Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Dominant, recessiv, krysningsskema...hos ilder?!

Startet af Beate, 20. Marts 2013, kl. 18:02

Beate


Jajaja, ildergenomet er ikke kartlagt endnu. Men det blir, med tiden!

Vildtfarvet er jo dominant. Har i noen erfaringer med hvad der kommer når man krydser forskellige farver? Og hvordan de blir nedarvet.
Jeg tenker meget på det her med ilder og nedarving, men har ikke fundet så meget når jeg søger på net.
Venlig hilsen Beate, Felix, Linus, Mink og Luke

Anne

Albino (rigtig albino) er recissivt, men det lader til der måske er andre red eye og hvid gener der kan give rew. Pastel er recissivt, men igen er der måske flere gener i spil.

Starshineferrets

Kan rekommendera Fret Popper's "The ferret coat color boock". Nypublicerad bok med relativt god vetenskaplig förankring gällande just färg genetik på både iller och jämförelser till andra djurslag (samt att en hel del är baserat på personlig erfarenhet i just Australien, vilket såklart kan bli lite missvisande). Jag har första (opublicerade) upplagan i PDF om någon skulle vilja ha den. En del ändringar har gjorts efter korrekturläsning som gjordes av flera personer runt om i världen, men grunden är ju där.

Line

Nu er det ikke for at være lyseslukker, men tror ikke man skal satse på at kortlægning af ilderes genom overhovedet står på listen over genomer der med tiden skal kortlægges.. man skal dog aldrig sige aldrig :)

Anne

Jeg vil MEGET gerne have den Sara :)

Og nej, en kortlægning af ilderens gener er nok ikke lige på trapperne, men der er jo mange ting man alligevel godt kan danne sig et billede af igennem egne og andres erfaringer.

Starshineferrets

Anne: du har mail på din flying ferrets mail :D

Anne


Eliza

Sara den vil jeg da også meget gerne have på mail :)

tror ikke jeg kan komme med så meget andet beate, desværre
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#8
Nu har jeg læst den første halvdel, og det er meget spændende, men jeg synes dog lidt den har det samme problem som andre af den slags bøger, nemlig at den er lidt hurtig til at gætte på hvilke loci der er involveret i farverne og til at opsætte genkoder. Det er jo gode kvalificerede gæt og giver klart mening, men  eftersom vi ikke ved ret meget om ilderens genetik og derudover faktisk engang imellem kan se antydningen af at der er flere gener i spil end vi lige regner med (fx at nogle albinoer tilsyneladende ikke er ægte c/c albinoer, men noget andet, og at der er mange der hævder at have fået standard i en pastel/pastel parring.

Jeg glæder mig til at læse resten i morgen, har taget hul på del 2 og det ser spændende ud. Jeg tror bare at I/vi der læser den skal huske at det er lavet ud fra en generel viden om genetik, erfaringer og gæt, og at det ikke er ultimative sandheder som genetikken hos andre dyr der faktisk er kortlagt. (Men når det er sagt vil jeg da opfordre alle til at læse den og på genetik generelt, det vil kunne give os nogle meget bedre og mere kvalificerede diskussioner herinde)

Kiddo

Your problem is you think your problem is your problem