Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Tomme tæver statestik?

Startet af tzari, 5. Maj 2013, kl. 16:54

tzari

hej

Kom lige i tanke om det kunne være sjovt at se om der var en sammenhæng mellem farve,pelslængde og tæver der går tomme eller om det er total random. Da det pludselig slog mig jeg ikke har haft tomme tæver(uden det var planlagt dvs bevist afbrudt parring).

Jeg har pt parret 5 standard korthårs tæver op alle 5 parringer har resulteret i hvalpe. Nr 6 er parret op nu og vi venter spændt.

Så ville se om der måske på farve eller pelslængde var en forklaring på hvorfor nogle tæver går tomme og andre ikke gør.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

#1
jeg tænker at man skal have hannens farve med også, da der i hvert fald i andre arter kan være sammenhænge imellem bestemte genkombinationer og fostre der går til. Jeg aner ikke om vi har den slags gener i ilderne. Men selv, hvis det skulle forekomme, så kan der være SÅ mange ting der spiller ind på at fostre dør eller moren går tom, at vi næppe kan finde ud af det her. Højest sandsynligt vil det være flest standarder folk har oplevet det med, fordi det er dem der er flest af.
Men mine begrænsede erfaringer er:

lys pastel tæv2 x  alm standard han = 11 hvalpe

Tæven var 2 år og det var hendes første kuld/parring, men hun havde været falsk drægtig flere gange inden. Hannen var 1 år og det var hans første kuld/parring.

ingen personlige erfaringer med at de går tomme (endnu)



tzari

alle mine parringer har været med korthårede standarder. God teori godt den kom med.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Derudover spiller det jo også ind om det er godt eller skidt år. (sidste år var godt, så ja i år er det knap så godt, og det ikke kun i dk der har været problemer)
Om tæverne har været i rigtig eller falsk løb.

CMS

Citat fra: tzari Dato  5. Maj 2013, kl. 17:04
alle mine parringer har været med korthårede standarder. God teori godt den kom med.

Den han, du har brugt i år, er da ikke ren linje  :S
Mange hilsner Christina

Anne

Jeg tolkede det som om det var de kuld der var født og at hendes tæve i år ikke har født endnu? Men ellers har du jo ret Christina :)

CMS

Undskyld, kan sagtens være, jeg har misforstået det også.. :)
Mange hilsner Christina

tzari

Tif har ikke haft termin endnu så hende ved jeg jo ikke om er tom eller ej:)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Men hvis aftegn skal tælle med så bærer både Meep og Lugh bib og de fleste af hvalpene havde varierende hvide aften (bib og et enkelt sæt kneepads)

lille_jill

Mørk pastel x alm. pastel = 7 hvalpe

Tæven: 2,5 år ved parring. Havde haft implantat.
Hannen: 1 år, første parring.

Tæller det ikke også ind hvor mange gange man har parret op??

tzari

måske kan vi da tilføje også. kunne jo være sjovt hvis der kom et mønster frem.

hmm mener det var 3 parringer for sidste 4 tæver. Fire var 3 parringer med garanti.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Eliza

Jeg tror ikke man kan få et tydeligt billede, men det er da sjovt at se om man kan ane en sammenhæng :)

Jeg tror bestemt også at man skal have antallet af parringer med og over hvor mange dage :)

Har desværre ikke haft parret en tæve op så kan ikke hjælpe til statistikken.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

#12
2012:
Arya x Boris:

Almindelig pastel x mørk pastel begge ren korthår. Gået sammen i 2 dage.
Der kom 11 hvalpe. Ingen kendte aftegn i linjen. 6 aflivet ved fødslen grundet defekt.

2013:
Emeliina x Demien:
Mørk pastel x albino (i tavlen er der kun mørk standard og albino) begge ren korthår. Mener det var 3 parringer, men det var hannens ejer der styrede det, Emeliina ville ikke mere efter 1 døgn + et par timer.
Der kom 14 hvalpe. Der er enkelte bib i emeliinas linje. Ingen kendte aftegn i hannen.

Terra x Gaius:
Mørk vildtfarvet x mørk vildtfarvet. Kun vildtfarvet i linjen på begge to, begge ren korthår. 3 parringer. Den første på 1 time og 45 minutter, næste på 45 min og sidste på 15 min.
Der kom 11 hvalpe. Jeg var der ikke da den sidste blev født, så jeg kom ind til en død hvalp. Hun så fin ud og havde umiddelbart ikke nogen fejl. 1 pige faldt fra senere.

Arya x Caroso:
Almindelig pastel og ren korthår x fuld angora. Et par korte parringer, da jeg ønskede lille kuld (man kan jo håbe).
Der kom 6 hvalpe på dag 44. Fødsel blev sat i gang hos dyrlægen. Første hvalp var allerede død. Hvalpen havde været uden for sin hinde i et stykke tid for den var helt tør.
2 hvalpe aflivet grunden defekt i korthårslinjen (nu testet). Der var 3 overlevende friske piger, men en faldt fra.

Arya fik 7 af Terras hvalpe lige umiddelbart efter fødslen, så jeg mistænker at de to der faldt fra kan være fordi de ikke var stærke nok til at kæmpe om de 7 patter der var. Arya fødte selv kun 6 hvalpe men hun havde pludselig 10 liggende. Det kan jo sagten have noget at sige med at 2 faldt fra.

Vh. Marianne

Anne

jeg mener Meep og Lughs parring var over 1½-2 døgn (med pauser selvfølgelig), men mest fordi Lugh virkelig fattede hat den første dag og forsøgte at humpe alle de forkerte ender og sider på stakkels Meep (nogen ville måske kalde det forspil)

CMS

#14
Java og Tomsk - albino x albino:
2 fuldbyrdede parringer (ca 50 min) med 24 timers mellemrum = 10 små hvalpe på dag 42 fra første parring. Alle hvalpe overlevede.
Mange hilsner Christina