Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Er det helt slut

Startet af katja74, 19. December 2011, kl. 09:35

Anne

#60
Det nytter altså ikke noget at kaste om sig med anklager.

jeg har selv haft giardia i mine ildere uden at ane det, jeg aner ikke hvor de har fået det fra og hvor længe de har haft det, men var det ikke for syge hvalpe, så havde jeg sandsynligvis aldirg opdaget det. På samme tid havde de en anden parasit, der normalt er uskadelig, og som forsvinder af sig selv i løbet af kort tid, som mange dyr har.

Med mindre vi tester vores dyr i hoved og bagdel hver uge så vil man altid kunne bære smitte rundt uden at vide det, da meget kan bæres uden man opdager det.

Man kan så vælge at spærre sine dyr inde og aldrig tage nogle steder, at være ligeglad og "leve livet farligt" eller at forsøge at tage forbehold, så evt smittede dyr ikke overfører til andre. Det sidste er udstillingerne ekstremt gode til, og jeg er ikke utryg ved at tage afsted. Jeg mener at man skal tage ECE såvel som andre sygdomme alvorligt, og gå i karantæne hvis der er begrundet mistanke, men man kan ikke lade bekymringr styre sit liv - eller fortrydelser.


Eliza

Jeg har ikke ændret min mening om jeg har haft ece eller ej, men viser bare, at jeg lige så godt kunne have givet en sammenføring og stress skylden ligesom så mange andre har gjort da de havde mavesyge i præcis samme periode. Nej det kan ikke bevises og ingen kan være 100% sikker på det faktisk er ece, men er det ikke bedre at gå ud fra det er ece hvis der er det mindste, end slet ikke tænke over om det kunne være det eller udelukke det fra start?

Ja desværre kan jeg have fået smitten hjem nu igen, men finder aldrig ud af det, da ingen aner hvor lang tid ilderen skal være "rask" før den ikke giver smitten videre. Ligesom du heller ikke kan vide om din tæve har givet det videre til sine hvalpe eller om det egentlig var det hun fik da hun jo fik dårlig mave i Finland og det samme med Anns hvalpe der jo også burde have smitten, da både tæven kunne være bærer + faren jo faktisk kom til dk med ece. (netop grunden til jeg fik TT hjem, da hvalpekøberen ikke ville tage det med hjem til sine dyr).
Ja så kan du begynde at sidde og spekulerer på hvem dine, mine og de andres dyr har været sammen med og hvem de andre dyr igen har været sammen med og hvad får du ud af det? Ingen har tænkt sig at ændre på noget alligevel og du kan ikke give nogle skylden for noget, da ingen med sikkerhed kan bevise det.
Det handler ikke om at finde en eller flere man kan give skylden, men at man tænker sig om en ekstra gang før man fx tager på udstilling med dyr med dårlig mave eller tager dem med hjem til andre hvis de viser tegn på dårlig mave og på den måde tager nogle forholdsregler.

Jeg er personligt kommet frem til, at vil jeg være helt sikker på mine dyr ikke bliver smittet igen, så må jeg lade være med at mødes med andre ildere, tage på udstilling eller få nye dyr hjem, for lige meget hvad vil der være en risiko hvis jeg gør de ting.

Og lad os så lige slå fast, at ECE altså langt fra altid er behandlingskrævende (vil da godt vide hvad det er for en behandling man kan bruge mod ECE hvis det er?). Du kan have et dyr der ser sund og rask ud som stadig er smittebærer eller ens dyr kan have haft en enkelt gang blød mave og det så er ece.
Kun en af de omkring 20 dyr Sara havde med ece har været rigtig dårlig, men derfor burde de jo alle være bærer og hvis de ikke var, så har jeg jo slet ikke haft ece da crush ikke var syg.

Det er en virus, som jeg ikke tror nogen af os nogensinde vil blive helt klog på, da det ikke viser sig ens og man hører så mange forskellige ting omkring den, at nu viste den sig på den måde og burde det overhovedet kunne lade sig gøre ud fra det vi ved. Sagen er at vi ikke ved alt om den og at den ændrer sig hele tiden, men hvor hurtigt ved vi heller ikke.

Det jeg ser som den farligste ting ved ece er ikke de symptomer du ser her og nu, selvom de selvfølgelig kan dø af dehydrering hvis de bliver så syge, men de ting der kan komme efterfølgende som fx ødelagte tarme.
Måske du allerede har et svar jeg ikke kender, men har du overvejet om vanilla kan have fået en maveblødning pga gamle skader fra en omgang ECE? Vil ikke mene at en ilder på et år normalt vil dø af en maveblødning og slet ikke når du har kunnet slå fast, at det ikke var noget arveligt. Jeg siger ikke det er sådan, men kun at det er værd at overveje.

Jeg går selv hysterisk meget op i på udstillinger ikke at røre ved dyr jeg ikke kender og spritter altid både før og efter og holder dem så vidt muligt ikke ind til tøjet. Ligesom jeg altid beder folk om at spritte inden de rør mine dyr, det er den måde jeg bedst mulig kan sikre at mine dyr ikke bliver smitte med noget eller at mine dyr skulle smitte andre, hvis de havde noget jeg ikke vidste til på det tidspunkt.
Det er vel også grunden til selve udstillingerne gør så meget ud af at spritte osv.
Jeg kunne ikke drømme om at deltage på et træf med ildere jeg ikke kendte både pga. ECE men der kan være så meget andet også.

Igen, jeg er ikke ude på at give nogen skylden for noget, men ønsker nok bare at folk tænkte ECE en gang for meget end en gang for lidt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

Man kan jo bare læse tråden igennem og så se forandringer i svar, og beskyldninger til højre og venstre, hvem du mente der var skyld i det.
Men nej det finder man aldrig ud af, og heller ikke om andre har haft det, da jeg jo stadig siger som jeg gjorde for mange indlæg siden.... At du jo ikke kan teste for det herhjemme.
Hvis du tager afsted på udstilling bør du så skifte alt dit tøj og vaske det inden du kommer hjem(og gælder også den anden vej),hvis du er nervøs over eventuelle bakterier.
Det ikke nok bare med håndsprit og afstand

Men jeg synes da det fint du et eller andet sted sviner dine egne dyr, din opdrætters dyr og flere andres dyr lidt til.
Du har hele tiden sagt at folk burde få linjer hjem, for det vi havde i dk ikke var godt nok.
Men det du lige har skrevet kan læses som alle der får dyr hjem fra "det og det land" eller får/køber parringer jo faktisk bare er dumme.
Ikke sådan det står skrevet, men det jo lige før du advare om ikke at få nye linjer til landet, for tænk nu hvis.
Ja hvis og hvis.... det kan man jo bare ikke altid bruge til noget, for så burde vi slet ikke stå ud af sengen om morgen, for der kan jo ske mange ting.
Det fint nok du er nervøs og har dine meninger, men du vil vel også stadigvæk gerne have folk får nyt blod hjem, som måske hen af vejen kan leve op til dine krav.
Ellers føler jeg mig som en nar, nu jeg faktisk har købt en pæn slat hjem, og faktisk en del "rene" linjer.
Så kunne jeg jo ligeså godt have købt af her og fru jensen, for HVIS nu det ene eller det andet

Eliza

Nu har jeg læst tråden igennem og jeg beskylder ikke en eneste personligt for at have haft ECE, så det vil jeg da godt have uddybet? Jeg kan se Erika føler sig ramt fordi hun havde dyr med mavesyge, men jeg skriver ingen steder at jeg ved hun har haft det. Blot at der da må være nogen af alle dem med mavesyge der havde ece og ikke bare en gang dårlig mave. Så skriver jeg også i et af mine første indlæg at det jo ikke kan testes, men hellere tænke ece en gang for meget end en gang for lidt, så det er jo samme holdning som nu.

Jeg synes ikke det er en sviner at ens dyr har eller har haft ECE. Det er en modbydelig sygdom som ingen ønsker at få eller at videregive.

Det ændrer jo ikke på at man i udlandet kan få dyr der oftere er genetisk bedre og har mere at byde på i fx forhold til levealder, men det er jo ikke det at de kommer fra udlandet der gør dem gode, men at der er et større udvalg af dyr når man søger i udlandet og man derfor har lettere ved at finde noget godt.

Der er mange andre lande med ECE end lige Finland og nogle lande har en tendens til at benægte det, hvor andre er mere åbne. Du kan lige så godt få et dyr hjem fra dk med ece som fra udlandet, det er da noget man skal have med i sine overvejelser når man får dyr hjem. Men vil vi undgå smitte med ece helt, så må vi nok spærre os inde. Men det gør det ikke til min holdning at vi skal det.

Nej du kan aldrig være 100% sikker på at undgå smitte på en udstilling om det er ece eller andet, men du kan gøre dit til at mindske risikoen.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#64
Her er det mange dansker du påstår skjuler det
Citat fra: Eliza Dato 21. December 2011, kl. 14:33
Nu har der jo været et udbrud af ECE for ikke forfærdelig lang tid siden og jeg ved godt at der stort set ikke er nogle danskere der mener at deres dyr har haft det, men jeg synes nu alligevel det er sjovt at vi så den ene ilder ejer efter den anden der havde dyr med rigtig dårlig mave  :S

Så kan det godt være at man ikke med 100% kan sige at det faktisk er ECE da det jo ikke kan testes, MEN jeg er nok bare sådan, at jeg hellere vil tro det er det og så være mere påpasselig både for mine egne dyrs skyld og for andres skyld.

Jeg har så set og hørt om hvor forfærdelig en sygdom det kan være og selv dyr der ikke rammes hårdt af dårlig mave, kan risikere at få alvorlige følgeskader senere i livet, ja nogle endda dødelige :(

Hvis der ikke havde været sådan et udbrud, så havde jeg måske været mere afslappet omkring træf, selvom der jo også findes andre smitsomme sygdomme.

Her siger du mellem linjerne at Erikas dyr havde det
Citat fra: Eliza Dato 22. December 2011, kl. 21:35
Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?

Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.



Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. December 2011, kl. 22:37
Citat fra: Eliza Dato 22. December 2011, kl. 21:35
Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?
Citat fra: Eliza Dato 23. December 2011, kl. 18:59
Jeg ved at der var ECE udbrud og jeg så og hørte om hvordan den ene ilderejer efter den anden fik syge dyr med dårlig mave lige i den periode. Der er da måske nogle af dem der bare fik en almindelig omgang dårlig mave, men jeg synes alligevel det er pudsigt, at der skulle være SÅ mange med dyr med almindelig dårlig mave og ingen med ECE ud over mig, Sara og Jill..

Bare rolig Erika jeg kommer aldrig i nærheden af hverken dig eller dine dyr ;)
Citat fra: Amazing Ferret Dato 22. December 2011, kl. 22:37
Citat fra: Eliza Dato 22. December 2011, kl. 21:35
Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. December 2011, kl. 15:56
Var der ikke et udbrud i Sverige for 2-3 år siden hvor Sara bla var ramt?

Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.

Nu kender du jo ikke min dyrlæge og jeg er sikker på at det ikke er ECE jeg har haft hos mine dyr. For når det er så slemt som i siger det er, så er det godt nok underligt at mine dyr ikke er hårdt ramt. Og man skulle mene at sådan en som Peanut som var svag skulle have fået det, men han var faktisk en af de eneste som ikke var ramt af det herhjemme.

Jeg er lidt træt af at man maler fanden på væggen før man egentlig ved hvad det er og at påstå ALLE dem der har haft dyr med maveproblemer er pga ECE, synes jeg er naivt
Jeg er en af dem som mener der ikke har været et udbrud af ECE i Danmark, men bare en gang mavevirusser. Mange af mine havde dårlig mave, men min dyrlæge var sikker på det ikke var ECE da en alm gang pencilin fik dem på højkant igen og efterfølgende har der intet været. Hvis det var ECE tror jeg bestemt min dyr ville have været hårdere ramt end de var

Og hvis det rent faktisk var ECE der har været her, jamen burde man så ikke have aflyst udstillingerne for at være sikre på at det ikke blev spredt?

det er kun lidt over et år siden Sara havde ECE og ja jeg fik det med hjem, så mine dyr blev syge. Jeg var ved at miste Sne og det var kun min stædighed der holdt hende i live, hun har kroniske tarmskader i dag, men heldigvis ikke så slemt.
På det tidspunkt vidste jeg ikke at det var ECE og havde jeg vidst det som jeg gør i dag, så havde jeg ikke taget med til udstilling, selvom mine dyr var ovenpå igen på det tidspunkt. Men allerede dengang var jeg omhyggelig med ingen rørte mine dyr og jeg rørte ikke andres.

Jeg frygter for mine dyrs liv, da vi jo har set dyr der dør af følgevirkningerne. Dyr som "bare" fik en gang dårlig mave og så var det det.. Der blev aflyst en udstilling i sverige men ingen i Norge selvom det også var der.

Alison vidste intet om ECE da jeg var hos hende, men det fandt hun senere ud af ved at jeg snakkede med hende og andre ilderejere snakkede med hende, hun undersøgte det nærmere + hun selv var mere end tæt på at miste en af sine egne dyr til ECE :( Så at din dyrlæge ikke vidste noget om det kommer ikke bag på mig, for det tror jeg ikke der var nogle dyrlæger i dk der gjorde.
Og det er da heller ikke let når det kan vise sig så forskelligt fra dyr til dyr og man ikke kan teste det med et 100% sikkert resultat, men at påstå det IKKE var ECE synes jeg er naivt.


Dyrenørden: Du kan jo så heller ikke se på en ilder at den har ECE, da den jo kan være rask smittebærer eller have haft en lille smule dårlig mave, men ofte rammer det jo hårdere på ældre og svage dyr og helt små hvalpe.

Man siger de kan smitte 6-8 måneder efterfølgende, men det er en sygdom der ikke er helt enighed om og nok fordi den viser sig ret forskelligt fra dyr til dyr.

Nu kender du jo ikke min dyrlæge og jeg er sikker på at det ikke er ECE jeg har haft hos mine dyr. For når det er så slemt som i siger det er, så er det godt nok underligt at mine dyr ikke er hårdt ramt. Og man skulle mene at sådan en som Peanut som var svag skulle have fået det, men han var faktisk en af de eneste som ikke var ramt af det herhjemme.

Jeg er lidt træt af at man maler fanden på væggen før man egentlig ved hvad det er og at påstå ALLE dem der har haft dyr med maveproblemer er pga ECE, synes jeg er naivt
Citat fra: Eliza Dato 23. December 2011, kl. 18:59
Jeg ved at der var ECE udbrud og jeg så og hørte om hvordan den ene ilderejer efter den anden fik syge dyr med dårlig mave lige i den periode. Der er da måske nogle af dem der bare fik en almindelig omgang dårlig mave, men jeg synes alligevel det er pudsigt, at der skulle være SÅ mange med dyr med almindelig dårlig mave og ingen med ECE ud over mig, Sara og Jill..

Bare rolig Erika jeg kommer aldrig i nærheden af hverken dig eller dine dyr ;)

Kan være jeg eller du selv læser det forkert, det skal jeg ikke kunne sige.
Men jeg ser det faktisk som beskyldninger.
Og kunne nok hvis jeg kiggede jills tråd hvor de var syge finde flere citater, for den skal du jo også huske at læse i , da de 2 tråde jo faktisk hører lidt sammen.

Men vi ganske enige om at det er en dum sygdom

Cille

Citater gik lidt i ged, men man må bare oveser det der er der flere gange.
Men nu gik jeg i den anden tråd, men gider ikke lave citater, men det starter her omkring http://ferretopia.eu/index.php?topic=4967.105 og forsætter

Men kan igen være mig der læser forkert, men underligt Jill så også føler sig ramt.... så må vi jo være 2 der læser forkert

Shamua

Bla bla bla, gider ikke læse din stil.. Nej, Vanilla er ikke død af ECE..

Vh. Marianne