Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvordan definere man en chokolade?

Startet af Amazing Ferret, 13. September 2011, kl. 18:39

Amazing Ferret

Jeg havde en snak med Maria den anden dag omkring chokolade farven....

Og så er det jeg tænker at hvordan skal den farve defineres?
Hvis man kigger på dem vi har herhjemme nu, synes jeg der er enorm stor forskel på dem i farven. Men uanset hvad så ryger de jo i samme klasse på en udstilling, hvilket jeg ikke synes er helt fair. For mig er det som at sætte lys vildtfarvet og mørk vildtfarvet sammen, men det er der heldigvis blevet lavet om på nu  :D

Og ikke for at gøre mig upopulær, så synes jeg der er nogle af dem som slet ikke er chokolader, men den farve man i Tyskland/Holland kalder cinnamon(kanal)

Og så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad andre mener/synes?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg sys faktisk det er et super godt spørgsmål!

Men vil så også sige at jeg har set dyr i pastelklasser som efter min mening ikek var pasteller men som nok også mere var cinnamon eller noget helt andet!

Tænker bare om det er realtisk overhovedt at dele det mere op? er der ikek for få til det? For hvor hvor skullee cinnamon så hen? Til pastellerne? Eller i andre farver?

Amazing Ferret

Jamen der tænker jeg om vi ikke måske bliver nødt til at begynde at kalde dem cinnamon/kanel klassen fx

Vi bliver jo nødt til at udvikle os ligesom farverne gør  :D

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. September 2011, kl. 19:02
Jamen der tænker jeg om vi ikke måske bliver nødt til at begynde at kalde dem cinnamon/kanel klassen fx

Vi bliver jo nødt til at udvikle os ligesom farverne gør  :D

Det ville helt sikkert være genialt! spørgsmålet er om det ville kunne lade sig gøre i praksis?!

Dark Crystal Ferret

Jeg er glad for du laver en tråd om det nu Erika, for ja vi havde jo en lille debat om det privat os to for et par dage siden. Og langt hænd af vejen er vi jo enige :fnis:

Men jeg kan da også godt forklare min mening her :P

Jeg syndes umiddelbart at vi har alt for mange dyr i den Andre Farve klasse vi har i Danmark.
Nu har vi efterhånden jo en chokolade klasse på de danske udstillinger vi har. Men jeg giver dig også ret i at selve definitionen på en chokolade bør tages op til overvejelse blandt os.

William har været oppe til debat et utal af gange her på Ferretopia. Og jeg syndes det er okay. For han var for lys til at være chokolade, men for mørk (mener jeg) til at være i en pastel klasse.
Jeg forstår også godt at Erika mener at Yabba som er i en chokolade klasse, faktisk jo ikke er i samme kategori som eks Ilderbandes Ramses. De ligner ikke hinanden.
I kuldet vi havde i 2010 havde vi også en anden pige, som i nok husker, Kiya Anilla.
Hun er også i en chokolade klasse eller Andre farver klasse. Men hun ligner på ingen måde hverken Yabba eller Ramses.
Ramses endte engang i en pastel klasse. Og William endte også engang i en pastel klasse.
Og selvom jeg ikke ejer en pastel i korthårs klassen, så ville jeg da blive rigtig ked af hvis eks. Tjalfe skulle i klasse med en ilder som Ramses eller hans far William (som så jo desværre ikke lever mere)

Som jeg også sagde til Erika den dag vi snakkede om det. Så syndes jeg jo også at vores udstillinger må udvikle sig med tiden når vi snakker farver.
Det gør de så også syndes jeg. Vi har en sort klasse nu, og en Angora klasse, og en chokolade klasse.
Alle 3 var ting vi ikke havde for nogle år tilbage. Så det er jo bare rigtig rigtig cool for os der ejer en eller alle de ting.
Men vi begynder jo også komme flere og flere farve nuancer ind i landet fra andre lande. Tyskland og Holland er jo de lande vi ofte ser de her fancy farver i. Og samtidig også de lande vi ser en del dyr fra nu.

Jeg holder med Erika i at vi nok før eller siden må komme det skridt videre inde for ilder udstillinger og vores egen holdning til farverne, så vi får de store klasser som Andre farver delt lidt ud på flere kategorier. Vi vil i fremtiden se en stor del flere "nye farver" og jeg syndes altså at gør vi ikke noget ved det i fremtiden, så bliver andre farve klassen alt alt for stor og den vil indebære alt for meget. Hvilket vil give mindre chance for dyrene i klasserne.

Det er så MIN personlige holdning til det. Og jeg ved godt mange mener at det er fint som det er nu. Men jeg forstå godt alle dem der syndes det er lidt øv at ende i en pastel klasse med deres chokolade fordi den ikke er self eller solidt men for lys til at være i den klasse.

Barky

Det kan jo også være at det bare er dårlige chokolader?

Jeg skal ærligt indrømme at jeg er noget "farvet" af at bo med Maleika. I mine øjne er hun en rigtig chokolade, med optimal farve samt farvefordeling.
Da jeg købte hende for 3 år siden var chokolade forbundet med sort. Og sort fåes i 2 varianter: Self og Solid. Ergo skal chokolader i mit hoved være helfarvede Self eller Solids.
Om de andre er dårlige chokolader eller dårlige pasteller... i don't know..
Jeg ved bare at inde i mit hoved ser en rigtig chokolade ud som Maleika. *G*

Jo flere klasser vi laver, jo mere nærmer vi os tyske udstillinger. Jeg kan netop godt lide ved danske udstillinger at det er så simpelt opdelt. Hvis farverne var etablerede (i ved, der var flere af dem) og det udgjorde et reelt problem i flere lande at inddele disse "andre farver", så kan jeg godt forstå ideen med at lave en klasse mere. Men overall, fordi at nogen af dine hvalpe Maria ikke passede ind i nogen klasser, så synes jeg ikke at det er grundlag nok til at lave helt nye klasser på alle udstillinger i DK. Dertil mener jeg at andre farver stadig er meget passende.
Og jeg har det iøvrigt selv helt fint med at Maleika ryger i andre farver. Der hører hun til, da chokolade ikke er etableret nok endnu til at lave ordentlige chokoladeklasser.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Barky

Og lige en ting til...

Hvis man går udfra et helt almindeligt bedømmelsesskema så udgør farven altså kun 10% af den samlede pointsum.
Maleika har da tit fået tæsk af flottere ildere på udstillinger, selvom hun har en flot farve.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

Ja kan godt se hvad du mener. Men jeg vil så heller ikke sige at BARE fordi jeg fik et kuld med de her farver i så vil jeg pato have flere klasser der passer til dem.
Det er overhovedet ikke pga. mig selv jeg siger det, for det er slet ikke der jeg er. Og det med Ramses og Anilla var bare eksempler på hvad jeg mente :P

Og det kan godt være at det er mere enkelt i danmark med de få klasser. Men jo flere du propper ind i de klasser jo større bliver de, og jo mindre chance har dyrene. De bliver jo ikke bedømt for det de er - altså den farve de er i, men for den klasse de er havnet i.
Og i Norge, for at komme med et andet eksempel, så kommer vores Emily jo i en standart klasse, selvom hun er sort. Og hun har jo ikke en ærlig chance i sådan en klasse. Hendes hvide omkring munden, og manglende maske i ansigtet kan jo aldrig hamle op med de vildtfarvede/standarterne.
Og det er da en grund til jeg personligt ikke har lyst til overhovedet at tage hende med. Syndes det er en dyr nok tur i forvejen. Og ved jeg på forhånd at Emily i den klasse ikke har en chance, hvorfor så betale dyre penge for hende og tage hende med - forstår du hvad jeg mener.
Det er et eksempel på det problem jeg syndes der er.

Men jeg vuderer det ikke på mit eget opdræt eller mine egne dyr. Men på et overordnet syn på hvilke farver vi har i landet nu og hvad jeg kan se vi nok får ind i fremtiden. Intet andet.
For jeg er sikker på jeg ikke er alene om den her mening, selvom jeg også godt ved at lige i forhold til dette her spørgsmål, der deler vi os i to hold. Dem der kan lide det som det er nu, og dem der ønsker at der kommer ens farver i de klasser de stiller i.

Og så syndes jeg altså heller ikke vi kan kalde en chokolade for dårlig eller god/rigtig. Jeg syndes det er nedsættende og jeg ved jo også den farve har et navn om vi bruger den i danmark eller ej.

Amazing Ferret

#8
Citat fra: Barky Dato 13. September 2011, kl. 19:32
Det kan jo også være at det bare er dårlige chokolader?

Jeg skal ærligt indrømme at jeg er noget "farvet" af at bo med Maleika. I mine øjne er hun en rigtig chokolade, med optimal farve samt farvefordeling.
Da jeg købte hende for 3 år siden var chokolade forbundet med sort. Og sort fåes i 2 varianter: Self og Solid. Ergo skal chokolader i mit hoved være helfarvede Self eller Solids.
Om de andre er dårlige chokolader eller dårlige pasteller... i don't know..
Jeg ved bare at inde i mit hoved ser en rigtig chokolade ud som Maleika. *G*

Jo flere klasser vi laver, jo mere nærmer vi os tyske udstillinger. Jeg kan netop godt lide ved danske udstillinger at det er så simpelt opdelt. Hvis farverne var etablerede (i ved, der var flere af dem) og det udgjorde et reelt problem i flere lande at inddele disse "andre farver", så kan jeg godt forstå ideen med at lave en klasse mere. Men overall, fordi at nogen af dine hvalpe Maria ikke passede ind i nogen klasser, så synes jeg ikke at det er grundlag nok til at lave helt nye klasser på alle udstillinger i DK. Dertil mener jeg at andre farver stadig er meget passende.
Og jeg har det iøvrigt selv helt fint med at Maleika ryger i andre farver. Der hører hun til, da chokolade ikke er etableret nok endnu til at lave ordentlige chokoladeklasser.

Jeg har det lidt som dig Julia  :fnis: I mit hoved er en chokolade ligesom Yabba.....og jeg vil da ærligt indrømme at jeg synes vi kun har 3 "rigtige" chokolader i DK lige pt. Resten går under det jeg ville kalde cinnamon/Kanel.

Og jeg skriver ikke dette for at træde på nogen...det er bare min personlige mening til farven  :D

Barky

Godt ord igen Maria.. Du ved vel nok at jeg ikke mener det SÅ sort og hvidt.. :P
Jeg er ikke fjenden you know. *G* Jeg debatterer bare.

Jeg ved ikke om det er direkte nedsættende at erkende at nogen farver er bedre end andre, inden for en given kategori. Skal vi så også blive sure på dommere når de giver en ilder 8 i farve, og en anden 10? Jo, nogen farver inden for farven ER bedre end andre. Ikke lys vildtfarvet vs. mørkvildtfarvet (hvor er iøvrigt mellemvildtfarvet blevet af? Hvad med den almindelige standard? Skal den nu være for mørk til lys? Eller for lys til mørk?)

Jeg kan godt se at det er noget juks med sort i vildtfarvede klasser, nogen sorte vildtfarvede (du ved, uden de brune nuancer) er da også kommet i klemme. Mest vel nok fordi at man har taget en vildtfarvet og parret den med en sort, så afkommet bliver en mellemting.. Jo, det er da problematisk. Men nu HAR sort jo en klasse i danmark. Jeg kan ikke tage stilling til hvad norske udstillinger gør. De fleste nægter jo også at lave angoraklasser, selvom den variant vist efterhånden er SÅ udbredt at de ikke kan lukke øjnene for den mere.

Der findes en farve til hver ilder der findes. Om man kigger i usa, tyskland, holland, belgien, ukraine, rusland, sverige!
Når det kommer til ildere og farver så er det ikke så ligetil som med f.eks katte (og de har forresten også gode farver og dårlige farver indefor farverne. Arthurs farve er ikke god nok til udstilling, han kan godt udstilles, men vil ikke få god point for farven).

Fordi at de mange farver vi har ikke er så etablerede, og stadig kan blandes med hinanden. Hvis I ønsker kanel til danmark, så synes jeg at I skulle tage og arbejde seriøst med det! :D Således at farven kan blive etableret herhjemme, men det kræver jo en del arbejde. Men jo mere man arbejder på det, jo længere kommer man. Og når der så er 20-25 kanel hvalpe derude, som er "rene" i farven (altså ikke iblandet andre farver), så kan I måske begynde at snakke om at få oprettet  en klasse til dem.
Men som det ser ud nu (med mine øjne), så har vi en hulans masse blandede farver herhjemme, som er resultat af diverse nye farver. Men ikke avlet rene. Dem vil jeg ikke forvente at man opretter en klasse til.

Det jeg snakker om er, sammenlignet med katte igen, hvad der svarer til at få godkendt en ny race. Man skal knokle for det, og det er et utaknemmeligt job. Og avle ud og ind og ud og ind, og iblande andre racer for at fremhæve træk man ønsker hos den nye race, og så udavle de uønskede men indkomne andre træk.

Vil I ha kanel? Go for it! Men forvent ikke at få en ny klasse til dem med det samme.

Er det fordi at de ikke har store chancer nok på en udstilling? Klasserne er for store? Tja.. Så er det måske en helt ny udstillingsform man skal overveje. En som ser helt bort fra farverne, men opdeler klasserne efter årstal og køn og status. Ellers skal man overveje en ikke-annonym udstillingsform.. Men den kan jeg ikke lige se ideen i, så ryger hele meningen i at det skal være den flotteste der vinder. Den smukkeste, uanset ejer, opdrætter, farve.

Hvorfor vil I ikke i andre farver med mig? Jeg vidste det godt da jeg købte Maleika, at det var vores udstilings skæbne. Men det er jo ikke derfor at jeg købte hende. *G*

Jeg ved ikke, jeg synes måske bare at det virker meget omsonst at få indført en kanel-klasse... når der findes hvad? 3-5 af dem i dk? Andre Farver klasserne er jo i forvejen ikke ret store.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Men hvis man som du siger det skal være den flotteste der vinder uanset farve, jamen hvorfor deler man så man så dyrene op? Er det ikke meningen at alle skal have lige chance for at vinde?

Denne tråd var ikke ment som brok mht udstillinger  :fnis: men mere hvordan man definere en farve...ligeså vel med alle andre farver. Og når man nu er nået dertil at man deler klasserne op for at ALLE dyr skal have en chance i en den farvegruppe de nu ligger i...jamen så kan man vel også med flere?

Jeg har selv en i andre farver klassen og jeg er lidt ligeglad med hvad der er i den klasse  :fnis: for det er jo lidt en rodekasse af dem der ikke rigtig kan defineres

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. September 2011, kl. 20:11
Men hvis man som du siger det skal være den flotteste der vinder uanset farve, jamen hvorfor deler man så man så dyrene op? Er det ikke meningen at alle skal have lige chance for at vinde?

Denne tråd var ikke ment som brok mht udstillinger  :fnis: men mere hvordan man definere en farve...ligeså vel med alle andre farver. Og når man nu er nået dertil at man deler klasserne op for at ALLE dyr skal have en chance i en den farvegruppe de nu ligger i...jamen så kan man vel også med flere?

Jeg har selv en i andre farver klassen og jeg er lidt ligeglad med hvad der er i den klasse  :fnis: for det er jo lidt en rodekasse af dem der ikke rigtig kan defineres

Det har de jo også.. Alle dyr bliver bedømt efter samme skala efter samme 10 punkter. De bliver sammenlignet med dem de ligner mest, for at forkorte processen.
Den bedste af de farver mod de bedste af de andre.. Men alle dyr har jo samme chance for at vinde, blot ved at blive bedømt. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

^^Jeg ser det så ikke som en lige chance for alle når man får træk for at ilderen er for lys fx i vildtfarvet klassen......

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato 13. September 2011, kl. 20:16
^^Jeg ser det så ikke som en lige chance for alle når man får træk for at ilderen er for lys fx i vildtfarvet klassen......

Nej, det forstår jeg godt... Jeg synes også at det er, undskyld mit franske, røvtræls at der har været tildenser om at de mørkeste var pænest. Men som jeg ser det er den trend ved at vende... :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Jeg ved ikke om det er ved at vende, men der synes jeg det er godt at de er blevet delt op i lys og mørk på udstillinger  :D