Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hjælp til ny fritteejer

Startet af PunkyCupcake, 3. April 2014, kl. 20:31

PunkyCupcake

Hej Fritte elskere :fnis: :-$

Vi er i gang med at anskaffe os en fritte og er lidt i tvivl om hvilket bur vi skal gå efter. Vi skal have en solo fritte da det er nyt for hele familien. Vi har kigget på flere burer i to til tre etager og har læst en hel masse gode råd. I bund og grund er vi mest i tvivl om hvad vi skal prioritere højest:

1) en udtagelig bund i forbindelse med rengøringen fx Smådyrsbur http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/257175
2) Plads fx Furet Tower http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/186915
3) størrelsen på lågerne fx Savic Suite Royal 95 Double http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/187011

Desuden står vi foran en flytning inden for de næste 2 måneder og selvom jeg næsten ikke kan vente på at få min fritte vil jeg nødig stresse den pga en flytning så hvad er jeres erfaringer med fritter og flytninger?

Barky

Hejsa og velkommen til.

Du skal gå efter bur nr 3. Men vær obs på at når I kun skal have en ilder, så er det vigtigt at I bruger meget tid på den, og hvis jeg kun havde en ilder, så ville den gå frit rundt hjemme ved mig. Det kan sagtens lade sig gøre hvis man sikrer sit hjem ordentligt, så ilderen ikke kan komme til skade, eller nå ting den ikke skal.

Jeg har selv 3 ildere, og de bor i en stor ombygget skænk med 2 etager og en skydelem i siden så de kan gå ud og ind som de selv vil i løbet af dagen.
Generalt bruger ildere det meste af tiden i et bur på at sove, men man må ikke glemme at det er et dyr som er ligeså intelligent som hunde og katte. De er på ingenmåde at sammenligne med klassiske burdyr som f.eks marsvin og hamstere.
Rengøringen af buret består i at udskifte hængekøjer og tæpper en gang i ugen og vaske dem i neutralt vaskemiddel uden parfume, og ellers tømme bakken dagligt.

Min erfaring med bure gennem tiden har vist mig at ildere foretrækker en stor grundflade, så hvis man har høje bure skal det helst ikke være hylder, men etager.
Og det er nemmere at rengøre buret (vaske af osv) med store låger som giver ejer mulighed for at nå alle hjørner og vinkler.

Ildere er meget tolerante overfor flytninger, de nyder som regel at komme ud og undersøge nye steder. Men der findes nogen som ikke bryder sig om selve transporten og det giver udslag i at de savler. (det kan også være køresyge)
De gange jeg kun har haft en ilder, har den været med mig overalt. En sele på og så ud i verden. Det er en god måde for ilderen at knytte sig til sit menneske også.

Er der ellers noget I er i tvivl om?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg havde valgt bur nr. 2, alle de bure du linker til er ok ilderbure. Ellers er jeg ret enig med Julia

PunkyCupcake

Tak for rådene.   :dans: :D

Hvad har I af guldkorn til hvordan jeg nemmeste introducerer kattene her i huset til deres nye ven? De er begge omkring 2 år og ganske legesyge på hver deres måde.

Er der ellers nogle dyrtkøbte erfaringer til kommende fritteejere I ellers har lyst at dele?  ;)  :D

Barky

Citat fra: PunkyCupcake Dato  4. April 2014, kl. 19:28
Tak for rådene.   :dans: :D

Hvad har I af guldkorn til hvordan jeg nemmeste introducerer kattene her i huset til deres nye ven? De er begge omkring 2 år og ganske legesyge på hver deres måde.

Er der ellers nogle dyrtkøbte erfaringer til kommende fritteejere I ellers har lyst at dele?  ;)  :D

Jeg har mange gange herinde skrevet om sammenføring af katte og ildere. Så hvis du prøver at lave en søgning så burde der dukke flere tråde op. Ellers skriver jeg gerne et svar mere. :)

Jeg kunne skrive bøger fyldt med mine erfaringer med ildere, men det er svært at vide hvad DU har lyst/brug for at vide, så det er egentlig nemmere hvis du stiller spørgsmålene. De må gerne være præcise eller diffuse... Det bestemmer du selv.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

PunkyCupcake

Citat fra: Barky Dato  5. April 2014, kl. 21:09
Citat fra: PunkyCupcake Dato  4. April 2014, kl. 19:28
Tak for rådene.   :dans: :D

Hvad har I af guldkorn til hvordan jeg nemmeste introducerer kattene her i huset til deres nye ven? De er begge omkring 2 år og ganske legesyge på hver deres måde.

Er der ellers nogle dyrtkøbte erfaringer til kommende fritteejere I ellers har lyst at dele?  ;)  :D

Jeg har mange gange herinde skrevet om sammenføring af katte og ildere. Så hvis du prøver at lave en søgning så burde der dukke flere tråde op. Ellers skriver jeg gerne et svar mere. :)

Jeg kunne skrive bøger fyldt med mine erfaringer med ildere, men det er svært at vide hvad DU har lyst/brug for at vide, så det er egentlig nemmere hvis du stiller spørgsmålene. De må gerne være præcise eller diffuse... Det bestemmer du selv.

Hej Barky, :) kunne godt tænke mig at vide om du måske kender en god dyre butik/handel at købe fritte mad, grus, legetøj etc. Vi har været nede i en Maxi zoo her i nærheden af Roskilde men der var ikke det største udvalg. Skal vi måske bestille det fra internettet? og er der noget de ikke kan tåle?  :S :)

Barky

Jeg køber foder på www.zooplus.de og http://www.frettchen4you.de/xtc/

De mærker der i øjeblikket er gode at gå efter er:
Ferretastic
Revoloution
Ziwipeak (til kat)
Orijen (til kat)
Applaws (til killing)
Carnia Lynx
Vitalin

Jeg bestiller desuden også grus på zooplus. Man har det som regel 3 dage efter bestilling.

Der er mange ting ildere ikke kan tåle. Læs evt pasningsvejledningen på www.ilder.dk
Der står rigtig mange gode ting at gå efter som ilderejer.


Fandt du svar på dine spørgsmål om sammenføring med kattene?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

PunkyCupcake

Citat fra: Barky Dato  9. April 2014, kl. 23:48
Jeg køber foder på www.zooplus.de og http://www.frettchen4you.de/xtc/

De mærker der i øjeblikket er gode at gå efter er:
Ferretastic
Revoloution
Ziwipeak (til kat)
Orijen (til kat)
Applaws (til killing)
Carnia Lynx
Vitalin

Jeg bestiller desuden også grus på zooplus. Man har det som regel 3 dage efter bestilling.

Der er mange ting ildere ikke kan tåle. Læs evt pasningsvejledningen på www.ilder.dk
Der står rigtig mange gode ting at gå efter som ilderejer.


Fandt du svar på dine spørgsmål om sammenføring med kattene?
Det gjorde vi! Mange tak for alt din hjælp! Et sidste spørgsmål har vi dog; hvor langt tid kan de være alene? Og hvad gør du/i når du/i tager på ferie? Findes der måske fritte internater?

Barky

Citat fra: PunkyCupcake Dato 10. April 2014, kl. 16:25

Det gjorde vi! Mange tak for alt din hjælp! Et sidste spørgsmål har vi dog; hvor langt tid kan de være alene? Og hvad gør du/i når du/i tager på ferie? Findes der måske fritte internater?

Min flok kan være alene 8-12 timer op til 24 timer. Fordi at de går løs i min lejlighed og jeg har flere sammen så de er underholdt.
Hvis man kun har en, så vil jeg sige alene i 8-10 timer.
Når det kommer til weekendture, kan man overveje at tage den med (ildere er mere modstandsdygtige overfor flytninger end f.eks katte), de elsker at opleve nye steder. Eller få en veninde/ven/familiemedlem til at komme og bo i hjemmet imens. Jeg har mange gange når jeg har været væk i weekender ladet min yngre søster låne lejligheden mod at hun ser efter mine ildere imens.
Til længere ferier så kan man lade andre ilderfolk passe ens ilder(e). Der er en del grupper på facebook hvor man kan efterspørge pasning, eller man kan oprette en tråd herinde.
Bla bla bla.... Hilsen Julia