Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Projektopgave Mink. steotyp adfærd i produktion.

Startet af Selina, 26. Marts 2014, kl. 10:07

Selina

Jeg er ved at skrive min endelige eksamensopgave på dyrepasser studiet. Jeg skal op og forsvare Mink som produktionsdyr. vil gerne påvise for lærer og eksaminator at mink tager stor skade rent mentalt af at sidde i disse små bure..

nå men den egentlige årsag til jeg skriver er, at jeg for et par år siden fik nys om at der skulle være lavet en dokumentar eller video hvor man byggede et udendørsanlæg med redekasse, "sø" og klatremuligheder. man satte så mink ind i habitatet som var taget direkte fra en minkfarm. og filmede den dagligt. jeg mener at kunne huske at efter en uge havde minken vennet sig til sine nye omgivelser og udførste nu alle sine medfødte gøremål som mink nu gør.

denne video skulle påvise at man altså ikke har avlet instinkter og naturlig adfærd ud af produktions minkene som alle pelsdyrsfarmerne påstår.

men jeg kan simpelthen ikke finde den! er der nogen herinde som ved eller har hørt om hvor den skulle være mulig at finde, eller måske selv ligger inde med den?

mange tak på forhånd :)

Line

#1
Først vil jeg gerne lige forstå hvad du mener med "stor mental skade" og på baggrund af hvad vil du måle/observere/konkludere det?

Edit: Kunne selvfølgelig bare læse din overskrift, så ville jeg vide det er stereotyp adfærd du vil kigge på.

Nå, men så vil jeg komme med mit besyv, uden at vide hvor du finder den video du gerne vil finde, for det her har jeg altså en mening om. Se bort fra den hvis du vil.

Jeg mener helt basic at du har nogle problemer med det du gerne vil. Hvordan vil du måle/observere/konkludere på en øget forekomst af stereotypi hos mink i standardbure kontra mink i folde?
Du bør beslutte dig for om du kigger på mink der holdes enkeltvis eller i par i standardbure, eller mink i gruppeindhusning/familieindhusning kontra mink i folde. Du bør også overveje hvor mange mink der går i den fold. Dernæst bør du overveje hvor meget og hvilket berigelse både minkene i burene og minkene i folden har. Der er altså forskel på at se på mink der kun har adgang til halm i deres redekasser eller mink der også har rør/hylder/bolde og ligeledes om deres miljø er komplekst eller ej. Ligeledes bør du overveje hvilken stamme dyrene er fra. Nogle stammer udviser ex. større aggression overfor andre mink end andre stammer.

Derfor vil jeg mene at du har alt for mange variable til at kunne konkludere at evt. større forekomst af stereotypi i standardbure/komplekse bure udelukkende skyldes burenes størrelse.

Man har desuden gentagne gange vist at mink der holdes i større grupper har nedsat velfærd i forhold til mink i mindre grupper, samt at mink ikke har øget velfærd ved mere plads, snare mere berigelse ex. gennem kompleksitet. Vi kan dog godt blive enige om, at hvis det var muligt at holde mink enkeltvis i større indhegninger med græs, vand, jordhøje osv. havde de det sikkert bedre, men det er ikke muligt i produktionen, og derfor vil evt. folde komme til at indeholde store grupper af mink.

Du kunne overveje at perspektivere til om sænkningen af stereotypi på farmen vil føre til større flokke og dermed større sandsynlighed for bidskader. Hvis det er tilfældet, hvad giver så mest velfærd for minken? :)

En sidste ting: det virker som om at du er lidt forudindtaget, og det skal du passe på med i forhold til en opgave :)

Beate

Det ringer nogen bjælder i mit hovede! Jeg har også hørt om noget lignende. Har du prøvet at søge i google docs?
Det er en forskning der er mere kendt, i Siberien hvor de domestisterer ræve.
*følger med* :)
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

Line

Nu tror jeg godt jeg ved hvad du tænker på....

For en del år siden havde dyrenes beskyttelse et projekt i samarbejde med AQUA akvarium og dyrepark, hvor de udsatte 2 mink i et stort anlæg og observerede deres adfærd. Det hed "Mink hjælper mink"