Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

"Hønseæg er direkte livsfarlige for ilderen"

Startet af Mewz, 18. December 2008, kl. 13:19

Mewz

CitatIlderen besøger kun MEGET sjældent høsegården, for der er ikke andet at spise her end mus.
Hønseæg er direkte livsfarlige for ilderen, da æggehviden indeholder et enzym kaldet biotinase. Det betyder at ilderen ved indtagelse vil blive ramt af biotinbrist, med hårtab til følge. Senere vil ilderen ganske enkelt dø.

...


Du må dog på INGEN MÅDE forsøge at fodre ilderen, da dette kræver en del viden om hvilke føde-emner ilderen lever af, og kan tåle.

Detkan nævnes at følgende ting ikke er sundt for en ilder:
æg, fisk, planteføde, kattemad, hundefoder osv.

Læs hele indlægget her.

Hvad siger I?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

ludvig

der står også kattemad...inkluderer det også killinge foder? ikke fordi min gider at spise det, men er da blevet anbefalet at suplere mit fritte foder med killingefoder

tzari

CitatVigtigst af alt, er dog at ilderen på ingen måde foretrækker frøer.
Mulvarp og mosegris er ikke øverst på ilderens menu, da disse normalt ikke findes i ilderens foretrukne levested, nemlig levende hegn, krat og skov.

Ilderen lever fortrinsvist af mus, rotter an andre små gnavere, som den fanger på jordoverfladen.


nå nej det er bare deres primære føde i naturen de knækker ryggen på frøerne og lægger dem i et depot vinteren over så de ikke mangler mad der.. selvfølgelig foretrækker de da ikke frøer. Og man bruger værtkalde ikke ildere til kanin jagt for ildere HADER tunneler og huler under jorden......... Kan man læse min sarkasme  :lol: sikke en klaphat  :fnis:

Ja for meget æggevide er skadeligt men har squ ikke mistet en ilder og haft hårløse ildere på den bekostning endnu alt med måde.

Katte mad ... ÅH NEJ 90% af dem der giver tørfoder burde jo skydes på stedet.

fisk.... de giver nogle barfere altså det dør de ikke ligefrem af men igen alt med måde.



Tja hvad kan jeg sige skræmmende han har været formand imo..

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Det er en værre gang vrøvl, og dog har han fat i noget med æggehviden. Stoffet i æggehvide nedbryder biotin, det b vitamin der er i æggeblomme. Spiser ilderen store mængder rå æggehvide alene, uden blomme, kan det føre til biotinmangel og de beskrevne symptomer. Men for det første snakker vi en stor ængde hvide UDEN æggeblomme og for det andet er æggeblommen MEGET sund for ildere. Mine får et helt æg engang imellem, der er også protein i hviden og det er sundt nok så længe de får blommen også.

Mewz

Isis her sad måske lidt og krummede tæer over, at han skriver, han underviser i ildere. (Fysiologi og anatomi, primært).  :nej:
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Namilla

Ja... Ham kender jeg godt...ind imellem forsøger han også at gøre sig klog på krybdyr på diverse fora....der er han heller ikke helt velset af alle...

Når han skriver sådan, så kan det måske hænge sammen med, at det må være en del år siden, at han fik sin erfaring med ildere...der sker en hurtig udvikling på det område (for 3 år siden fik jeg at vide, at rosiner kunne gives som godbidder uden risiko)...så der sker hele tiden noget nyt...

Mht. æggene så er det måske heller ikke decideret forkert, da det, som Anne siger, kan være farligt i store mængder...
Kattemad (her må vi gå ud fra, at han mener det der købes i supermarkeder) er heller ikke sundt for en ilder... ja det er kattemad til voksne katte egentligt ikke, selvom det så er fra et godt mærke, så det er heller ikke decideret forkert...han skriver jo ikke noget om killingefoder...

Mewz

~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!