Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

Anne

Nej man kan ikke ændre hinandens holdninger, det er både godt og skidt.

Amazing Ferret

Citat fra: FerretParadise Dato 22. August 2010, kl. 19:32
Citat fra: Anne Dato 22. August 2010, kl. 19:26
Jeg startede med at være MEGET imod al fancy avl, men med tiden har jeg lært at acceptere det er der, selv om jeg stadig ikke synes det er en god ting.
Jeg tror, at jeg har det lidt på sammen måde, men jeg kan jo desværre ikke ændre andres holdning til fancy. De diskutioner har vi taget i flere år, og det eneste der kommer ud af det er, at jeg bliver trist. For jeg synes det er meget trist. :(

Det der gør mig trist er folk der laver indavl/linieavl  :(

Starshineferrets

och hur tror ni att angoran och fancy färger etc uppkom :D ? Inte var det genom utkorsningar i alla fall ;)

Anne

de kom med storken ligesom alle andre dyrebørn sara.. storken var vel bare kreativ den dag.

Starshineferrets

ååååh fan var det så det var? :s attans... jag visste att jag inte hade läst på nog :S

Fuske

Citat fra: Starshineferrets Dato 22. August 2010, kl. 19:46
och hur tror ni att angoran och fancy färger etc uppkom :D ? Inte var det genom utkorsningar i alla fall ;)

beklager menjeg skal lige have hjælp til oversættelse  :-$

jeg er ikke så stærk i svensk hvilket ærgrer mig for du skriver meget jeg ved jeg ville elke at læse
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

#21
;)

FerretParadise

Citat fra: Fuske Dato 22. August 2010, kl. 19:54
Citat fra: Starshineferrets Dato 22. August 2010, kl. 19:46
och hur tror ni att angoran och fancy färger etc uppkom :D ? Inte var det genom utkorsningar i alla fall ;)

beklager menjeg skal lige have hjælp til oversættelse  :-$

jeg er ikke så stærk i svensk hvilket ærgrer mig for du skriver meget jeg ved jeg ville elke at læse
Google er din ven. ;)
Ann Hillerslev.

Fuske

Citat fra: FerretParadise Dato 22. August 2010, kl. 19:57
Citat fra: Fuske Dato 22. August 2010, kl. 19:54
Citat fra: Starshineferrets Dato 22. August 2010, kl. 19:46
och hur tror ni att angoran och fancy färger etc uppkom :D ? Inte var det genom utkorsningar i alla fall ;)

beklager menjeg skal lige have hjælp til oversættelse  :-$

jeg er ikke så stærk i svensk hvilket ærgrer mig for du skriver meget jeg ved jeg ville elke at læse
Google er din ven. ;)

næsten..den skriver outcrossing og er ikke heeelt skarp nok til at versætte detmen tror det er overkrydsning?

hehe havde afskrevet google fordi jeg kun fik volapyk når jeg oversatte serbisk og kroatisk :lol:
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Starshineferrets

utkorsning = outcross = udkryds (måske)... det betyder parringer mellem totalt ubeslägtede individer, normalt set fra helt forskellige genpooler.

mette11

Nu er jeg ikke genetik-ekspert, men jeg vil ikke vælge en ilder, hvor jeg ved at der foreligger risiko for helbredet. Dermed ikke sagt at alle fancy-farvede kommer fra dårlige linjer, men jeg kender ikke nogen fancy-linjer som har en høj levealder og hvor døvhed ikke forekommer.
Det jeg ønsker mig af en ilder, er en sund, rask ilder som jeg kan have glæde af i mange år og som har det godt. Jeg går mere op i at min ilder er sund, end at den har en bestemt pelsfarve, ligesom jeg ved en potentiel kæreste går mere op i hans indre værdier, end hans hårfarve! Mine venner vælger jeg også ud fra deres personlighed og ikke deres udseende. Og mine ildere er mine venner!

Dark Crystal

Jeg bliver nød til at blande mig nu. Og det er en dårlig idé i den her tråd, for næsten alle har noget imod fancy farver..  Indtil de er født og trådene med hvalpene kommer op. Så bliver de sjovt nok rost af alle for hvor søde og kære de er. Jeg forstå ikke helt sammenhængen?? I kan jo selv se trådene, bare dem fra i år...

Jeg står gerne frem og siger jeg avler fancy farver. Sort er en fancy farve, Chokolade er.. Hmm Silver er også og det samme med de andre vi har oppe her.

Alligevel har vi flere i den her tråd der gerne vil købe en af dem?? Eller hvad??

Er det aftegn eller fancy farverne vi er efter her??

Hvis der var et menneske her imellem, der ville gå vores mindetråd igennem for hvad der dør mest af.. Hvad finder vi så mest af?? Standart vil jeg tro.. Og i mange af tilfældene er det ikke naturlig død en normal ilder dør af, hvis vi tager en statistik i den tråd?? Uanset farver, fejl, genfejl og defekter kan forekomme.

At i ikke kan lide dem vil jeg måske nærmer give grunden til de får den her tur den ene gang efter den anden.
Vi har så mange tråde om Silver der slår dem op som syge og defekte dyr alle sammen

Som Erika i den anden tråd, siger så er der stort bud på dem lige nu.. Lige som der var på chokolade i år, og mange af de andre farver inden under fancy kategorien.

Det jeg ikke forstå.. Med mine ringe viden, for jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på alt i denne verden.
Hvorfor gør opdrætter ikke mere for at forbedre de linjer? Forbedre den farve.

Det virker tydeligt vi alle syndes de er smukke og virkelig godt kunne tænke os en.. eller mange af os gør..
Men vi gør det ikke, fordi man bliver hadet for det, eller folk ser ned på en.
Man skal altid ud i længere forklaringer om hvorfor man kan gøre det, og det er synd.

Da jeg startede som opdrætter.. Eller tanker derom. Lærte jeg fra flere opdrætter jeg ser utroligt op til, at vi sammen kunne arbejde ildernes vilkår op. Og dermed forbedre de dårlige ting næsten alle ilder lever med, i Danmark, og Sverige Norge mm.

Vi har en dårlig levetid uanset hvilken farve vi tager frem.. eller det er da det jeg bliver ved med at høre..
Men vi hjælper ikke hinanden med at forbedre det.. Vi modarbejder dem der gør noget for de enkelte farver.. Måske især de farver vi personligt ikke kan lide..

Ved godt jeg sikkert bliver bombet helt i grus for MIN holdning til Silver.
Men jeg tror stadig på at hvis man gør mere for at forbedre, og udbedre fejl. Så kan det lykkes.




.




Charlotte

Citat fra: FerretParadise Dato 22. August 2010, kl. 19:32
Jeg tror, at jeg har det lidt på sammen måde, men jeg kan jo desværre ikke ændre andres holdning til fancy. De diskutioner har vi taget i flere år, og det eneste der kommer ud af det er, at jeg bliver trist. For jeg synes det er meget trist. :(

Undskyld mig men var dit første kuld ikke netop på en hun med blaze? Og var hun ikke døv eller hørte meget meget dårligt? Blev du også ked af det dengang?
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Dark Crystal > Det er netop derfor det ville hjælpe hvis folk ikke holdte deres gode linier så tæt til dem selv. Præcis som jeg skrev om i den anden tråd den anden dag. Vi vil hjælpe vores kæledyr hvis vi "åbner op" for de gode linier og lader andre avle på dyrene.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Amazing Ferret

Citat fra: Dark Crystal Dato 22. August 2010, kl. 20:06
Jeg bliver nød til at blande mig nu. Og det er en dårlig idé i den her tråd, for næsten alle har noget imod fancy farver..  Indtil de er født og trådene med hvalpene kommer op. Så bliver de sjovt nok rost af alle for hvor søde og kære de er. Jeg forstå ikke helt sammenhængen?? I kan jo selv se trådene, bare dem fra i år...

Jeg står gerne frem og siger jeg avler fancy farver. Sort er en fancy farve, Chokolade er.. Hmm Silver er også og det samme med de andre vi har oppe her.

Alligevel har vi flere i den her tråd der gerne vil købe en af dem?? Eller hvad??

Er det aftegn eller fancy farverne vi er efter her??

Hvis der var et menneske her imellem, der ville gå vores mindetråd igennem for hvad der dør mest af.. Hvad finder vi så mest af?? Standart vil jeg tro.. Og i mange af tilfældene er det ikke naturlig død en normal ilder dør af, hvis vi tager en statistik i den tråd?? Uanset farver, fejl, genfejl og defekter kan forekomme.

At i ikke kan lide dem vil jeg måske nærmer give grunden til de får den her tur den ene gang efter den anden.
Vi har så mange tråde om Silver der slår dem op som syge og defekte dyr alle sammen

Som Erika i den anden tråd, siger så er der stort bud på dem lige nu.. Lige som der var på chokolade i år, og mange af de andre farver inden under fancy kategorien.

Det jeg ikke forstå.. Med mine ringe viden, for jeg skal bestemt ikke gøre mig klog på alt i denne verden.
Hvorfor gør opdrætter ikke mere for at forbedre de linjer? Forbedre den farve.

Det virker tydeligt vi alle syndes de er smukke og virkelig godt kunne tænke os en.. eller mange af os gør..
Men vi gør det ikke, fordi man bliver hadet for det, eller folk ser ned på en.
Man skal altid ud i længere forklaringer om hvorfor man kan gøre det, og det er synd.

Da jeg startede som opdrætter.. Eller tanker derom. Lærte jeg fra flere opdrætter jeg ser utroligt op til, at vi sammen kunne arbejde ildernes vilkår op. Og dermed forbedre de dårlige ting næsten alle ilder lever med, i Danmark, og Sverige Norge mm.

Vi har en dårlig levetid uanset hvilken farve vi tager frem.. eller det er da det jeg bliver ved med at høre..
Men vi hjælper ikke hinanden med at forbedre det.. Vi modarbejder dem der gør noget for de enkelte farver.. Måske især de farver vi personligt ikke kan lide..

Ved godt jeg sikkert bliver bombet helt i grus for MIN holdning til Silver.
Men jeg tror stadig på at hvis man gør mere for at forbedre, og udbedre fejl. Så kan det lykkes.



Helt enig  :D