Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ny ilder - Hun bider!

Startet af PunkyCupcake, 3. Maj 2014, kl. 12:05

PunkyCupcake

Hej allesammen! jeg fik mig en dejlig lille hun ilder i torsdags, som har fået navnet Carla  <3. hun bliver 9 uger gammel på tirsdag. Jeg synes hun bider ret meget, jeg ved ikke om det er fordi hun er en meget ung lille dame, eller om der er noget andet?  :S
Hun havde 3 brødre der hvor vi købte hende. lige så snart jeg åbner buret, kommer hun straks hen imod mine hænder. hun bider ligeså snart hun finder mine fingre og jeg tager hende i nakkeskindet   :X.  Jeg har aldrig haft ilder før, så det er min første gang. Selvom hun bider elsker jeg hende meget, men det kan godt blive lidt irriterende nogle gange. vores gæt er at det bare er fordi hun er en hvalp, men ved i måske noget? :S

Jeg kan læse mig til at der er mange der ikke mener at tage hende i nakkeskindet hjælper og jeg heller skal belønne ved positiv opførsel, det lyder rigtigt og det vil jeg gerne prøve, men hvor lang tid skal jeg regne med at der går før hun holder op med at bide HELE tiden, når man både tager hendes unge alder og opdragelse med i regnestykket?  :S

Tak på forhånd!  :D :)

Møghætte

Når du siger bide, er det så sådan at hun laver hul og hænger fast? Få høre ofte at nogle siger bide, når dyret faktisk kun napper, hvilket er normalt for ilder at gøre når de leger og det. Det er ikk noget man kan få dem til at stoppe med, dog kan dens nap blive blidere og man kan lære dem ikk at gør det konstant.
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

Anne

Jeg synes du skal få en erfaren ejer ud og vise dig hvordan man bidetræner. Hvalpe kan være enormt stride. Du kan læse lidt i pasnings vejledningen på www.ilder.dk der står også noget om opdragelse :)

Eliza

Jeg er ret ophængt for tiden, men hvis det er muligt at finde et tidspunkt kommer jeg gerne forbi og giver et par fif ;)

Det er svært at sige hvor lang tid de er om at fatte bidetræning, det kommer an på så meget og om det rent faktisk er bid eller nap? Nogle ildere napper altid i leg og så kan det være godt at bruge legetøj imellem i stedet for hænderne især hvis man ikke er så god til at blive nappet/bidt i.

Bider hun hul og sidder hun fast?

Kommer hun fra dyrehandel?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

PunkyCupcake

Hun kan bide hårdt, hun har bidt hul flere gange, og et par gange har hun hængt helt fast  :X. Men allerede idag er det mærkbart bedre  :). Jeg lavede lidt ekstra research, og fik at vide at jeg måske ikke skulle tage hende i nakken, men bare skælde hende ud (at sige NEJ eller AH AH). Og det virker da ok godt.
Så måske har hun været utryg? Og ja, hun kommer fra en dyrehandel, Poppi dyrecenter i City 2. Det virker dog ikke som om at de har helt styr på det de laver, men måske er det bare mig.  :o

Klemoc

Citat fra: PunkyCupcake Dato  3. Maj 2014, kl. 21:22hun kommer fra en dyrehandel, Poppi dyrecenter i City 2. Det virker dog ikke som om at de har helt styr på det de laver, men måske er det bare mig.  :o

tror ikke bare det er dig..... hører sjældent at det er nogen god idé at købe dyr fra en dyrehandel. Som ofte pga. af at de der står i butikkerne ikke ved hvordan dyrene skal passes, så de forsøger at ''guide'' dig i pasningen af dit nye kæledyr på trods af at de ikke selv ved hvordan man passer dem. Samtidig så kommer de tit fra kummerlige forhold.

ofte bliver (specielt mindre) dyr købt og behandlet som en parti vare, og selvom at det ser ud som om at dyrene har det godt i handlen, så har man ofte ingen indblik i hvad der er forgået der hvor dyrene kommer fra.

du kan også vende det om og sige, at HVIS nu at du fik hvalpe på din lille pige, så ville det nok ikke komme på tale at sælge dem til en forretning? langt største delen af private avlere ville i hvert fald ALDRIG sælge deres dyr til en dyrehandel (så hellere beholde hvalpene selv indtil at man kan finde dem et passende hjem) så dyrene kommer som reglen fra en farm hvor de ikke har haft den nødvendige menneskelige kontakt helt fra nyfødt, som ofte danner fundament for et godt kæledyr. Og nettop det at hun nok kommer fra en farm kan godt have resulteret i at hun er utryg og måske (i ekstreme tilfælde) gå hen og blive et ustabilt dyr.
og bare rolig. det er ikke for at skræmme dig. hun går nok hen og blive det allerbedste kæledyr du nogensinde får :) risikoen er bare større for at få et ''skadet'' dyr, når de kommer fra farm.

men husk også at en kæledyrshandel er en forretning, som skal tjene penge på de salg som de har. Modsat en privat avler, som ofte avler fordi de kan lide at gøre det.
det du betaler for en hvalp hos en privat avler, er som reglen kun for at dække de mest basale udgifter som der er i at få et kuld hvalpe, og det giver sjældent overskud.

samtidig så er mennesker jo heller ikke alvidende. og de der står i de fleste dyreforretninger, har måske en lidenskab for dyr, men de færreste har en dyrepasser uddannelse og derfor ved de heller ikke hvordan man tager sig af de forskellige dyr som de sælger.

MEN samtidig skal det jo så også siges at det jo findes dyrehandlere rundt omkring som har den nødvendige viden om de dyr de sælger, og måske endda også tjekker op på de steder hvor dyrene kommer fra for at sikre sig at dyrene kommer fra de bedst mulige forhold. (det er desværre ofte bare ikke tilfældet :()
Og selv hvis ikke det er tilfældet, så kan man jo stadig være heldig og få det mest perfekte dyr med hjem.

Men de gange hvor jeg har været ude og købe dyr, så har det altid været fra en privat avler. Fordi der kan du som reglen få den nødvendige viden og støtte som du ikke vil kunne få hos en forretning. Samtidig har jeg har ikke lyst til at støtte de butikker som ikke ved hvordan deres dyr skal behandles, og da man har meget svært ved at skelne hvilke butikker som gør deres research om de dyr de sælger og de der ikke gør, så har jeg det bedst med at holde mig til private avlere ;)

Så undskyld for den lille roman :P havde bare lige brug for at lufte MINE meninger om dyreforretninger :fnis:
Går også under navnet Steffen :)

mette11

Dyrehandleren i City 2 har ikke spor forstand på ildere, så hvis de har sagt noget som helst til dig - så glem alt om det!! Dejligt at du sørger råd og information på nettet ;)

Prøv med godbidder som tørret kød, lakseolie osv. Sæt dig på gulvet og lad ilderen komme til dig og giv en lille godbid - hvalpe er tit nogle små tosser og de skal lige lære hvordan man opfører sig. Det kan tage tid og kræve meget tålmodighed.

Eliza

Jeg kommer stadig gerne ud og giver lidt råd selvom det går bedre.. Ildere er ikke som de fleste dyr og der kan være en del at sætte sig ind i når man først kommer ind i den verden.

Jeg købte selv mine første dyr derude og ja det fortryder jeg så den dag i dag, da jeg støttede noget som bare slet ikke er ok, for de ved virkelig INTET om ildere og nægter at lære noget selvom mange herindefra har prøvet utallige gange at give dem råd der kunne gøres deres ophold bare en smule bedre. Der hvor ilderne kommer fra gør det på ingen måde bedre, da det er fra en storavler der kun tænker penge.

Mine ildere var stadig fantastiske selvom de kom derfra, men jeg kunne godt have brugt nogle bedre råd.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.