år siden af en ung pige som sagde at han var ''tam'' som jeg på ingen måde tror på, han var. Han bider så snart man har bar hud og han bider ret hårdt hver gang, jeg skælder ham ud som jeg har fået besked på jeg skal, altså ved at tage fat i nakken på ham og sige nej til han giver op og gaber, jeg har også prøvet det med skammekasse og alt det der, men det har slet ikke hjulpet. Han går mig virkelig på nerverne nogle gange og er bange for at han kan mærke på mig, at jeg er lidt bange for ham. Jeg har et meget stort bur til ham med 3 etagers hylder og han er kun inde i buret om natten og når jeg ikke er hjemme, jeg elsker virkelig min lille silver og vil gøre alt for ikke at blive nød til at skaffe mig af med ham. Han er min første ilder, så har været inde og læse rigtig meget på det og tager mig meget tid til ham.
Håber i kan komme med nogle råd om hvorfor han ikke bare giver op og er dejlig hele vejen igennem overfor mig. :-)

PiaLyng

Stop nakketag med det samme - for ofte kan det nemlig give en dårlig virkning, fx ved han vælger at hævnbide.

Brug i stedet for positiv forstrækning. Og et højt NEJ eller AH AH når han bider og evt fjern ham. Og ros ham når han opsøger dig uden at bide. Fx ved godbidder eller sådan :)

Dyrenørden

Hvor bor du henne? Tror det kunne være godt hvis du fik en mere erfaren ud og se hvordan han er og hjælpe jer

bølle

Hende jeg fik ham af sagde at det var sådan hun altid selv havde gjort med ham, men måske har du ret. :-)

Jeg bor i stor københavn.

CMS

Hej Lizette,

Jeg bor selv i København og har haft ildere en del år nu. Hvis du har lyst, vil jeg gerne kigge ud og give et par tips og råd - send mig en besked, hvis det kan have interesse :) Jeg er dog helt enig med Pia om metoder.
Mange hilsner Christina

bølle

Mange tak, vil lige se på det også skal jeg nok kontakte dig! :-)

Beate

Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

micky1975

Går det bedre med den lille "terrorist"?

Vi fik vores første ilder i marts måned i år og havde samme udfordring. Han var 4½ år og han var ret strid i en måneds tid. Forsøgte også i starten med at løfte i nakkeskindet uden positivt resultat. Til gengæld var det meget effektivt med en positiv tilgang. Vi brugte bagsiden af hånden og placerede den under hagen på ham (så han ikke kunne få fat) og rullede/løftede ham baglens om på ryggen. Efter et par dage gad han slet ikke forsøge at bide mere og gør det overhovedet ikke mere. :-)

bølle

Hej alle sammen, var hos en dyrelæge i rødovre med ham og det viste sig at være fordi han havde meget slemt kræft :-/ :-(
Det er et stykke tid siden nu og jeg har fået 2 nye super dejlige ildere som der ingen problemer har været med i det halve år jeg har haft dem! :-)

Barky

Citat fra: bølle Dato 14. April 2014, kl. 20:19
Hej alle sammen, var hos en dyrelæge i rødovre med ham og det viste sig at være fordi han havde meget slemt kræft :-/ :-(
Det er et stykke tid siden nu og jeg har fået 2 nye super dejlige ildere som der ingen problemer har været med i det halve år jeg har haft dem! :-)

Jeg er ked af at høre at den gamle var syg, men godt at du fik det opdaget.

Og tillykke med dine nye! :D Må vi se nogen billeder af dem? Hvem er de? Hvor gamle er de osv?
Bla bla bla.... Hilsen Julia