Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Forklaring på mange tilfælde af kryptokisme

Startet af tzari, 4. Februar 2011, kl. 21:51

tzari

Kan høre en del ikke forstår hvorfor vi pludselig ser så mange hanner med problemer med sten der ikke falder og yoyo kugler osv.

Jeg vil nu prøve at komme med en genetisk forklaring på dette.

De tidligere kryptokisme tilfælde kunne ledes tilbage til 3 ildere. De 2 spændende her er:
Den ene af disse var Brutus rivalis der efter sigende fik 15 + kuld en del af disse kuld endte uden tavle da folk ikke er gode til at huske tavlerne, dette gør han har givet mange bærere (nærmere bestemt 50% af alle hans hvalpe. Forklaring følger senere).  Sjove er så det under hans avls periode kom frem han havde lavet en kryptokid hvalp men dette blev fortiet og bortforklaret med han ikke kunne være faderen..flere sådan fortielser er nok sket i tidens løb.
En anden var Sammo von herzog han er i de fleste herzog linier og tit som del i et ind/linie avl dvs genet dobles op og pludselig SER man kryptokismen. Da han er bærer betyder at 50% af alle hans hvalpe igen er bærere.

Her har vi pludselig 2 bærere der blev krydses sammen og dermed blev problemet set før var det usynligt.

Kan forstå en del ikke forstår hvad recessiv egentlig betyder så vil her prøve at forklare det.
Recessiv betyder genet er vigende og at afkom skal have genet fra BEGGE forældre for det kan ses de har det.

Taler vi om kryptokisme kommer der så endnu en faktor ind i billeder; hvalpen med 2 syge gener SKAL være en han for det kan ses. En tæve kan jo godt have 2 syge gener men det kan du jo ikke se på hende  ;) 100% af hendes hvalpe vil få et sygt gen; nok derfor misforståelsen med det nedarves igennem tæven opstod. For du kan ikke se på en tæve hvis hun har 2 syge gener..men du kan godt se på en han han har 2 syge gener. Fælles for begge køn er de let kan bære et gen uden du kan se det(dvs 50% af deres hvalpe vil få et sygt gen). På samme måde kan du jo ikke se på en standard den bærer på "defekten"(tag ikke dette ord personligt men læs hvad jeg mener :))  albino, der gør at pelsens rigtige farve ikke kan ses. Det ser du først når 2 ildere med albino anlægget parres sammen, men det er en anden diskution.

Ved hjælp af 5 fiktive parringer vil jeg vise hvordan det kan være der ligepludselig er mange kryptokide hanner. I alle parringer kommer der 4 hanner og 4 tæver og dette er helt statiske kuld med udkastet.

k er her et sygt gen og R er et rask gen. Hedder hvalpen FF er den fri for kryptokisme og ingen af dens hvalpe får anlæg fra den. Hedder den Fk vil 50% af dens hvalpe få et sygt gen fra den af, huske dette kan IKKE ses på ilderen. Hedder hvalpen kk og er det en han får den problemer med kuglerne hedder hvalpen kk og r en tæve vil den se helt almindelig ud men stadig give 100% af alle hvalpene genet videre.

Parring 1:
Vi parre en kryptokid han med en tæve med 2 defekte gener.
tæve   k   k                           k   k      
K   kk   kk   4 tæver der er "krypto"               K   kk   kk   4 hanner der er krypto   
K   kk   kk                         K   kk   kk   
Her får vi altså 8 hvalpe kun 4 af dem ser defekte ud. Var kuldet f.eks 8 tæver ville ingen af hvalpene se defekte ud

Parring 2
Her parre vi en Kryptokid med en bærer. Er den kryptokide tæven kan vi ikke se vi gør noget forkert hvis dette ikke er kendt.

   k   F                            k   F   
K   kk   kF   2 tæver der er krypto      K   kk   kF   2 hanner der er krypto
K   kk   kF   2 tæver der er bærere      K   kk   kF   2 hanner der er bærere
   
Her får vi pludselig 2 kryptokide hanner, 4 hvalpe der giver 50% af deres hvalpe genet og 2 tæver der giver 100% af hendes hvalp genet.

Parring 3
Her parres en kryptokid(han/hun) med en ikke bærende.
   F   F                            F   F   
K   kF   kF   4 tæver der er bærere      K   kF   kF   4 hanner der er bærere
K   kF   kF                         K   kF   kF   

Her får vi kosmetisk set 8 rask hvalpe. Men i virkeligheden vil samtlige 8 hvalpe give 50% af alle deres hvalpe et sygt gen med sig.

Parring 4. Her parres en ikke bærende med en bærende.
   F   F                            F   F      
F   FF   FF   2 fri tæver                      F   FF   FF   2 fri hanner   
K   kF   kF   2 der bærer      K   kF   kF   2 der bærer   

Så har vi parring nr 4. Her har vi en 100% rask ilder der intet bærer der parres med en ilder der har 1 sygt gen. Her har vi igen 8 kosmetisk sunde hvalpe uden problemer. Men sandheden er 50% af disse hvalpe vil give et sygt gen videre til deres hvalpe.


Paring nr 5. 2 ildere det begge bærer parres sammen.
   F   k                            F   k   
F   FF   Fk   1 fri                      F   FF   Fk   1 fri
K   kf   kk   2 der bærer      K   kf   kk   2 der bærer
         1 der er "krypto"               1 der er krypto

Her bliver resultatet mere rodet. Vi har 2 ildere der intet bærer, vi har 4 ildere der ser helt sunde ud men giver 50% af deres hvalpe et sygt gen. Vi har en "kryptokid" tæve og en Kryptokid han. Rent kosmetisk har vi altså en syg han og 7 raske hvalpe.

Totalt set har vi lavet 40 hvalpe:
Af disse er der 6 raske hvalpe der intet giver videre.
Der er 20 der er bærer dvs giver 50% af deres hvalpe et sygt gen
Så kommer det spændende vi har 7 "kryptokide" tæver; disse giver 100% af deres hvalpe et sygt gen men ser helt almindelige ud.
og så har vi 7 hanner der er kryptokide. Husk her den ene parring satte vi bevist 2 dyr sammen selvom vi vidste faderen var kryptokid. Havde vi ike gjort dette havde dette tal været 3 defekte hanner ud af 32 hvalpe.

Så som man kan se kan man lave rigtig mange parringer med defekte dyr før man er uheldig at samme en anden bærer og den hvalp der får 2 defekte gener er en han. En parring mellem en bærer og en bærer giver en risiko på ca 12½%. Grunden til det er 12½ og ikke 25 er at den ramte hvalp SKAL være en hvalp for du kan se han er defekt.

Håber dette gav en vis forklaring på hvorfor vi pludselig ser en masse tilfælde

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

sært den nægter at sætte skemaerne rigtig op håber i kan se det alligevel

skal stå
     y    y
x   xy xy
x   xy xy
og så er hanner til venstre og hunner til højre i eksemplerne
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Det kan godt være det bare er mig der dum  :fnis: men det der fatter jeg nada af. Det er det rene volapyk

tzari

Det der er grundlæggende genetik. Akkurart som at for at få en albino så skal begge forældre have en albino i familien.

http://www.eurogentest.org/blocks/leaflets/pdf/danish/recessive_inheritance.pdf her er en forklaring om recessiv nedarvning skrevet til pårørende uden grundlæggende genetik viden.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Hmmmm du kan da ikke sammenligne ildergenetik med menneske genetik :S

Amazing Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato  4. Februar 2011, kl. 23:35
Hmmmm du kan da ikke sammenligne ildergenetik med menneske genetik :S

Jeg får lige at vide i min øresnegl at det kan man godt  :fnis:

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato  4. Februar 2011, kl. 22:45
Det kan godt være det bare er mig der dum  :fnis: men det der fatter jeg nada af. Det er det rene volapyk

Ditto her  :S :S
Fattede nada af det her  :-$..
Men det er da fedt du gør et arbejde ud af at sætte det ind, så man kan sætte sig ind i det, hvis man vil/kan ;)
Tak :)

Amazing Ferret

#7
Jeg har lige et spørgsmål

Hvordan kan du vide/være sikker på at Sammo er bærer for kryp. Det er altså ikke alle linjer med ham i der har problemet. Så jeg vil da mene at det er rent gætværk fra din side

tzari

prøver en meget simpel forklaring.

Du får 1 gen fra min mor og et fra din far i forskellige egenskaber.
Din mor har 2 gener og din far har 2 gener. Dette giver 4 forskellige komblikationer du kan få når disse 2 parres sammen.
Hvis din mor har generne A og B din far har generne C og D. Så kan du få:
A eller
A eller
B eller
B
fra din mor
og
C eller
C eller
D eller
D
fra din far.
Hermed kan det du fr hedde enten
AC
AD
BC
BD

Dette er det jeg illustere i dé skemaer og vil se sådan her ud

_ A B
C AC BC
D AD BC
_________________

Grunden til du ikke ser problemer i ALLE han linier er det er usynligt hvis ikke hvalpe er en Han og har 2 defekte gener.
Hvis det er en han eller tæve med 1 defekt gen ser de helt almindelig ud
Hvis det er en tæve med 2 defekte gener ser hun helt almindelig ud
Hvis det tilgengæld er en han med 2 defekte gener får han problemer med kuglerne.

Dette svarer f.eks til Kan du SE på en standard uden tavle om han kan lave albino hvalpe. nej vel albino anlægget kan f.eks ligge 3 generationer tilbage og ses først når en hvalp ER albino. Albino er en meget mere udbredt defekt end problemer med kuglerne. Derfor du oftere ser albino opstå end problemer med kuglerne da chancen for at ramme en anden med samme anlæg er meget større. Både tæver og hanner kan være albino og det er en egenskab man fremelsker. Derfor er chancen for at se albinoer større end chancen for at se kryptokisme problemer da dette jo kræver det er en Han der får de 2 defekte gener.

Husk tilsidst genetik er statestik. F.eks burde det være 50/50 med hanner og hunner..men et enkelt kuld kan godt have 7 tæver og en han og et andet kuld have 7 hanner og en tæve. Men tager du f.eks 1000 kuld kommer du tættere og tættere på en 50/50 fordeling

Så nej jeg gætter ikke jeg ha skam videnskabelige metoder bag.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Du svarer så ikke på spørgsmmålet... for hun spørger ikke ang genetikken på den måde...hun spørger om hvor du ved fra, at han er den med gen defekten ;)
Det da en beskyldning om noget du ikke ved, da de jo ikke er gentestet.... det er ingen af folks ilder(ikke noget jeg da kender til),så dine egne kan jo selv være bære uden du ved det.

Så ja opstillingen og forklaring er da vældig fin...men for kan bruge det til noget , så skal du jo genteste dyrene

Amazing Ferret

Tak Hanne

Nej der bliver ikke spurgt på det jeg reelt svarede på  :S
Men jeg prøver at spørge igen

Citat fra: Amazing Ferret Dato  5. Februar 2011, kl. 18:59

Hvordan kan du vide/være sikker på at Sammo er bærer for kryp. Det er altså ikke alle linjer med ham i der har problemet. Så jeg vil da mene at det er rent gætværk fra din side

tzari

Det gør jeg ved at jeg har studeret tavlerne og på den måde fundet frem til at Sammo,Brutus eller Izzy gik igen på begge sider hos de defekte hanner. Det er det man bruger stamtavler til og derfor stamtavler med sundheds - statestik er brugbare. At i så har besluttet jer for at genetik er noget vås kan jeg ikke stille så meget op for. Bare håbe andre lader tvivlen komme dyrene til gode og studere de tavler der kommer frem med defekte hanner og se om er er flere end de 3 der går igen for der er jo nok flere end de 3 der har denne defekt i familien.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Det ikke noget du kan vide, medmindre du er gen forsker og har testet dyrene.
Du kan sno dig alt det du vil, men her fakta også at det ved DU reelt ikke... man kan formode det, men ikke vide det uden test.

Jeg kan ikke benægte det ikke er sådan, men kan godt nok heller ikke fuldt fast påstår at jeg ved det.

Cille

Og endnu mere...det burde så efterhånden være i alle dyr så  :S
Trist men sandt.

Og af de tilfælde jeg har set sidste år tyder det lidt på at det er sådan...for selv farmilder har haft det problem. :S

Amazing Ferret

Selvom du sidder og studerer vores linjer(hvilket faktisk ikke rager dig) så kan du stadig ikke være sikker på at det er enten Brutus eller Sammo det starter fra.

Så i dit hoved så skal jeg lukke Yabba, Anja skal lukke Kaya og Perry. Ilderbanden skal lukke Ramses. Hanne skal lukke Dooley. Mary skal lukke Macto. Thomas har vist også et par stykker han så skal lukke..........

Undskyld hvis jeg har glemt nogen som har Herzog dyr  :fnis: :fnis: